نزل وركب العربية ... طول الطريق وهو ساكت ما بيتكلمش... حاضن بيرو وبيبكي في صمت ... حاسس باختناق ونفسه يصرخ ... لكن كان في حاجة منعاه من كدا ... لاحظه هيثم اللي طول ما هو سايق عينيه عليه في المرايا ...
هيثم : مش معقول اللي بتعمله في نفسك دا ... فادي حاول تهدي شويه ... هتدخل علي الناس بمنظرك دا هيفكروا ان بنتهم بعد الشر ماتت والا ايه ...
فادي " وهو بيحاول يتكلم " : ما فيني هيثم ... مو قادر اهدي حاسس حالي ضايع من دونها ... بدي اصرخ وفي شي مكتفني...
هيثم : عارف والله ومقدر اللي جواك ... مش قليلة عليك انك تسيبها الصبح وترجع المغرب علي الكارثة دي ... بس انت لازم تهدي عشان تعرف تفكر ... وتعرف تتصرف ...
فادي : افكر واتصرف ... كيف ... كيف افكر وعقلي مانو معي ... كيف اقدر اعمل اي شي وهيا مانها هون ... يارب... يارب صبرني لحديت معرف مين اللي وراء هالمصيبة ووقتها ...
هيثم : خلاص ... ايه ... يعني تدعي ربنا وبعديها تهدد وتتوعد ... لا ان شاء الله هترجعلك وترجعوا زي الاول واحسن كمان ... بس عارف انا عندي احساس انها بخير ... وهتكون معانا تاني في اقرب وقت...
فادي : يا ريت هيثم ... ياريت تصير نكته وتخلص عسريع ... ووقتها ما بعرف شو راح اسوي ...
هيثم : تسوي ... اقولك انا ... الاول تعمل حفلة كبيرة بمناسبة رجوعها بالسلامة ... وبعد كدا تاخدها هيا وبيرو وتسافروا اي مكان تهدوا فيه اعصابكم وتنسوا كل اللي حصل ...
فادي : ايه اكيد كل اللي بدها اياه راح اسويه ... بس هيا ترجع سليمه ...
هيثم : اكيد هترجع ... هترجع وسليمة كمان ... بس دلوقتي انت هتعمل ايه مع باباها ومامتها ... هتقولهم اللي حصل ازاي ...
فادي : ما بعرف شو راح احكي معهم ...
هيثم : حاول تفهمهم الحقيقة بس براحة ... انت عارف مامتها ممكن يحصلها حاجة ...
فادي : هيدا عنجد اللي حامل همه ... لكن الله معي وتعدي عخير... مو ناقص حكي ولوم ... ما راح اتحمل...
هيثم : لا ان شاء الله خير ...
ليكملا طريقهما وفادي لا يفكر في شئ غير جيني وما حدث لها ...
فادي : وينك جيني ... شو صار معكي ... كيف قدروا عليكي ... وينك جيني ... وينك ...
كانت ذاهبه في اتجاه الباب لكي تفتحه ... لتتجمد عندما رائتها امامها ... غير مصدقة جرائتها وعدم مراعتها لاي ذوق او احساس...
جيني : كاميليا ... وجاية لحد هنا برجليكي ...
كاميليا : ايوة طبعا ... هو انتي فاكرة اني هعديهالك كدا واسكت عن حقي ...
جيني : حقك ... حق ايه اللي بتتكلمي عليه ...
كاميليا : حقي في جوزي ...
أنت تقرأ
لم تكن خياري صيرت قراري (you weren't my choice but became my destination )
Romanceقصة رومانسية جمعت شاب وفتاة من عالمين مختلفين ليكونا معا نتيجة ظروف صعبة اجبرتهما ان يكونا معا ، فماذا سيحدث لهما