جلس يضع قدم فوق الأخرى يتفحص تلك الورقه بيده يقرأها.
انتهى من كل شيء فنظر لسامح وقال:شوفلنا حد بقا يمضى.
سقط فم سامح أرضا يردد بزهول:ولا.. انت ضارب حاجة؟!!!
عامر بهدوء :ليه بس ياسموحه؟
سامح:سموحه... ده انت مزاجك عالى كمان.
عامر :اوى اوى اوى... يالا بقا مين هيمضى؟
سامح :انت بتسالنى انا... قولت عايز ورقتين عرفى جبتلك اكتر، من كده بقا مش اختصاصى ياكوتش.
عامر :تعالى بس تعالى.. تعالى استهدى بالله وامضى.
سامح :ياخى والله انا هطلع من هدومى منك ومن جنانك.. ماتقولى يابنى دماغك فيها إيه؟
عامر :يوووه.. خلصنى يا سامح.
سامح :قولتلك لأ.
عامر بصوت جهورى:امضضضى.
تقدم سامح بخنوع تام يوقع على الاوراق فقال عامر :بأسمى... عامر الخطيب.
سامح :اللهم اطولك يا روح.
انتهى سامح من التوقيع تحت اسم الزوج ورفع نظره لعامر بمعنى (انتهيت) لكن اتسعت عينيه وهو يجد عامر ينظر له بإصرار ان يكمل فصرخ :ايه هعمل ايه تانى.
عامر ببراءه :امضى مكان العروسة.
سامح :نعععععععم.
عامر :زى ماسمعت.. يالا يا سموحتى..يالا امضى.. مليكه مكرم الخطيب.سامح :هاااااا؟!!
عامر بتأفف:يوووه.. هو كل شويه هتزبهل كده. قولتلك امضى يبقى تمضى. يالاااا.
بلا اى حيله وقع سامح على كل العقدين باسم مليكة إلى أن انتهى وقال :افهم بقا ليه الأذيه دى.
عامر :ايه ده.. سموحتى.. انت بتحس زينا.
سامح :عامر ماتهزرش.. انا عارف اني بعمل حاجة تغضب ربنا وحرام بس والله دايما بدعى ربنا يهدينى.. لعلمك انا مش ببقا مرتب ولا عايز.. بس ماعرفش بلاقى الكلام بيتسرسب من بوقى والاقينى مضيت على الورقتين ماتعرفش يا اخى فى ايه... بس ياعامر انا لا بأذى ولا بغصب حد لكن حرام تعمل كده فى عيله صغيره امانه عندك.
عامر :مانا بعمل كده عشان عايز اتجوزها.
سامح :كده... بفضيحة... تتجوزها عرفى وتطلعها قدام الكل رخيصه ومش متربيه... مليكه ماتستحقش منك كده ابدا.
عامر:لأ طبعا مين قالك كده.. انا عايز اتجوزها بكوشه وفرح ومعازيم ومأذون.
سامح:انت غبى يابنى.. امال العقد العرفى الى باسمها واسمك ده إيه.. ماهم هيشوفوا العقد وكده تبقى غلطت.
عامر :امال انا خليتك تمضى مكانى انا وهى ليه يا خفيف.
سامح:لا براحه كده واحدة واحدة و فهمنى.
أنت تقرأ
إنصاف القدر(كامله)
General Fictionعشق مستحيل.. كيف وهو بمقام والدها ولكن جاء انصاف القدر بمفاجئه له وللجميع. وعلم انها كتبت على اسمه من اول يوم لها بالحياه ولكنه كبير العائله والمؤتمن عليها من قبل الجميع... ماذا يفعل وهو يقتله العشق والشوق كل ليله