Siapa Amirul?

3K 80 1
                                    

Faizal POV

"Fuhhhh betul la bang, clean je kawasan mandi sini, abang gi Blok B, bersepai baju bawah ampaian, plastik sabun orang tak buang, macam-macam la" kata Qayyum

"Mangkuk megi tak basuh?"

"Rekod terpaling pengotor sekali megi kembang dah tak nampak rupa megi, plus telur ulat"

"Yeahhhh" Aku dan Qayyum high 5

"Kau Mushrif? Tandas korang cemana? Tongkang gak an?"

"Ok je" balas Mushrif memeluk tubuh kemudian berlalu pergi

Aku berpaling pada Qayyum

"Dia memang tak banyak cakap eh?"

"Errrrr, emmmm boleh laa"

"Aku syak dia marah sebab aku panggil dia bouncer, ye la, dia lagi besar dari aku siyot, aku form 5 lagi kecik dari form 1 pehhhh"

"Hahahaha takde laaaa, bang saya nak tanya boleh? Abang jangan marah tau?"

"Asal?"

"Kenapa saya tengok abang harini happy je, abang jangan salah sangka ngan saya lak, sebab sebelum ni kan abang jarang cakap, so saya ingat abang jenis pendiam"

"Hahahaha laa aku ingat soalan pelik-pelik tadi"

"Abang jangan marah tau"

"Takde maknanya aku nak marah, tak la, aku suka kerja cuci-cuci ni, ada gotong royong je, memang aku seronok, sebab ntah, dia rasa dalam dunia sendiri bila kita duk sapu sampah, berus lantai, sedar-sedar dah licin, tu yang aku banyak cakap tadi, pelik ke?"

"Tak pelik pun, Eh bang, tapi kita nak buat apa ja ni? Saya tengok semua dah bersih dah, lantai licin takde lumut, tandas semua dah bersih"

"Memang takde pape pun, kau just tolong aku kutip sampah sikit-sikit pastu kalau nampak baju jatuh, angkat, tu je, yang lain berus pebende tu Jumaat haritu time orang balik aku dah setel dah"

"Pehhh best la kerja ngan abang"

"Hehhh, kerja sikit best la kau cakap, dah kita start dulu, setel awal jangankan air teh, makan sekali aku lanje korang ni"

"Jommmmmm"

10 minit kemudian

"Setel bang, baju saya dah angkat, sampah saya dah kumpul situ, boring-boring saya cabut rumput sekali" kata Qayyum"

"Kau memang mantap, apa nama kau tadi, haaa Qayyum. Mushrif! Kau dah setel ke kerja kau?"

Senyap

"Mushrif!!"

Senyap

Kami berpusing sekeliling tandas dan tempat mandia mencari Mushrif, tiada, sebesar-besar orang cam dia pun boleh hilang eh?

"Kau tak nampak ke dia gi mana"

"Tak tahu, tadi dia cakap nak gi minum air, pastu ntah" jawab Qayyum

"Aku syak dia memang tak suka aku la"

"Errrrr, hmmmm"

"Asal?"

"Asal apa bang?"

"Kau dari tadi aku tanya pasal dia, kau teragak-agak nak jawab"

"Eh takde la bang, abang je fikir bukan-bukan

Kami diam sebentar, aku musykil akan sesuatu, ada sesuatu yang tak kena

"Kau hisap rokok?" Tanyaku pada Qayyum

"Hisap"

"Nak berasap?"

Aku Dan Aqil Where stories live. Discover now