الحلقة السادسة عشر

137 4 0
                                    

خرج من الاوضة شافها قاعدة علي الكنبة في الليفنج وجنبها شنطتها وسعاد واقفة علي الباب مستنية عم علي اللي كان طالع علي السلم ... راح جنبها وقعد قصدها ... كانت منهارة وبتبكي في صمت كان عايز يواسيها ويخدها في حضنه وفنفس الوقت ماكانش قادر ينسي موضوع الكيس اللي مش لقيله اي تفسير تاني ولا هي قادرة تفسرهوله ....

فادي : جيني ... انا سمعتك ويمكن ما عملت اللي كنتي متخيلاني راح اعمله ... بس في اشيا كتير لازما افهمها ... لازما افسرها ... جيني ... بعرف ما راح تردي علي ولا حتي تطلعي فيني ... بس فيكي ما تتركي البيت ... مابتخيله بلاكي...

كانت مستغربه كلامه وفبالها ...

جيني "قي سرها" : ازاي عايزني استني وانت مش مصدقني ... محيت كل حاجة كانت ليا جواك في ثانية ... استني لا طبعا ... انا همشي ومش هرجع هنا تاني ...

وابتديت تعيط زيادة وهيا عماله تبص علي كل ركن في البيت ومش متخيله انها بكرة الصبح هتفتح عينيها علي مكان تاني واركان تانية غير دي ...

فادي : جيني ... سوري بس انتي بتعرفي في شي مانك قادرة تفسريلي اياه ... وماني لاقي حل غير اني ...

جيني : ايه تصدقه ... لا فادي انت صدقته من اول ما اتكلم ... طبعا هو صاحبك من سنين ازاي تكدبه وتصدقني انا ... انا اللي بس تعرفني من سنه وماتعرفش عني اي حاجة ... نسيت جيني وافتكرت بس ستيف وصحوبيتك ليه ووثوقك فيه...

فادي : لا جيني انا ماكنت مصدق من الاول متل ما بتقولي بس لما اطلعتي انتي بالكيس اللي بيده وحكيتي وهو حكي وقتها ...

جيني " مقاطعه " : لا فادي ما تضحكش علي نفسك انت كنت مصدقه من اول ما اتكلم وابتداء يبخ سمومه جواك ... جوا قلبك وخلاه نسيني ونسي كل حاجة كانت ليه هنا " وشاورت علي قلبه " ... وعشان تصدقني انت حتي ما حاولتش تسكته وهو بيتكلم ... كنت ساكته ومتحمله اسمع كلامه القذر دا عشان اشوف هتعمل انت ايه ... لقيتك واقف وساكت وسايبه يكمل ... اتصرف انا ... عشان اللي المفروض يحميني مالقيتوش لقيت واحد تاني ...

كان في الوقت دا عم علي وصل وكان واقف ياخد نفسه علي الباب لما سعاد راحت تاخد الشنطة ...

فادي : اتركيها سعاد ... ما راح اتركها تمشي ...

جيني " من غير ما تبصله " : سعاد خدي الشنطة واديها لعلي وتعالي ساعديني ...

فادي : هيك مصممة ...

جيني : ايوة مصممة ... ومش هرجع عن قراري دا ... ولما تبقي تعرف حكايه الكيس ابقي ...

وهنا علي اتدخل في الكلام ...

علي : يخرب مطنك يا علي ... انا اسف يا ست بس والله العظيم الوليه اللي متجوزها دي تطير عقل بلد بحاله ...

جيني : في ايه علي ... خد الشنطة وانزل استناني تحت ...

علي : حاضر بس قوليلي حضرتك الاول ... الكيس اللي وقع من حضرتك امبارح قصاد الاسانسير وصل والا ...

لم تكن خياري صيرت قراري  (you weren't my choice but became my destination )حيث تعيش القصص. اكتشف الآن