Ini pembacaan semasa open review.
R stand for Review."I just want to find the truth"
»»————- ————-««
Genre: Mystery-Thriller; Fantasy
Status: On GoingRating keseluruhan: 3/5
Reader attract: 4/5First impression bila baca sinopsis, teringat dekat Detective Conan. Jadi, tiada logik dalam cerita ni. Ibarat Dora yang berkawan dengan Boots.
Bacaan ini sesuai untuk 10-15y/o. Tak mention upper form sebab baya korang dah tak layan mana storyline gini, taste upgrade dari tealyfe ke tekak stabak. Cerita cantik, boleh saing dengan Hilal Asyraf or any author yang buat teenfiction. Saya membesar dengan story book, believe me. Jadilah author semuda 12 tahun dah publish buku cither sendiri— malas nak mention siapa tapi siapa yang tahu tu tahulah gerangan itu.
Why? Kalau primary school, senang buat duit: Ibarat kuasa anak-anak kecil minta gula-gula pastu parents taknak kasi pun tapi terpaksa jugak, kalau tak budak tu nangis satu kedai.
Starting dengan bunyi alarm, diikuti dengan penggunaan ayat lewah— bagus kalau pandai buat.
Contoh: Maya terjaga dari lenanya yang panjang. Dalam keadaan mata yang tertutup, tangan menggagau di meja sisi katil bagi menutup bunyi yang bingit itu. Sebaik saja dia mampu memegang alat yang berbentuk segi empat sama, matanya dikecilkan sedikit sebelum mula terbeliak luas.
"Alamak! Dah terlambat ni!"
Dia terjun daripada katil, tuala direntap kuat dan terus berlari ke dalam bathroom.
Which is, penulis mampu menggunakan ayat ini *claps*
Character Maya macam menyedihkan sikit, modern Cinderella— mak kandung and all her siblings tak suka dia after papa died. Tinggal sorang je yang ok; Marc.
Exposition-Rising Action cantik. Saya faham kenapa mama and siblings tak suka *boleh baca dekat chap 1*
Walaupun ada error dekat penggunaan dialog;
" Dah, tepi. Aku nak lalu. " • Salah
"Dah, tepi. Aku nak lalu." • Betul
Kesalahan yang berlalu takpe, nanti boleh re-edit.
Memandangkan dia new girl at the new school; Orang tak expect she's somebody— kena buli dengan twins. *Start dekat chap 3, short scene dan terganggu sikit.
Setiap ending takde clifhangger sangat tapi ada click with chain— senang lead dengan 5W 1H.
Pembaca mula faham rentak; mesti kes akan relate dengan punca papa mati.
Kat sini nampak second character, Marc. Berdoa jelah moga character dia tak dimatikan. Since mentor: mama tak function or boleh guna cikgu dekat sekolah.
Atas faktor usia, mampu baca sampai chapter 8 je. Kalau this book can come into physical book, confirm belikan untuk adik ^^
Dia macam tiber tapi nak jugak cakap; theDynna_ pernah buat story gini. 2017 something. Cuma bukan genre ni. Jangan cari, dah unpublish.
Tajuk: Nerdy Spy Girl
Nrairizzz
Sekian.We have same taste on the same genre?
Go now and enjoy your reading!
YOU ARE READING
Just Read
RandomKoleksi buku-buku yang dah baca sepanjang masa yang terbuang tanpa sia-sia tapi sebenarnya banyak lagi benda berpekdah ko boleh buat. Siapa baca kena tekan Vote, tekan bintang. Siapa seen hm malas takpelah. Guys, from my deep heart i give to uguys...