1 | Dia

229 22 14
                                    

       • PROLOG

         Serentak dengan itu, dia menerajang tepat di bahu aku menyebabkan kerusi tercampak ke belakang. Kepala aku terhentak kuat ke lantai hingga aku mengerang sakit yang tak tertanggung.

         Tangan yang terikat di belakang turut terhempap dengan beratnya tubuh aku. Aku tak nak menangis tapi esakan ini semakin menggila. Aku dah tak peduli perbualan mereka. Aku betul-betul rasa nak mati.

•       •       •

       "Buat perangai solehah-solehah sikit, Aisya!"

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"Buat perangai solehah-solehah sikit, Aisya!"

       "Nak abi!"

       "Cucur Adabi nak?" Sengaja aku loyar buruk. Memang malas nak melayan budak kecil ni. Kalau kat rumah memang dah aku biar saja dia nak mengamuk tapi masalahnya kami di tempat umum.

Beberapa orang pengunjung di klinik haiwan milik abang ipar aku mula buat muka tak senang bila Aisya berdrama menggelupur atas lantai.

       "Cumi jahat!"

Tanpa sengaja, Aisya terajang perut aku sampai terduduk aku di atas lantai. Senak.

KRING!

Bunyi loceng pintu diikuti derapan kasut but yang bertapak keras, satu demi satu terasa bagaikan gerak perlahan menghentam gegendang telinga. Derap langkahnya hampir-hampir tidak kedengaran namun cukup untuk melenyapkan semua bunyi yang ada, membuat jantungku hampir luruh.

Walaupun tidak menoleh ke arah pemilik but tapi rentak langkahnya sudah terpahat di dalam hati.

Mr. Oren.

Kenapalah waktu macam ni dia nak muncul?
Kenapalah waktu dia muncul Aisya buat perangai macam ni?

Argh!

Dalam kelam kabut aku cuba menenangkan Aisya, tiba-tiba anak kecil itu sudah terangkat ke atas.

       "Kenapa baring atas lantai ni? Banyak kuman, nanti kuman gigit kulit Aisya, jadi bintat! Tak comel nanti," pujuk Zaid, pembantu klinik Abang Miqdam. Uniform hijau zaitunnya sudah bertompok tapak kasut Minnie Mouse milik Aisya.

       "Cumi jahat," adu Aisya.

Amboi, naik lemak kau ye! Dari kau spesis bayi lagi aku cebok kau tau! Seronoklah tu kena dukung, kena pujuk. Tak padan dah masuk tadika.

       "Mana boleh cakap orang jahat. Cuma ada dua jenis orang je kat dunia ni. Orang baik dan orang baik yang memilih untuk berbaik dengan orang." Zaid tersengih memandang aku. Dia memang suka sengih, sebab tu sesuai duduk di kaunter.

       Aisya bertukar dukungan. Berat nak mampus! Aku baru nak letak dia atas kerusi tapi badan terkaku bila lelaki berkasut but tadi melangkah melewati sisi aku. Wangiannya lembut tapi cukup untuk menusuk sampai ke kalbu.

Aksara Tanpa Penghujung (Completed)Where stories live. Discover now