[BAB DUA]

14 1 1
                                    

Semuanya berkumpul di perkarangan rumah mursyid. Ayah mursyid, Uncle Zhariel Asyraf. Riduan dan Mursyid sahaja yang tahu sejauh mana kedalam kedudukan rumah banglo tersebut.

"Pa,Mursyid nak pinjam kereta boleh?"
"Hah kau nak bawakk? "Papanya tergelak.
"Duanlah."ujar Mursyidd.
"Bawalah hati-hati kereta ni. Jangan punah sudahlah. " Dengan rela hati papanya berkata.

Kereta yang dipandu oleh Riduan laju meluncur di atas jalan raya. Yang lain tengah main Among us tak hirau dah ke siapa-siapa.

"Lambat lagi ke sampai?" tanya Baihaqi sambil mengunyah salted egg.
"Lambat lagi nak sampai,kau boleh la gerak p tido dulu ka!"mood Aizuddin tiba-tiba sahaja turun-naik
"Aizudin,sabar tu separuh daripada iman. Sabarlah selagi boleh sabar. Jangan asyik-asyik nak marah je."ceramah Ustaz Luqman (acah acah.)

-X-
"Weyh,bangun! Dah sampai dah ni. Bangunan!bangun!" Mas yang terlampau excited memanggil ke 5 orang kawannya lagi.

Tertampak rumah itu agak seram dan sukar ditafsirkan kerana diluarnya dihiasi bunga ros yang berwarna merah hati. Agak pelik?! Tertanya-tanya em siapalah yang menjaga bunga ros itu sedangkan Pakcik Dalang sudah lama tidak menjejakkan kakinya ke rumah banglo tersebut.

"Syid,nampak tak kunci? Kat mana eh aku letak kunci tadi?" tanya Riduan yang sedang tercari-cari kunci yang diberi oleh pak ciknya.
"Kau letak mana? Aduhlah kenapa pelupa sangat?! Tulah banyak sangat makan semut" Mursyid pon sama-sama turut mencari kunci. Mursyid pun membuka box.
"Ni haa! Haihh mata tu aku rasa dah besar dah. Kau letak mata kat kepala lutut ke?" mulut Mursyid kalau sehari tak berbunyi itu bukanlah manusia yang bernama Mursyid.

"Wargh! Ngantoknya"
"Dah sampai ke?"
"Siapa-siapa ada nak rasa salted egg?" Baihaqi menghulur 1 bekas salted egg yg dibuka penutupnya tetapi akhirnya dipulaukan.

Mas yang berada di luar kini mendekati bunga ros yang berwarna merah hati itu sambil memegang dan berkata
"Lawa doo bunga ros ni!"

-X-

Riduan pon membuka pintu rumah banglo tersebut dengan perlahan-lahan. Kesemua perabot ditutupi dengan kain putih. Rumah banglo itu sudah 2 tahun tidak berpenghuni akibat kes pembunuhan 2 orang kembar dan seorang adiknya. Tetapi kes mereka sudah ditutup dibalai polis mahupun di mahkamah bahkan tiada apa yang perlu dilangsaikan lagi.

"Dalam rumah ni ada 7 bilik but kita just guna 6 bilik jaa. Bilik 1 lagi bilik stor kat bawah tanah. So tak de siapa yang nak pergikan?" jelas Riduan.
"Mesti ada barang berhargakan?" ligat sahaja otak Baihaqi.
"Macam² lah kauu..." Aizudin mencelah.

Mursyid memerhati mereka semua tetapi macam ada yg berkurang...

"

Weyhh! Mana mas dengan hakim?"

Sementara itu...

"Kau nak bilik mane kim?" tanya Mas.
"Aku ikut je..." Hakim menjawab endah tak endah sahaja.

Mas sebenarnya anak kawan kepada ayah mursyid, Uncle Fariz Haikal dan Aunty Suhailla. Dia tahu biasanya banglo mesti ada bilik bawa tanah.

"Hakim jom pergi bilik bawah tanah" ajak Mas.

Sampai di bawah tanah Mas dan Hakim terpandang pintu bilik yang ditanda WARNING berwarna merahhh. Mas mendekati dan cuba memulas tombol pintu itu tetapi pintunya masih terkunci. Menjadi persoalan? Mas dan Hakim segera naik ke atas semula [tut tut habis.]

Situasi berikut.

Mursyid mencari Mas dan Hakim. Dari jauh mata mursyid sudah nampak kelibat mereka berdua.

"Woi sini sekarang!" jerit Mursyid.

Terkedek-kedek berlari terus datang ke arah Mursyid tetapi bukan Mursyid yang marah tetapi...

"Korang ni apesal hah? Dah dahlah hilangnya serabutlahh oakme ni" Aizudin si singa itu
membebel.
"Rilek². Lek lu minumlah vitagen." Eddruce yang masih rilek menunjuk air vitagen. Mursyid hanya menggeleng-gelengkan kepala.
"Kejap lagi Aizzat dengan Alif sampai. Aku nak semua kumpul kat ruang tamu." Arah Mursyid sebagai ketua Geng Mangkuk Hayun.

Mereka semua terus mengemas rumah banglo yang sudah lama tidak berpenghuni. Sawang labah-labah memenuhi di ruang sudut dinding. Pak Dalang sudah lama tidak menjenguk rumah itu. Alang-alang dia suruhlah anak sedaranya. Menjaga rumah itu Riduan.

-X-

Perabot yang berada di dalam rumah banglo itu semua nampak antik.
"Nugget Marina dah siap!" Eddruce membawa pinggan ala-ala chef professional.
"Nugget pon ada name?!"tergelak Duan.

-TOK TOK TOK-

"Assalamualaikum"kedengaran dari pintu luar.

Mursyid segera bangun dan terus membuka pintu.

"Waalaikummusalam. Bro!" Mursyid terus bersalam antara satu sama lain. Aizzat Dan Alif.
"Mailah masuk makan nugget Marina yang aku masak.." Ajak Eddruce.
"Baik kau makan cornflakes salted egg aku." Baihaqi mencelah. Dia tidak boleh berenggang dengan cornflakes salted egg. Sampaikan dia bawa 1 stok kotak cornflakes salted egg.

"Korang carilah bilik dulu. Nanti turunlah." Ujar Mursyid.

Alif Dan Aizzat mencari bilik untuk mereka mendiami. Langkah Demi langkah disusun rapi oleh Alif Dan Aizzat. Tiba-tiba sahaja Alif memegang tengkuk.

"Kenapa naik bulu roma aku eh?"
"Oak ni lip jangan buat seram" ujar Aizzat.
"Taklah yang aku pelik kenapa tiba²" Alif kaku.

-X-

Kisah hantu

"Kereta siapa tu?"sapa adiknya Akma.
"Alphard bhaii!"balas kakaknya ieka [angah]
"Aku kene halau ni! Sedap je nak duduk sini! Bayar dululah" akaknya yang lagi sorang memang suka halau orang icha.
"Biar jelah mana tahu tiba² berkenan kat hati Salah seorang ke..."kembarnya sempat lagi memikirkan hal hati. Dia tak sedar ke dia tu hantu?

Icha mendekati kereta Alphard milik papa mursyid. Dan mendengar perbualan antara Mursyid dan Riduan. Cepat² icha mengganggu otak si Riduan supaya terlupa letaknya kunci rumah banglo itu. Mursyid pula yang menyambang cari.

"Eeelah mamat ni!"dengus Icha.

Bunga ros merah hati itu sebenarnya dijaga rapi oleh icha. Itu yang kembang semacam bak telur yang dipukul untuk buat kek.

-X-

Icha yang sedang lalu lalang tiba-tiba ternampak manusia. Dia terus berhenti. Tengkuk Alif memegang sebab icha ada berdekatan dengannya. HAHHAHAHAH

BangloWhere stories live. Discover now