Jag satt och väntade på mamma som var och handlade på Starbucks, jag hade frågat om jag fick följa med men hon sa bara nej.
-Oj förlåt jag glömde visst att presentera mig själv, jo jag heter Vera och är 17 år och har världens sämsta liv. Jag får inte gå nånstans förutom till skolan och hem igen och blir jag en minut försenad så blir jag bestraffad.
Mitt liv består av att gå till skolan och hem igen det är det enda jag har gjort hela mitt liv, jag får inte åka hem till en kompis och jag får bara vara med en kompis på hela veckan hemma hos mig. Jag är den som får laga maten och städa för att hålla igång och inte gå upp i vikt. När kvällen kom så satt vi vid matbordet och åt mat, och så säger jag bara rakt ut,
-Varför får jag inte gå ut?
Och hon blir vansinnig och säger att gå upp på rummet och kom inte ut förens imorgon bitti kl.09:00. Jag ställer in tallriken och går upp på rummet och smäller igen dörren och blir påkommen om att min telefon ligger kvar vid soffbordet på undervåningen. Jag tänker att jag måste kunna gå ner vid 12 inatt för mamma går och lägger sig kl.22:00 och klockan är nu 21.
Jag sitter med datorn och spelar minecraft online med Marcus, Philip och Malin och spelar hunger games och klockan slår tolv, jag spelar klart denna omgång och pausar sedan och jag öppnar dörren försiktigt och smyger ut, jag går ner för den mjuka mattan som ligger på trappan och jag går in i vardagsrummet och tar telefonen sen så springer jag upp för trappan och in på rummet.
Och sätter igång att spela igen tills klockan är halv tre och jag går och lägger mig. När morgonen kommer så ropar mamma på mig och säger att det är frukost och jag vaknar med ett ryck, jag klär på mig och går ner för trappen och in i köket. Min mamma sitter sträckt i ryggen och har ett stort frågetecken i ansiktet, hon frågar vart min mobil var eftersom att den inte låg på vardagsrumsbordet. Jag var tvungen att förklara och hon blev genast arg och börjar skrika på mig.
Jag ber om ursäkt och går in på rummet och sätter igång datorn och loggar in online på minecraft.
DU LIEST GERADE
Rymde.
JugendliteraturVera är en vanlig flicka från London som vill, som alla andra, följa sina drömmar. Det ända som står i hennes väg är hennes mamma, Cecilia. Vera tar det hårda beslutet att rymma hemifrån för att få det normala livet som hon önskat, men hur kommer de...