1
من رواية استبرق والفهدفي اسكندريه عروسه البحر المتوسط.....وخصوصا في إحدى المناطق الشعبية وفي سوق شعبي كانت تقف فتاة جميلة جدا جمال اجنبي ذات شعر كيرلي وعيون فيروزية وبشرة بيضاء وكانت تردتي عباء سوداء .
الفتاة /هتاخد يا استاذ التيشرت ولا طرقنا عشان هنرش مية.
الشاب/ايه يا مزة الكلام اخد وعطا .
الفتاة/مزة مين يا روح امك .
الشاب بغمزة/مزة بس شرسة.
الفتاة تطلع آلة حادة
الفتاة بصويت /الحقوني بيتحرش بيا في منطقتي الحقووووووني .
تجمعت الناس حولها
رجل /في ايه يا جميلة يا بنتي بس.
الشاب/وكمان اسمك جميلة يا مزة.................اهههههههههها يا بنت المجنونة ايدي .
جميلة بابتسامة /عشان تحرم يا روح امك والخمستاشر غرزة دول عشان تفتكرني.
يجري الشاب منها
الشاب /مش هسيبك يا بنت المجنونة .
جميلة /خلاص يا ابلة انتي وهي كل واحدة تروح تشوف وراها ايه .
الرجل /ليه كدا يا جميلة يا بنتي .
جميلة بابتسامة /تعالى يا راجل يا طيب اعملك كوباية شاي...............تعالى يا عم سيد بقا الله.
عم سيد بضحك/الله يجزيكي يا جميلة يا بنتي .في فيلا في مدينة القاهرة وتحديدا في فيلا الدمنهوري في غرفة بطلنا غرفة من الطراز الايطالي كان يجلس على السرير وكانت الدموع تلمع في عيونه .
فهد/ليه سبتيني يا رضوي وانتي عارفة اني مقدرش اعيش من غيرك ...........ليه وانتي عارفة اني بموت كل يوم ميت مرة ليه .وقطع حبل زكرياته الحزينة رنين هاتفه .
فهد /سلام عليكم.
اللواء فؤاد/وعليكم السلام.............اذيك يا فهد يا ابني .
فهد/الحمد الله عايش بس مش زي الاول.
اللواء بحزن /انسى يا ابني وبلاش تجرح نفسك اكتر من كدا .
فهد بحزن /أنا عمري ما هنسا الي أما اقتلهم كلهم زي ما قتلو حبيبتي .
اللواء /زي ماتحب ياابني .
فهد بتغير مجرا الحديث /أما قولي يا فندم حضرتك اتصلت ليه .
اللواء بحزن مصطنع /يعني مش عايزني اتصل .
فهد بسرعة /لا لا حضرتك تتصل وقت ما حضرتك عايز ......بس يعني الاتصال دا ورا حاجة .
اللواء بضحك /الحقيقة ورا وورا كتير اوي ......بس مش هينفع نتكلم في الفون أنا مستنيك في المكتب عشان في اجتماع كمان ساعة .
فهد/تمام ......نصف ساعة واكون عند حضرتك .
اللواء /ماشي سلام .
فهد/ سلام.
فهد الدمنهوري :شاب في اوائل القرن الثالث زو بشرة قمحية وعيون رصاصي حادة مثل الصقر ولحية خفيفة وزو جسد رياضي ورشيق جدا.
في فيلا الدمنهوري في كانت ترقض فتاة في القرن الثاني ذو شعر اسود كسواد الليل وعيون بني متوسط الطول وهي مايا الدمنهوري اخت فهد الصغيرة ....مايا وهي ترقض /أبية أبية فهد .
فهد /نعم يا مايا .
مايابحرج /كنت عايزة اطلب منك طلب .
فهد /اه بدون مقدمات اتفضلي قولي .
مايا بتوتر /يعني أنا .........لاء دا معتز ........لاء احنا .
مفهد بضيق /عاوزة ايه ......اخلصي .
مايا بسرعة /عاوزين نسافر .
فهد بهدوء /لما ارجع هنبقا نتكلم .
مايا بحزن /ماشي بس وعد .
فهد /وعد .
خرج فهد من الفيلا ثم انطلق بسيرته الي العمل .
وفي داخل الفيلا.
يخرج معتز من مخبئه ......معتز توأم مايا هو ذو عيون بنية شبه عيون مايا وذو شعر بني وجسد رياضي ويحب اختو كثيرا وأخو ويحب الهزار والضحك غير فهد .
معتز /ها قلك ايه .
مايا بحزن /قال لما يرجع نتكلم.
معتز / ومالك زعلانة ليه .
مايا بحزن على أخيها / لسه منسيش .
معتز وهو يخرج من الفيلا /ولا هينسا.
مايا بصوت عالي /هينسا وبكرة تشوف .