🌹يوميات بنوته ملتزمه🌹
.( الحلقــــة الحادية عشر ) ..
بدأت هنــد فى الحديث بالحمد والثنــاء على الله .. والصلاة على نبيه - صلى الله عليه وسلم - ..
ومن ثــم بدأت تتحدث عن الثقــة فى الله - عزوجــل - وانها منجــاه للعباد ..
وان الثقــة بالله مقتــرنة بحســن الظــن بــه ..
وانــه كلمــا زاد يقيننا فى الله كلمــا جــاء الفتــح والنصــر من عند الله ..
يجــب ان نثق فى الله وفى وعــده ..
فمهمــا ارتكب الانســان من معاصى وذنوب
يجب ان يثق فى وعد الله بانه سيغفر له ان تاب ويتوب عليه ويحسن الظن فى ربه ..
" قل يا عبــادى الذين اسرفوا على انفسهم لا تقنطوا من رحمة الله
ان الله يغفر الذنوب جميعا انه هو الغفور الرحيم "
يجب ان نثق فى وعد الله
بانه سيسجيب لنــا مهما تأخرت الاجابة .. لانه سبحانه وعــد بأنه سيستجيب .. اذا سيستجيب ..: )
" واذا سألك عبادى عنى فإنى قريب اجيب دعوة الداع اذا دعان "
يجب ان نثق فى الله
بأننا لن نفعل شيئا من أجله وسيضرنا او يخذلنــا .. بل سينصرنا بوعده سبحــانه
" ولينصرن الله من ينصره " ..
يجب ان نثق فى وعــد الله
على لسان رسوله " من ترك شيئا لله عوصه الله خيرا منه "
.. فنحن لن نكون اكرم من الله .. يأبى الله الا ان يكون اكرم من عبده ..

اندمجــت سمــاح مع كلام هنــدواستراحت كثيرا لهذا الكلام ..
بدأت سمــاح تتأثر بالكلام عن الله الذى وافق فطرتها وهى حب الله وحب الانس به وطاعته والنفور من معصيته ..
احســت بسعــادة لم تشعــر بها وهـى تستمع الى الموسيقى والغناء واللهو ..
لم تشعـر بمثل هذه السعــادة وهى تشاهد مسرحية من المسرحيات او فيلم كوميدى ..
بل هى سعادة مزيفة ومؤقتــة .. بل بالعكس .. بعد انتهاء لمسرحية يرجع الانسان الى واقعه وهمومه وآلامه .
.
بكــت سماح ولأول مرة من قلبهــا .. هى ليست دموع حزن لفقد
حبيب او قريب .. ليست دموع لخسارة وفوات شئ من الدنيا ..
انما هى دمــوع فرح قلبها بسماع كلام عن ربها ..
حقا " هم القوم لا يشقى بهم جليسهم "

فرحت جميع البنات المتواجدات فى حلقة الدرس واستبشرن بالخير وبرجوع سماح الى الله ان شاء الله ..انتهت " هنــد " من القــاء الدرس .. وتفرقت البنــات وبدأن يخرجن من المسجــد ..
اتجهــت سماح الى هنــد وقالت لهــا : بجد انا مش عارفة اشكرك ازاى حبيبتى ..
انتى ما تعرفيش كلامك اثر في ازاااااى
هنــد : العفـو يا قمــر .. ربنا يبارك فيك يا رب ويبارك فى الخير الذى يملأ قلبك .. : )
.. عاوزين نشوفك معانا ع طـول ان شاء الله ..
سمــاح : ربنا يخليكــى يا رب .. ان شاء الله بإذن الله .. انا حبيتكو اوى وحبيت الجــو بتاعكم جدااا
ربنا يجازيكم خير يا رب ريحتوا قلبى .. كان نفسى اسمع الكلالم ده من زماااان ... : )
بالله عليكــم مش تسيبونــى .. انا نفســى بجــد اقرب من ربنا
بس مش عارفة .. انا حاسة بجد ان ربنا بعتكوا ليا ..
انا والله مش راضية خالص عن حالى بس كل الناس كده وبتلبس كده .. واذا ما لبستش كده البنات هيتريقوا علــى :(
فاطمــة : ان شاء الله مش هنسيبك ابدا يا بنتى خلاص وقعتى فى القفص ^_^
هنــد : انتى اللهم بارك فيكى خير كتير باذن الله ..
وربنا بيحبك عشان كده وفقك تدخلى بيته اصل مش بيدخل بيته غير اللى بيحبهم ..
وان شاء الله هتتغيرى وهتقربى من ربنا .. لازم تكونى واقة فى كده وتحسنى الظن بالله : )
سمــاح : حاضر ان شاء الله : ) .. طيب قولولى انا اعمل ايه دلوقتى ..؟
انا ان شاء الله خلاص قررت اغير لبسى بعد كلام فاطمة وهقرب من ربنا واحافظ على الصلاة ان شاء الله ..
هند : ما شاء الله تبارك الله .. ربنا يثبتك ياااااا رب ..
حاولى ان شاء الله تثّبتــى العبادات دى .. وخدى الجدول ده وامشى عليه
رااائع :) وان شاء الله هيكون عامل من عوامل ثباتك ان شاء الله ..
.. (( جــدول خطــوة اولــى التــزآم )) ..
..(( ثــوآب العمــل بالجــدول ))..
وهنتاابع مع بعض دايما ان شاء الله .. ممكن اخد رقمك ..؟؟
وهتصل بيكى دايما واتابع معاكى ونشجع بعض باذن الله : )
سماح ( وهى فرحانه ) : ربنا يخليكى ياااااااا رب .. انا حبيتك اوووى ^_^
خدى الرقم اهو .. *****010 ...
هنــد: وانا كمــان حبيتك جدا يا سموحة .. وان شاء الله نجتمع دائما ع طاعة الله ..
خرجت سماح وهند وفاطمة من المسجد وذهبت كل واحدة الى بيتها ..
..:: تابعونا ::..
#يوميات_بنوته_ملتزمه
#فريق_أنتى_ملكه
أنت تقرأ
💜💜يوميات بنوته ملتزمه💜💜
Romanceمَدَدتُ إلى ربي يَديَّ وإِنَّني لأعلمُ أنَّ الله أقرب مِنهُمَا يَرَى مَا تَراهُ العَينُ مِن قَبلِ لَحظِهَا ويَسمَعُ قَولي قَبل أن أتَكلَّما 💛 رواية يوميات بنوته ملتزمه🌸🌸 #منقوله بلطف،🌸