Pada zaman dahulu kala, terdapat 1 Kerajaan yang bernama Kerajaan Elemental. Di jaga oleh seorang sultan yang baik hati dan adil. Baginda dikurniakan seorang anak yang istimewa.
Diberi nama anak itu Boboiboy. Namun,saat bayi itu baru berumur 3 bulan. Keluarganya terlibat dalam kemalangan diantara kerajaan. Boboiboy berpecah menjadi 7. Setiap satu daripada mereka diberi nama sempena elemen.
4 daripada mereka terdampar di 4 kerajaan. Manakala 3 lagi,dijaga oleh Sultan Ismail Petra Sharizat. Mereka tidak diberitahu oleh Sultan bahawa mereka hanyalah satu.
Mereka membesar dan menjadi seorang panglima yang berani dan segak. Namun, kemunculan Puteri Amni Mawar membuatkan mereka jatuh cinta.
Pengenalan watak.
*Watak utama :
Panglima Gempa:
Seorang yang baik hati,kacak, bertanggungjawab, berwibawa,berani. Kepercayaan sultan.
Panglima Halilintar@ Hali:
Seorang yang dingin, bercakap bila perlu,kacak,berani, tangkas, nak senyum? HARAM. Kepercayaan sultan.
Panglima Taufan:
Seorang yang happy- go- lucky, suka senyum. Berani,kuat drama, suka tolong rakyat, kepercayaan sultan.
•°•Watak laim yang ada•°•
Blaze,Ais, Thorn,Solar.Blaze: Seorang yang kuat,berani,suka bermain,kacak.
Ais: Tidur-,berani, pendiam,kacak.
Thorn: Comel, jujur,petah berkata-kata,kacak.
Solar: Pendiam, banyak fans_-, berani,bijak,korang pikir lah sendiri 😂.Puteri Amni Mawar
Seorang anak dara yang cantik,bijak,pendiam,bercakap bila perlu,berani pandai menggunakan senjata.
Sultan Ismail Petra Sharizat*pelik tho nama dia 😂*-Seorang yang tamak, zalim,gila kuasa.
Hang Kasa-Orang tua yang acah muda , masuk air, pengendali kuasa kristal.
Satriantar-Ibunda kepada Puteri Amni Mawar,dingin , pandai menggunakan senjata, cantik, pengendali kuasa Petir.
Kuputeri-Suka senyum, bijak, cantik, suka gelak tawa tapi bila berlawan serius, pengendali kuasa Angin
Panglima Pyrapi-Pengendali kuasa Api
Mas Mawas-Pengendali kuasa Ais
King Balakung -Pengendali kuasa daun
Retak'ka-Gila kuasa, pengendali kuasa gama
Cerita ini akan menggunakan bahasa Melayu baku. Tapi tak semua. Bosan lah kalau semua baku jadi akan ada bahasa pasar sikit. Ini first time Irrah try buat cerita pasal lagenda. Jadi tolong eyh sikit. Sebab tak berapa reti sangat bahasa baku ni.
Kalau ada yang tanya "kenapa buat cerita ni?" Senang. Sebab rasa macam menarik. Lagipun Irrah suka matapelajaran sejarah,tu yang rasa menarik nak buat tu. Kalau tak faham tanya je lah kat IG Irrah.😂
YOU ARE READING
Lagenda Kerajaan Elemental
FanfictionPada zaman dahulu, terdapat 7 kerajaan yang dibina untuk dijadikan sebuah kerajaan yang besar. Kerajaan itu dipanggil Kerajaan Elemental. Di pimpin oleh Sultan Amato. Baginda dikurniakan seorang anak yang bernama Boboiboy. Boboiboy mempunyai satu ke...