Jungkook memandang dayah dengan muka bengis.
"Kau asal.. nak kena dengan aku ke??" Kata dayah.
"Packing barang kau.. " kata jungkook kepada dayah.
"Nak buat apa.. kau ni.. mengadalah.." kata dayah.
"Ishh nak pergi rumah ummie aku lah.." kata jungkook.
"Ouhh.. cakaplah.. ni tak.. slow sangat kau ni." Kata dayah. Dia terus packing barang dia.
..
.
"Mama.. kitaorang pergi dulu ..." Kata jungkook.
"Bawa kereta baik2.."kata puan lily."Ok ma.. " kata jungkook.
Kini dayah dan jungkook berada di dalam kereta . Senyap sunyi.
"Kau nanti jangan buat hal ea.." kata jungkook.
"Aku tahulah... Kau ni boleh tak diam.. bising lahh.. aku nak tengok drama korea ni.." kata dayah. Telefonnya masih ditangan.
"Tulah kau orang cakap menjawab.. boleh tak kalau suami cakap kau diam .. jangan melawan" kata jungkook.
"Ok.." kata dayah. Dia terus sambung melihat drama koreanya.
"Weyy.. kau asal setuju nak kawin dengan aku.." kata jungkook. Dayah hanya terdiam.
"Kau boleh jawab tak.. aku tanya ni.." kata jungkook. Dayah menunjukkan mulutnya yang sudah dizip.
"Ishh kau ni.. ye kau boleh cakap sekarang.." kata jungkook.
"Fuhhh.. lega sikit.. kau tanya apa tadi.." kata dayah.
"Ishh pekak betul.." kata jungkook.
"Pekak??.. ouhh aku tak pekak.. kau tahu kan aku ni memanglah manusia yang tak sempurna.. tapi bab pekak tu .. aku tak ada" kata dayah panjang lebar.
"Kenapa kau nak kawin dengan aku.." kata jungkook.
"Sebab ayah dengan mama aku..asal??" kata dayah tenang.
"Tanya jelah..sepak kang.." kata jungkook.
"Eh kau nak sepak anak orang.. suka hati dia je.." kata dayah.
Mereka pun bergaduh sampailah sudah berada di depan rumah puan siti.
"Abang anak menantu kita dah sampai.." kata puan siti.
"Ummie!!!" Kata jungkook lalu memeluk ibunya.
"Ishh.. manja dia ni.. menyampah.." kata dayah di dalam hati.
"Dayah.."kata puan siti. Dayah terus menyalami tangan ibu mertuanya.
"Sihat??.. along ada buli kamu tak??" Kata puan siti..
"Along??" Kata dayah pelik.
"Jungkook ni along.. dia ada adik kembar.. lelaki nama dia jimin.
"Ouhh.. " kata dayah. Memanglah dia kenal jungkook ni tapi tak pernah nampak pula si adik kembar dia.
Jungkook kini duduk bersembang dengan ayahnya encik jeon di luar manakala dayah dan puan siti berada di dapur.
"Ummie.. nak tanya sikit boleh.." kata dayah.
"Dayah kan dah lama kenal dengan suami dayah tu.. tapi kenapa tak pernah nampak kembar dia ye??" Tanya dayah.
"Ouhh.. dulu sebenarnya ummie cuma nak dorang belajar kat rumah je.. tapi jungkook tak nak.. jadinya jimin jelah yang belajar kat rumah.. " kata puan siti.
"Ouhhh.. jadinya mana jimin sekarang.." kata dayah.
"Dia belajar kat kolej lain.. sebab tulah kamu tak pernah nampak.." kata puan siti.
Dayah hanya mengangguk gangguk tanda mengerti. Malam itu mereka makan malam bersama sama.
"Along ummie nak cakap sikit.." kata puan siti. Encik jeon hanya melihat.
"Adik kamu nak tukar kolej.. jadinya dia nak satu kolej dengan kamu.. kamu ok??" Kata puan siti.
"Along ok je ummie.. lagi pun senang sikit along nak tengok dia.." kata jungkook.
Dayah hanya menikmati sahaja makanan yang dimasak oleh ibu mertuanya. Malas dia nak dengar perbualan mereka.
"Di bilik.. dayah terus duduk di sofa. Dia tahu dia akan tidur di situ.
"Macam tahu2 je tempat kau kan.." kata jungkook.
Dayah terdiam..
"Kenapa kau tak bagi tahu pasal jimin.." kata dayah.
"Ishh kau ni.. sibuk je nak tahu asal.. " kata jungkook.
"Tak nak bagi tahu sudah... Tidur lah.." kata dayah.
Dayah terus tertidur. Mungkin penat sebab bertengkar dengan jungkook tadi.
Pagi tu dayah bangun awal.. yelah nanti bangun lambat apa kata ibu mertuanya.
"Ummie.." kata dayah.
"Cepat bangun.. " kata puan siti. Dayah hanya tersenyum.
"Along mana??" Kata puan siti.
"Tidur lagi kot.." kata dayah.
"Eh mana ada tidur.. see dah bangun.. apa lah sayang ni.." kata jungkook.
"Erkk.. apehal mamat ni.." kata dayah di dalam hati.
"Dah2 jom sarapan." Kata puan siti lalu ke meja makan.
"Kau bual apa tetann.. sayang2.. geli aku.." kata dayah.
"Ini lah namanya lakonan.. kau faham.." kata jungkook.
"Jungkook.. bual apa lagi tu.. " Encik jeon sudah bersuara. Dayah dan jungkook cepat2 ke depan.
YOU ARE READING
Hate mean Love [jjk] ⓒ
Short StoryDayah dan jungkook adalah musuh ketat ketika sekolah rendah sehinggalah meningkat dewasa. Ibu bapa mereka adalah kawan baik sejak mereka belajar di seoul korea. walaupun jungkook mempunyai nama islamnya sendiri. Tapi dia lebih gemar dengan nama kore...