1. Antykoncepcja - czyli, co przed seksem

453 6 0
                                    



Jak wiadomo seks nie służy tylko do prokreacji, ale i przyjemności. Co więc zrobić żeby nie było później kłopotu z ciążą lub chorobą? Poniżej przedstawię kilka metod antykoncepcji, na czym polegają, przed czym chronią i ich dostępność.

1. PREZERWATYWY
Jest to jedna z najczęściej i najłatwiej dostępnych metod antykoncepcji w naszym kraju. Jest również jednym sposobem na zabezpieczenie się przed chorobami płciowymi takimi jak np. HIV.
Ważnym jest by przestrzegać kilku ważnych rzeczy z nimi związanych. W innym przypadku może przysporzyć nam to kłopotów. Trzeba pamiętać, żeby nie przechowywać ich w miejscu, gdzie będą się o coś ocierały, bądź temperatura będzie za wysoka, lub niska. Może to spowodować pęknięcie lub rozerwanie jej. Opakowania nie należy również otwierać ostrymi narzędziami, czy zębami, bo możemy ją uszkodzić. Najlepiej jest otwierać je czystymi rękami i od razu po rozpakowaniu użyć.
Instrukcja obsługi znajduje się w każdym opakowaniu, dlatego przed założeniem warto jest się z nią zapoznać.
Po zakończeniu stosunku, w czasie gdy penis jest jeszcze twardy należy zdjąć prezerwatywę związać ją i wyrzucić do kosza. Zdjęcie prezerwatywy w czasie gdy penis zrobił się już miękki, może spowodować wylanie się z niej cieczy.

 Zdjęcie prezerwatywy w czasie gdy penis zrobił się już miękki, może spowodować wylanie się z niej cieczy

Ups! Ten obraz nie jest zgodny z naszymi wytycznymi. Aby kontynuować, spróbuj go usunąć lub użyć innego.


2. PREZERWATYWY DLA KOBIET
Wyglądają one inaczej i są dużo większe od tych dla mężczyzn. One również chronią przed chorobami. Zakładanie ich jest nieco bardziej skomplikowane w porównaniu do tych dla mężczyzn.
Najłatwiejszym sposobem na założenie jest znalezienie odpowiedniej pozycji. Następnie mniejszy z pierścieni, ten zamknięty w środku, ścisnąć go i wprowadzić do pochwy najgłębiej jak się da. W momencie kiedy puścimy pierścień on samoistnie się rozłoży. Na zewnątrz powinien zostać większy pierścień i około 2-3 cm prezerwatywy.
Minusem tych prezerwatyw jest ich wysoka cena i mała dostępność.

Ups! Ten obraz nie jest zgodny z naszymi wytycznymi. Aby kontynuować, spróbuj go usunąć lub użyć innego.


3. TABLETKI ANTYKONCEPCYJNE
Tabletki te dostępne są w aptekach tylko na receptę, dlatego ważne jest udanie się do ginekologa, który po wywiadzie oceni, które tabletki będą najlepsze.
Przede wszystkim dzielą się one na dwie grupy:
1. Tabletki dwuskładnikowe (z progesteronem i estrogenem).
Progesteron zapobiega owulacji, zagęszcza śluz, przez co staje się nieprzepuszczalny dla plemników.
Estrogen wzmacnia działanie progesteronu i zapobiega nieregularnym krwawieniom.
Tabletki dwuskładnikowe oprócz zapobiega ciąży są również stosowane przy leczeniu schorzeń, jednak tak samo jak inne leki mogą one powodować efekty niepożądane.
Tak samo jest z przeciwwskazaniami dlatego, nie każda kobieta może zażywać tabletki dwuskładnikowe. Z pomocą przychodzi nam jednak punkt drugi, czyli;
2. Tabletki jednoskładnikowe (z progesteronem). Tak jak w przypadku progesteronu zawartego w tabletkach dwuskładnikowych, powoduje on zagęszczenie śluzu.
Te tabletki poleca się kobietom karmiącym piersią i dla tych które nie mogą przyjmować tabletek dwuskładnikowych.

Poradnik każdego nastolatka, czyli czym jest seks? Opowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz