EPISOD 3

69 19 3
                                    

"KAU sudah makan ka, Alap?" tanya Odu Itoh sambil bawa satu jag kopi O sejuk favourite si Aki Alap.

"Sudah," bilang si Aki Alap sambil kipas badan guna topi. "Sadap betul makan binulugu ramai-ramai dalam hutan."

"Jadi, macam mana la?" Odu Itoh duduk di sebelah si Aki. Mengharap dapat khabar baik.

Aki Alap menggeleng saja. "Belum ada apa-apa. Bisuk lagi kena sambung cari."

Odu Itoh mengeluh. Teringat balik mimpi dia tadi subuh.

"Kau tidak mau cuba ka, Itoh?"

Odu Itoh diam. "Cuba apa?" pura-pura si Odu tidak faham maksud si Aki.

"Cuba la. Manatau..."

"Tidak la, Alap. Lama sudah saya tidak buat tu."

Aki tarik nafas panjang. "Itu cerita dulu, Itoh. Sudah limpas. Sekarang ni..."

"Tidak la, Alap. Saya tidak mau cerita dulu berulang balik. Cukup-cukup la tu." Odu terus berdiri, masuk dalam dapur.

Aki bersandar di dinding rumah sambil minum kopi. Dia saja yang tau kisah lampau si Odu Itoh.

* * *

"ODU... TULUNG SAYA ODU..."

Suara Udai buat si Odu Itoh terbangun. Terkejut betul si Odu bila nampak sekeliling dia semua hutan. Nasib ada cahaya bulan, tidak juga terlampau gelap tu tempat. Lepas berapa saat barulah si Odu Itoh perasan yang dia sekarang ada di kawasan yang sama dalam mimpi sebelum ini.

"Hurrrmmmm!"

Tu suara datang lagi. Suara Rogon. Odu Itoh bersiap, ambil satu dahan kayu sebesar lengan yang ngam-ngam ada di bawah kaki.

"Keluar kau!" Odu Itoh mencabar.

"Kenapa kau datang lagi! Jangan kacau!" Rogon marah.

Odu Itoh tidak nampak badan si Rogon, tapi dia dapat dengar bunyi langkah kaki Rogon berlari laju keliling-keliling hutan.

"Huuurrrmmm!!!"

Tiba-tiba angin kuat. Bergoyang tu dahan pokok. Banyak daun terbang termasuk ranting kayu yang ringan, macam amaran untuk si Odu Itoh.

"Kalau kau mau hidup, kau lari dari sini!" Suara Rogon bergema.

"Kau ingat saya takut kau!? Kasi balik anak cucu saya!" Odu Itoh tidak takut sama ugutan si Rogon.

"Huurrmmm!!!"

Rogon tiba-tiba muncul dari dalam gelap. Kali ini dalam bentuk kerbau liar warna hitam, mata merah. Saiz dia satu kali ganda dari kerbau biasa. Rogon cuba menanduk Odu Itoh. Punya marah tu Rogon, jelas betul nampak dari mata merah dia.

Odu Itoh sudah bersedia. Kali ini dia betul-betul mau lawan si Rogon. Dahan kayu digenggam kuat-kuat sambil mulut kumat-kamit baca doa. Angin yang kuat langsung tidak buat si Odu Itoh rasa takut. Fikiran dia satu saja, mau kasi selamat si Udai dari tawanan si Rogon.

"Hurrmmm!!!"

Rogon berlari laju cuba menanduk Odu Itoh tapi si Odu sudah cukup sedia. Odu cepat mengelak. Rogon pusing, cuba menanduk lagi. Kali ini Odu Itoh angkat dahan kayu, sedia untuk pukul kepala si Rogon.

"Itoh! Itoh!"

Odu Itoh terkejut. Mimpi pula si Odu. Aki Alap duduk di sebelah sambil usap-usap belakang si Odu.

"Kau mimpi buruk lagi ka?" Aki Alap cuba kasi tenang si Odu.

Odu Itoh tarik nafas sambil urut dada. "Odoi, Alap... tidak bagus mimpi saya. Asal saya mau lawan tu Rogon, mesti saya terbangun..."

PANGKAUSANWhere stories live. Discover now