EOISOD 2

52 17 0
                                    

"ODU... ODU... TULUNG SAYA..."

"Udai? Kau di mana?" Odu Itoh berabis cari si Udai.

Kawasan tempat si Odu Itoh berdiri penuh semak duri. Keadaan di sana pun gelap, langsung tiada tanda-tanda jalan keluar masuk hutan.

"Udai! Di mana kau?" Odu Itoh teriak lagi.

"Odu... tulung saya..."

Itu memang suara si Udai. Suara yang betul-betul sedih, ada tangisan lagi. Berabis si Odu langkah tu semak-samun, cuba mau ikut arah tu suara. Tapi, makin si Odu melangkah, tu suara pun makin mau jauh.

"Udai!"

"Tulung saya, Odu..." nangis-nangis tu suara si Udai minta tolong.

"Udai! Kau di mana? Kasi kuat semangat kau!" Walaupun tidak nampak di mana si Udai, tapi si Odu tetap tidak putus asa mau cari.

"Hurrmmm!!!"

Ada satu bunyi macam suara binatang liar yang bersedia mau tangkap mangsa dari arah belakang. Mata si Odu tajam meninguk di arah kawasan gelap dalam hutan. Si Odu boleh rasa ada satu aura jahat yang cuba menghalang.

"Jangan kau kacau anak cucu saya!" Odu Itoh bagi amaran.

"Huuurrmmmm!"

Bunyi menderam, macam bunyi anjing yang bila-bila masa saja mau gigit mangsa. Odu Itoh tenang tapi siap sedia mau melawan.

"Huuurrrrmmm! Itu budak saya punya!!!"

Tiba-tiba, satu angin kuat datang melawan si Odu. Banyak dahan pokok patah. Odu Itoh cuba bertahan sambil baca doa. Dia cuma fikir pasal si Udai. Mesti kasi selamat si Udai.

"Rogon! (Syaitan)! Pogidu! (Lari)!"

"Huuurrrmmm! Kau, Itoh cucu Rantayan! Keturunan Bobolian! Kau ingat saya takut? Huuurrmmm!"

Angin makin kuat. Pada masa yang sama, satu bayang hitam keluar dari dalam hutan yang gelap. Berabis si Odu cengkam kaki di tanah. Odu terpaksa guna tenaga dalaman untuk lawan. Silap sikit, boleh terbang si Odu kena hentam oleh tu angin.

"Apa yang kau mau dari si Udai! Dia tiada apa-apa!" marah si Odu sama tu Rogon.

"Huuurrrmmm!!! Dia panggil! Saya datang! Huurrrmmm!"

Di depan si Odu, bayang Rogon bertukar jadi satu ekor lembu hitam bertanduk panjang. Mata dia merah, gigi tajam. Bila-bila masa sedia mau tanduk si Odu.

Kabak-kabak (berdebar) hati si Odu tapi semangat dia masih kuat. Dia tidak mau mengalah. Odu tau, dia boleh lawan tu Rogon.

Tiada amaran, Rogon menanduk arah si Odu. Sikit lagi si Odu kena tapi sempat juga dia elak. Rogon tidak putus asa, dia pusing lagi mau lawan si Odu. Kali ini si Odu sempat ambil satu dahan yang patah. Apa pun yang jadi, si Odu sedia sudah.

* * *

"ITOH! ITOH!"

Perlahan-lahan, Odu Itoh buka mata. Si Aki sana sebelah duduk-duduk sambil kasi goyang bahu si Odu.

"Kau mengigau ni oi, Itoh. Bangun," bilang si Aki.

"Odoi... Alap... tidak bagus mimpi saya," bilang si Odu sambil duduk. Si Aki usap-usap belakang si Odu.

"Apa kau mimpi?"

Odu Itoh pun kasi cerita dari awal sampai habis mimpi dia pasal si Udai sama tu lembu jelmaan Rogon. Aki Alap diam-diam saja masa si Odu cerita. Si Aki cuba mau faham maksud mimpi si Odu.

"Hmm... ada yang tidak mau kita jumpa si Udai. Itu Rogon tidak mau ada yang masuk campur urusan 'dia'. Petanda ni," bilang si Aki.

Odu tarik nafas sambil bersandar di dinding. Banyak fikiran si Odu. Masih lagi dia teringat-ingat suara si Udai minta tolong. Sedih terus si Odu rasa sebab tidak dapat tolong biarpun dalam mimpi.

PANGKAUSANWhere stories live. Discover now