BAB 5

350 21 15
                                    

Abah should be back home now. Its been a week and ibu seems to be so moody all the time with all the work and house chores. I wanted to help her but she doesn't want to talk to me. Why ibu...? I am seriously missing the old u, my real maniac ibu. Not the moody one. Ibu, please..

         The day never went well. The school life with all the hectic and stress. My life at home was seriously like in a JAIL! Every single thing i did was wrong in ibu eyes. She blame me for everything !
         I can't go on with this kind of life anymore. I gave time for ibu to explain to me what was happening to abah, but she making me like someone useless, frustrated and in deep depressed.
          I thought my friends would be understand what's going on with me, but they keep calling me 'anak kurang ajar' whenever i told them my stories. Theres nothing else that i could do.

        "Mely, get ready for your debate competition at Lim Kok Wing University this Monday" , pesan cikgu Azurin selaku guru penasihat debate sekolah.

        LIDC (Lim Kok Wing International Debate Competition) , bukan calang-calang pertandingan dan bukan calang-calang orang yang boleh masuk. Mesti yang mempunyai kemahiran, keyakinan dan yang paling penting skil untuk menyakinkan pihak juri.

         Sejak dari Form 1 lagi aku sudah menyertai pertandingan debate. Cikgu Azurin pernah berkata pada aku bahawa aku mempunyai slang british. Rasanya mungkin campuran yang aku dapat dari ibu.

           LIDC yang akan diadakan di Universiti Lim Kok Wing pada isnin ini hingga hari jumaat. Dan aku akan bermalam di sana kerana apartmen akan disediakan untuk tiga buah kumpulan yang bertanding.

           Another two days and i cant wait to go there. It is also the time for me to release all my tension and yah time for me to get away from ibu. 5 days without ibu, and i am freaking happy!

        Aku balik ke rumah dengan kepenatan yang teramat dan dengan satu misi iaitu untuk meminta ibu untuk menandatangani surat kebenaran untuk ke LIDC.

        Selepas mandi, aku solat dan membaca Quran sekejap iaitu sememangnya rutin harian aku. Aku turun ke bawah dan lihat ibu sedang menonton televisyen.

        "Mommy, Mely nak pergi LIDC boleh..?" Tanya aku sambil menyerahkan surat kebenaran.

         "Kalau ibu tak bagi pun, kamu tetap nak pergi kan..?"
         " Kalau memang ibu tak beri kebenaran untuk Mely pergi, Mely tak pergi lah"
          "Nah ambik" . Surat yang telah ditandatangani, ibu serahkan pada aku.

        

HINGGA KE AKHIRNYAWhere stories live. Discover now