Chapter 1

34 2 0
                                    

1

Laju jari jemari Syaza menari diatas kertas lukisan entah muka surat keberapa itu. Berganti ganti warna yang dipakai mengikut idea dan imaginasinya.

Sesekali matanya melirik pada anak buahnya yang sedang bemain belon buih sabun di padang permainan.

Final touch.

Katanya didalam hati sambil mencalit warna biru laut pada lukisannya.

And. Done!

Dia tersenyum puas melihat hasil lukisan.

Masterpiece!

Pensil warnanya disimpan satu persatu di dalam kotak pensil kayu khas yang diberikan oleh datuk kesayangannya.

Syaza mengerling melihat anak buahnya,Cinta. Masih lagi leka berlari sambil melayangkan belon buih sabun.

Buku lukisan ditutup dan dibiarkan diatas meja sebelum dia berlari kearah Cinta.

" Wah,pandainya adik main bubble ni!" Tegur Syaza mengejutkan Cinta.

"Mestilah. Adik kan dah besar. Tengok ni. Cantik tak mak su?" Cinta melayangkan sekali lagi bubble sticknya setelah di celup kedalam sabun.

" Cantiknya! Mana adik belajar main belon ni?"

"Dekat tadika ada kawan adik bawa. Adik berebut dengan kawan adik. Adik nak main tapi tak dapat pun. Jahat betul dia tak bagi adik main. " Cinta memonyokkan muka mengimbau peristiwa tersebut.

"Bukan macam tu,adik. Kawan adik tak jahat. Dia tak bagi itu hak dia. Lagipun itu kan belon buih kepunyaan kawan adik." Lembut Syaza menerangkan.

Syaza dah mula melutut supaya matanya boleh bertembung dengan mata Cinta. Senang nak berbicara daripada hati ke hati.

"Ye lah. Kalau macam tu bagi je la. Itu pun nak kedekut." Syaza tersenyum dengar rungutan cinta.

"Okay macam ni. Cuba kalau adik bawa belon buih adik ni ke tadika,kemudian kawan adik yang lain berebut nak main belon air adik ni. Apa adik nak buat?"

"Mana boleh. Ni belon adik." Cinta terus sembunyikan bubble sticknya

"Ha,macam tu juga dengan kawan adik. Tu kan mainan dia. Dia ada hak untuk bagi sesiapa yang dia nak." Syaza bersuara lembut. Sedaya upaya buat Cinta faham.

"Tapi kalau adik nak juga main mainan dia macamana ya ucu?" Syaza pandang mata kanak-kanak yang berusia 5 tahun dihadapnnya itu.

"Boleh. Minta baik baik. Siapa nama kawan adik tu?"

"Farisha."

"Adik boleh cakap macam ni dekat dia. Farisha,jom kita main sama sama belon buih ni nak? Agak agak Farisha nak main dengan adik tak?" Adik garu kepala. Tak faham.

"Okay. Ni adik punya belon kan. Jadi ucu cakap macam ni. Adik,ucu nak main sama sama dengan adik belon ni boleh?" Adik angguk.

"Boleh."

"Ha,macam tu lah reaksi kawan adik kalau adik minta baik-baik macam tu. Ucu nak tanya kenapa adik bagi ucu main belon sabun ni sekali dengan adik?" Tanya Syaza seraya mengambil bubble stick daripada tangan adik.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Dec 10, 2020 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Seindah Warna PelangiWhere stories live. Discover now