29-מונחי הארי פוטר (מוויקיפדיה)

587 26 15
                                    

אדם זאב (Lycanthrope / Werewolf) הוא אדם, בעל יכולות קסם, שבכל ירח מלא הופך לזאב טורף. המחלה מכונה ליקנתרופיה, ומועברת אך ורק באמצעות נשיכה במצב החייתי. לעומת זאת כאשר אדם - זאב במצבו הלא חייתי נושך או תוקף בן אדם, הננשך לא יהפוך בעצמו לאדם - זאב, אך יפתח 'תכונות זאביות': דוגמה טובה לכך היא בספר השישי, כאשר ביל ויזלי מותקף על ידי פנריר גריבק, אדם זאב ידוע לשמצה, כאשר הוא בצורתו הלא זאבית, ההשפעה העיקרית שחלה אצל ביל היא נטייה לאכילת בשר נוטף דם, זאת בנוסף לצלקות מקוללות שלא נעלמות לעולם. אנשי זאב שנואים במיוחד על ידי אלו שדוגלים בשמירה על טוהר דם. ישנם אנשי זאב המנצלים את יכולתם לגרימת סבל לאחרים (לדוגמה: איש הזאב ואוכל המוות הנודע, פנריר גרייבק, בעל הנטייה לנשוך ילדים, בין קורבנותיו: רמוס לופין, לבנדר בראון, וביל ויזלי).

אנימאגוס (Animagus) הוא קוסם המסוגל להפוך לחיה ללא שימוש בשרביט. קסם זה נחשב לאחד הקשים ביותר לביצוע, והוא מפוקח בקפדנות על ידי משרד הקסמים. בכל המאה ה-20 היו רק שבעה אנימאגים חוקיים ומספר לא ידוע של אנימאגים בלתי חוקיים.

בוגד דם (Blood Traitor) הוא כינוי גנאי המשמש קוסמים הדוגלים בטהרת הדם לתיאור כל קוסם או מכשפה טהורי דם המקיימים יחסי ידידות עם קוסמים שהוריהם אינם קוסמים או עם מוגלגים.

בוצדם ("Mudblood") הוא כינוי גנאי המתאר קוסם או מכשפה שהוריהם מוגלגים.

חצוי  דם (Half-Blood) הוא קוסם או מכשפה שאחד מהוריהם אינו טהור דם, או שלפחות מחצית מסביו וסבתותיו מוגלגים.

טהור דם (Pure-Blood) הוא קוסם או מכשפה שכל אבותיהם הם קוסמים או מכשפות. אחדים מתוכם דוגלים באופן קיצוני בשמירה על טוהר הדם שלהם, ולפיכך מכחישים את קיומם של סקיבים או חצויי דם במשפחתם, ומתחתנים אך ורק עם טהורי דם אחרים (כגון משפחת בלק ומשפחת מאלפוי).

לחשנן (Parselmouth) הוא קוסם המסוגל לדבר עם נחשים. יכולת זו מיוחסת בדרך כלל לקוסמים אפלים. סלאזר סלית'רין נחשב בספרים ללחשנן הראשון, ואף כונה "לשון נחש". לפי המתואר בספרים, התכונה עוברת בתורשה או תחת כישוף (הארי פוטר וג'יני וויזלי יכלו לדבר בשפה כאשר היו תחת כישוף של וולדמורט, אך לא בכוחות עצמם), אך נרמז כי ניתן גם ללמוד את השפה על ידי האזנה לה, כמו שעשו אלבוס דמבלדור ורון וויזלי.

מוגל (Muggle) הוא הכינוי של אנשים שלא ניחנו בכוחות קסם. מקור המושג הוא במילה האנגלית Mug שמשמעותה ספל או פתי (בסלנג). בשנת 2003 הוכנסה המילה למילון אוקספורד. גילי בר-הלל, מתרגמת הספרים לעברית, בחרה לתעתק את המונח ל"מוּגל" (מוגלגים ברבים), ובכך הוסיפה לו את שורש המילה "לגלוג". בפדרציית הקוסמים האמריקאית תיאור אדם חסר קסם ישנה המילה "No Mag" שפרושה חסר קסם ובעברית אל קס או אל קסם.

מטאמורפמאגוס (Metamorphmagus) הוא כינוי לקוסם או מכשפה עם יכולת מולדת לשנות את המראה החיצוני לפי בחירה וללא צורך בשרביט (כמו נימפדורה טונקס). היכולת עוברת בירושה.

סקיב (Squib) הוא אדם מחוסר כוחות קסם שנולד לקוסם ומכשפה. מאחר שסקיבים אינם קוסמים, אך אינם בדיוק מוגלגים הם לא מצליחים להשתלב באף אחד משני העולמות (כמו ארגוס פילץ' או גברת פיג).

בדיחות, מימים ומחשבות על הארי פוטר!!!!Where stories live. Discover now