Perkahwinan aku dengan abang Iqbal mencecah 12 tahun, sewaktu aku berkahwin usia aku baru 18 tahun, kini usiaku 30 tahun dan abang Iqbal telah mencecah 40 tahun. Hubungan seksual kami berjalan seperti pasangan suami isteri yang lain. Kami dikurniakan dua orang cahaya mata. Bukan kami tidak mahu membanyakkan anak tapi kehidupan dikota raya membuatkan kami terpaksa melakukan perancangan menjarakkan kelahiran anak.
Anak-anak kami dibesarkan di kampung kami oleh neneknya. Kami akan balik melihat anak kami sebulan sekali, bukan kami tidak mahu untuk kerap balik dengan belanja tol dan minyak petrol yang semakin meningkat mustahil dengan gaji suami aku boleh menampungnya, ditambah dengan sewa rumah yang mahal, itu baru rumah setinggan yang mampu kami sewa.
Aku mengikut suamiku bandaraya setelah 2 tahun berkahwin, itu pun setelah Iqbal dapat mencari rumah setinggan, sebelum itu Iqbal tinggal dirumah bujang yang dikongsi beramai-ramai. Tugas sebagai pengawal keselamatan dengan gaji RM1500 hanya cukup untuk belanja kami berdua selama sebulan.
Setelah menetap di KL, suamiku berjaya dapatkan aku bekerja disebuah klinik swasta. Kebetulan pekerja klinik tersebut telah berhenti. Aku ditemuduga oleh pemilik klinik tersebut bernama Doktor Ravi, soalan yang ditanya tidaklah berat sangat hanya seperti berborak biasa, doktor Ravi memang peramah dari perbualan itu dia akui usianya baru 45 tahun.
Seorang lagi pekerja di klinik itu bernama Liza, dia berusia 32 tahun, seorang pekerja lama disitu sejak klinik itu dibuka. Seminggu aku belajar kerja dengan Kak Liza banyak perkara yang aku tahu mengenai doktor Ravi. Selain pemurah dan banyak membantu pesakit yang tidak berkemampuan membayar biaya ubat dia juga seorang kaki seks.
“Mana Kak Liza tahu dia kaki seks?” Aku bertanya inginkan kepastian. Wajah Norliza tertunduk sambil bibirnya bergerak mengukir sebuah senyuman.
“Nanti Anum tahulah sendiri.” Balas Kak Liza sambil meneruskan kerjanya.
Masuk akhir minggu kedua aku belajar kerja dengan Kak Liza, aku diberitahu bahawa selepas habis kerja aku akan diuji oleh doktor Ravi. Aku menjadi begitu takut, bimbang aku gagal dalam ujian dan tentu aku tidak akan dapat gaji penuh sebagai pekerja.
“Jangan risaulah, ikut saja apa yang doktor cakap…” pujuk Kak Liza sewaktu menutup pintu klinik, Kak Liza telah beredar meninggalkan klinik hanya tinggal aku dan doktor Ravi sahaja lagi. Jantung aku berdegup kencang.
“Anum….” panggil doktor Ravi dari biliknya, aku segera melangkah memasuki bilik doktor Ravi. Setelah dipersilakan duduk aku menundukkan muka, tidak berani untuk aku memandang muka doktor Ravi, bukan mukanya bengis, tapi bila aku pandang mukanya jantung aku lagi bertambah kencang. Memang aku akui doktor Ravi walaupun pada usia 45 tahun wajahnya amat tampan, kulit cerah seperti pelakon filem Hindustan.
“Anum mahu kerja dengan saya?” soal doktor Ravi, aku menganggukkan kepala.
“Jika mahu kerja dengan saya, kena ikut cara saya bekerja, Anum faham tak?” soal doktor Ravi lagi, aku menganggukkan kepala lagi, bagi aku asalkan dapat kerja aku anggukkan saja kepala.
“Baiklah, saya tidak paksa Anum, jika Anum tak mahu bekerja dengan saya, Anum tak payah datang kerja esok. Jadi sekarang Anum berdiri dan saya minta Anum tanggalkan semua pakaian Anum.” terang doktor Ravi, matanya memandang tepat kearah tubuh badan aku.
Badan aku menjadi sejuk, mengiggil takut, bercampur baur. Aku tanpa dipaksa terus berdiri, syaitan membisikkan supaya aku turuti permintaan doktor Ravi dan aku akan dapat kerja. Dengan pendapatan aku itu dapat menampung kehidupan aku. Lagi pun dengan kelulusan SPM tentu aku sukar mendapatkan pekerjaan dibandaraya besar. Akhirnya aku pasrah. Tanganku melucutkan pakaian yang aku pakai satu persatu. Kini tinggal bra dan seluar dalam sahaja yang masih terlekat dibadanku. Perlahan doktor Ravi bangun dari kerusinya dan menghampiri aku yang sedang berdiri.