Por Qué - Novell

34 0 0
                                    

Mila satt på trappan. Hon känner ilska och svek. En tår faller från hennes ena öga. Hennes egen mamma Sophia talade osanning. Sophia anordnade en julfest hemma hos Mila även om hon sade att hon inte skulle göra det. Mila steg ifrån  trappan och......

Det var 5 dagar innan jul. Mila, Clara och Cici sitter inne i ett cafe. De hade precis julhandlat till sina barn. Mila köpte en docka till Chloe och en Playstation 4 till Michael, något som de önskade sig. Clara köpte lego till ungarna och Cici skippade julklapparna för i år. De steg upp och gick mot bilen för att sedan röra sig hemåt.

Mila gick ur bilen, gick mot dörren och öppnade. Hon tappade sin haka. Vem ser hon här...... Hennes mamma hade flygt ända från New York till Stockholm. Mila och hennes mamma  Sophia hade inget bra förflutet. Sophia var bestämd och var alltid orolig över vad andra skulle tycka om henne. Sophia pussade och omfamnade Mila hårt. Mila förstod direkt att denna jul inte kommer att vara ett utav deras bästa.

4 dagar innan jul och Mila och Sophia hade redan börjat tjafsa. Sophia hade berättat om hennes planer om att anordna en stor julfest hemma hos Mila. Det första Mila sade var nej och det var bestämt från hennes sida. Mila diskuterade detta med Clara och Cici. De stod bakom Milas rygg men vad hade hänt. En bisarr händelse var att Clara och Cicis föräldrar hade också kommit över till de under denna julafton. Clara anser sin mamma som sin bästa vän efter pappans död, men hon har "lånat" väldigt mycket av Clara som hon utnyttjade på spel och tobak. Cicis mamma var väldigt kärleksfull och fäst vid Cici. En gång skulle Cici och hennes make ha samlag medan Cicis mamma satt och titta för att se att de gjorde det säkert.

3 dagar innan jul och Sophia sade okej efter att Mila avböjde hennes planer. Nu var hennes plan att gå på nötknäpparen live i 8h som var dagen innan jul. Barnen var inte längre glada över att mormor kom men hon uppmuntrade de genom att ge varsin iPhone som julklapp, tidig julklapp. Mila tänkte "detta blir bara värre och värre" men hon kommer att ändra på det.

Mila, Clara och Cici hade gått igenom så mycket under dessa få dagar med deras föräldrar. Cicis mamma överraskade med att köpa ett hus framför Cicis. Claras mamma bad om 15000kr som skulle användas till "hyra" och ja Sophia kommer ut med nya förlag om vad man kan göra under julen vart 5:e sekund. De 3 hade bestämt sig att de förtjänar en kväll vid baren, vilket de gick dit.

Dagen efter alltså 2 dagar orkade inte Mila längre med Sophias babbel utan nu sade hon "okej, vi går till nötknäpparen då". Sophia var glad över hennes beslut men uppförde sig lite kaxig för att visa vem hon är. Dock så förstod inte Mila att nötknäpparen var bara ett sätt att locka ifrån Mila och hennes ungar ifrån hemmet för att sedan ha ett stort julfest. Sophia ändrade julfestens datum till dagen innan jul när Mila, "Sophia" och Milas ungar skulle till nötknäpparen.

Dagen var kommen och Mila förberrede sig inför nötknäpparen. Hon bjöd även in Cicis familjs och Claras familj. Mila pratade inte med Sophia under hela dagen eftersom hon var irriterad på henne då allt ska göras efter det hon vill.

Nu var familjen påväg till Nötkäpparen men på vilket sätt som helst fick Chloe reda på att de skulle till Nötknäpparen och hon började stört gråta. Då vände Mila till Yoump och möte Clara – och Cicis familj där. Där hade de riktigt kul. Sophia hade åkt hem då hon kände sig "ledsen" över att de inte åkte till nötkäpparen, men hon hade egentligen ett par andra planer.

Mila och de var klara vid Yoump och därav lämnade stället för att bege sig hem. Under bilresan pratade familjen om hur kul de hade vid Yoump. Michael svänger in till gatan och ser en stor folkmassa. Mila kisar ögonen och tappar hakan, hennes tanke var "NEJ!". Sophia hade tydligen anordnat julfesten medan Mila och de var i Yoump. Gordon Ramsey var där som kökschef, det hänger glittrande azurblåa girlanger i högkvalite och en stor julgran designat från Paris står mitt i allrummet findekorerad. Sophia står där och hånler mot Mila. Milas ansiktsuttryck är skrämmer en riktigt bra. Hon stod, hon var i chock och skrek "ALLA UT, NU!" Sophia bad Mila att lugna ner sig men det hjälpte knappast. När alla gick ut från huset fick Mila panik och knuffade ner julgranen. Sophia skrek "NEJ, DEN ÄR FRÅN PARIS!". Där stod Mila och Sophia bråkandes mitt framför barnen. När Mila sedan inser att barnen står där blev hon helt blek i ansiktet och gjorde ingen rörelse. Barnen sprang ut från huset störtgråtande, Sophia släppte en onödig kommentar "det är ditt fel" och lämnade sedan platsen så som den är.

Där sitter Mila, på trappan. Hennes mamma svek henne grovt. Där faller en tår från ena ögat. Hon steg upp från trappan, bad Michael att ge henne bilnycklarna och sedan lämnade hon huset. Hon åkte till Clara. Clara och Mila har en gemensamma upplevelser med deras mamma. De pratade ut och fick Mila på bättre humör. Clara erbjöd Milas hjälp till att städa huset och hon tackade ja. Clara ringde upp Cici och fick henne att komma med och hjälpade också.

Huset var städat och klar. När Clara berättade att hon gav sin son en fotbollshandske som julklapp blev Mila helt stum. Hon glömde bort sina barn! Hon visste direkt vart de var, de var vid faderns gravplats. Hon åkte dit så snabbt som möjligt med Clara och Cici. Hon klev ur bilen och begick mot gravplatsen. Där står de, gråtandes. Hon springer till de och ger de en hård kram. Hon bad om ursäkt, men de vägrade förlåta henne om hon inte förlät deras mormor Sophia.

Dit åkte hela familjen till kyrkan för att ha julgudstjänst. Men vem ser de där. Där sitter alla tre mammor Sophia, Carlas mamma och Cicis mamma på kyrkbänken. De hade också bråkat med barnen. Mila gick fram hastigt till Sophia. Sophia stod där som om att hon inte brydde sig men man såg på henne att hon brydde sig innerst inne. Mila sade "jag gör detta för barnens skulle" och gav henne en kram. Det gjorde även Cici och Clara med deras mamma. Hela familjen plus Clara- och Cicis familj följde med hem till Mila. De beställde hämtmat och hade ett utav deras bästa men även mest händelserika jul någonsin. Från och med denna dag blev deras relation allt bättre.

Por QuéWhere stories live. Discover now