'Ik loop alvast naar beneden oké? Dan zie ik je zo daar lekkerding, ik zal alvast koffie voor je maken' zegt Reede bij de dichte deur.
'Is goed, dankjewel' zeg ik.
Ik trek mijn yoga kleding aan. Eigenlijk draag ik het veel vaker dan alleen voor Yoga. Normaal loop ik het liefst het hele weekend rond in yogabroeken. Ze zijn zo comfortabel. Bovenop de broek heb ik een bijpassende sport bh, die gelijk een topje is. Voor nu doe ik nog even een vest erover aan ook al is het zomer. Misschien zijn er meer mensen beneden. Gelukkig had ik voor de zekerheid al een wit vestje in mijn tas gestopt voordat ik thuis wegging.
Moet ik make-up op doen? OMG ik heb het gister niet eens afgehaald. Ik heb gewoon gedoucht en niet eens daarna mijn make-up afgehaald. Het valt me pas op als ik in de spiegel kijk in de badkamer. Fuck... Van de lippenstift zie je niks meer maar de oogschaduw, mascara en eyeliner zit nog redelijk goed. Gelukkig heeft Denise altijd waterproof van de dure merken die echt goed blijven zitten. Heeft Reede me al gezien zonder make-up? Zou het hem opvallen? De eerste dag van de AMX week had ik wat meer make-up opgedaan, ik weet eigenlijk niet eens waarom. Gister had ik het ook al op gehad toen Reede me kwam halen. Weet je, als ik mezelf niet kan zijn dan is het ook niet goed toch? Als ik nogmaals in de spiegel kijk zie ik het plekje in mijn nek waar Reede het over had. Ik moet lachen als ik er naar kijk. Ik heb nog nooit eerder een zuigzoen in mijn nek gehad. Hij had het gedaan om te kunnen laten zien dat hij me claimde. Ik wist nog niet zo goed wat ik daarvan moet vinden maar ik vind het ergens wel lief.
Ik haal mijn make-up doekjes uit mijn tas. Ik begin alles af te halen. Als ik klaar ben maak ik mijn make-up tasje open. Het enige wat ik doe is mijn wenkbrauwen met een potloodje bijwerken. Ik ga straks toch zwemmen dus het heeft niet veel nut om andere dingen op te doen. Meer doe ik eigenlijk normaal gezien niet op, behalve een beetje mascara. Vooral uit luiheid zodat ik er niet eerder voor hoef op te staan. Ik vind het ook altijd zo'n gedoe in de avond om alles af te halen. Aan mijn haar hoef ik niet veel te doen. Ik ga toch zwemmen. Voor tijdens de yoga doe ik het wel even in een staart.
Ik pak alvast mijn tas mee met zwemspullen voor na de yoga. Dan ben ik gelijk klaar om straks te vertrekken. Ik kijk nog een laatste keer in de spiegel en loop dan richting de trap.
Ik ben gelijk blij dat ik mijn vest aan heb gedaan want ik hoor meerdere stemmen in de keuken. Ik hoor ook een vrouwenstem maar het is niet Denise en volgens mij zijn het er meerdere.
'Goeiemorgen' zegt een meisje met blond haar als ik binnenkom. Ze heeft een kop koffie in haar handen en ziet er vriendelijk uit. Jake staat naast haar in de keuken, leunend tegen het aanrecht. Reede is nog niet in de keuken. Ik vraag me af waar hij is.
'Goeiemorgen' reageer ik op het meisje.
'Ga je ons niet voorstellen?' zegt het andere meisje tegen Jake. Ze lijkt heel erg op het andere meisje.
Jake zucht en zegt dan: 'Jess, dit zijn Pippa en Hayleigh. Twee van mijn drie zusjes. Pippa en Hayleigh, dit is Jess. Ze is deze week gekoppeld om aan Reede voor een helse opdracht die bestaat uit 10 uur met elkaar optrekken per dag. Maar volgens mij vinden ze het nu niet meer zo erg.'
'Dus Reede heeft toch een hart?' vraagt Pippa. Ik moet er om lachen.
'Geloof me ik vond hem de eerste dag ook een eikel, maar na een paar uur valt het wel mee'
Ze moeten allemaal lachen om mijn opmerking. Het was er al uit voordat ik er bij nadacht.
'Wil je koffie? Reede had de pot al aangezet maar toen liep hij met Thomas even naar buiten om te praten over iets ofzo'
'Oh ja graag' zeg ik. 'Ik moet nog een beetje wakker worden na gisteravond'
'Dat kan ik geloven' zegt Jake. 'Het was wel heel gezellig met jou en Denise erbij'
'ik vond het ook erg leuk' zeg ik enthousiast. 'Al zou ik de volgende keer niet weer zo veel drinken' geef ik toe.
'Aah dat hoort er juist bij!' zegt Hayleigh. 'Misschien kunnen wij de volgende keer ook wel mee' zegt ze tegen Pippa die gelijk instemmend knikt.
'Mij best. Maar als er één kerel is die zijn handen niet thuis houd dan maak ik hem af.', zegt Jake.
De zusjes zuchten allebei.
Ik moet lachen om Jake z'n beschermende houding. Ik vroeg me vroeger altijd af hoe het zou zijn om een grote broer te hebben. Zelf voelde ik me vaak best wel alleen als enig kind. Mijn ouders werkte allebei fulltime in mijn kindertijd dus ik bracht vooral tijd door met mijn oppas. Ik had altijd willen weten hoe het zou zijn om met een broertje of zusje te kunnen spelen.
Hayleigh geeft me de koffie aan waarvoor ik haar bedank als Reede en Thomas allebei binnen komen lopen.
'Leuke schoolopdracht heb je Reede' zegt Pippa tegen hem.
'Dat vond ik ook totdat ik hoorde dat ik om 13:00 bij een yogales moet staan'
'Waaat' giechelen allebei de zusjes. Volgens mij zijn ze een paar jaar jonger dan ons. Volgens mij kennen ze Reede redelijk goed. Thomas zei al dat ze hier vaak over de vloer komen. Reede had ook een zus die vaak langs kwam had hij toen gezegd. Ik ben ergens opgelucht dat zij er niet is deze ochtend. Anders weet ik niet wat ik had moeten vertellen over Reede en ik.
'Ja, ik moest gister een dag met Reede meelopen in zijn leven en vandaag moet hij met mij mee. Dus dat houd in, ook meegaan naar yogales en daarna naar het zwembad' zeg ik.
'Oh daarom ging je mee uit gister?' vraagt Pippa aan mij en ik knik naar haar.
'Al had je het wel heel erg naar je zin toch' zegt Thomas tegen mij. Hij loopt naar me toe om me een knuffel te geven. Een beetje onverwacht maar misschien doet hij dat wel bij iedereen. 'Je ziet er prachtig uit' zegt hij zachtjes zodat niet iedereen het kan horen.
'Ja, het was erg gezellig' reageer ik.
'Maar, als jij niet naar yoga wilt', begint Thomas als hij Reede aankijkt. 'Dan neem ik haar wel mee hoor.'
Hij probeert Reede uit te dagen. Ik merk het aan zijn houding. Ik vraag me af wat ze buiten hebben besproken.
'Dacht het niet' zegt Reede.
'Maat, hoe kan je nou klagen over verplicht mee moeten naar een ruimte waar je omringt bent door vrouwen in yoga broeken.' zegt Jake.
'Ja, kijk naar Jess. Als iedereen er zo uit ziet, kunnen wij dan niet allebei ook mee' voegt Thomas toe.
Ik voel gelijk dat ik rood word. Waarom zegt hij dat zomaar waar iedereen bij staat?
'Zullen we gaan?' vraagt Reede aan mij als hij de andere negeert.
'Moet je niet nog een zwembroek mee nemen? En misschien een handdoek?' vraag ik aan hem.
'Ohja, loop je anders even mee' zegt hij.
'Ze hoeft je hand toch niet vast te houden als je iets uit je kast moet pakken. Ik let wel even op haar' zegt Thomas.
Wat is het nou toch ineens tussen die twee?
'In welke kast ligt het? Dan pak ik het wel even', zeg ik om Reede gerust te stellen. Ik zie een hele gespannen blik in zijn ogen. Hij houd zijn ogen scherp gericht op Thomas.
'In die kast tegenover het bed, waar ik vannacht dat t-shirt uit pakte waar je in kon slapen.' zegt hij tegen mij. Tenminste, hij zegt het tegen mij terwijl hij Thomas aankijkt.
Wacht? Zegt hij dat nou echt express om Thomas te kutten? Ik vraag straks wel aan hem wat er aan de hand is.
'Oké' zeg ik. 'Ik ben zo terug dan. Ik ga trouwens altijd met de bus, ik weet niet of je dat wilt.
'Ik rij wel' zegt hij. Ik zucht. 'Vooruit dan maar' zeg ik waar Pippa om moet lachen.
'Leuk jullie te ontmoeten', zeg ik tegen de zusjes.
'Ja, hopelijk zien we je snel weer' zegt Hayleigh.
'Ja inderdaad' voegt Pippa toe.
JE LEEST
Vooroordeel - Deel 1 Passie op het HBO Serie
RomanceJess is 20 jaar. Ze zit nu in haar derde hbo-jaar. Haar (ex) vriend Dylan heeft haar een jaar geleden gedumpt. Sinds die tijd heeft ze het gevoel dat ze iets mist. Nu leert ze op het hbo tijdens een AMX week Reede kennen. Ze voelt zich gelijk tot he...