Zonder gevoelens en met lage verwachtingen sjokte Rutte naar de deur de volgende ochtend, hij had het Torentje de gehele nacht niet eens verlaten in al zijn pijn, verdriet en zelfmedelijden.
Rutte bereidde zich voor op een onbewogen werkdag, hoewel hij wist dat dit alleen iets was om naar te hopen met Wilders in de Kamer.
De Premier zag dat er weer pers, politie en boze menigten. Om vragen te vermijden bleef hij strak vooruit kijken en hield zijn lippen strak op elkaar geperst. Alle motivatie verliet hem in die paar meters wandelen over het binnenhof en toen hij eenmaal de deur binnen door was liep hij direct richting de toiletten, om zich te verschuilen terwijl hij zijn eigen tranen kon troosten.
Hij leunde over een van de wastafels, stil mompelde hij zichzelf motiverende metaforen toe.
Plots hoorde hij het doorspoelen van een toilet achter hem. Geschokt keek Rutte over zijn schouder om te zien wie het was.
Nonchalant liep Kees van der Staaij het hokje uit en draaide hij de kraan van de wastafel direct naast die van de Premier open (er waren 12 andere bakken beschikbaar).
Op het moment was er niets liever dat Rutte wou dan even niet met Van der Staaij te praten.
Helaas dacht Van der Staaij er anders over: "Hé hoi!" Rutte zuchtte vermoeid naar de overdreven vrolijke stem van de SGP'er, "Ben jij hier ook om bij te komen van al die heiligheidsschennis in de Kamer?"
"Pardon?"
Van der Staaij leek de verbaasde toon van Rutte niet te begrijpen, "Ik heb niet een anti-homo verklaring ondertekend zodat twee van mijn collega's deze satanische ondernemingen voor mijn neus kunnen uitvoeren!"
"Waar heb je het over-"
"-En ik laat het nog toe bij die twee progressieve jongelui maar ik had echt beter verwacht van onze meest conservatieve collega's!"
"Kees!" Rutte greep de beheerder van de christelijke minecraft discord server stevig bij de schouders vast, "Waar heb je het in hemelsnaam over?"
Van der Staaij keek bewildered op "Oh je bent nog niet in de Kamer geweest?" Rutte schudde zijn hoofd, nog steeds wachtend op een antwoord.
"Wilders en Baudet liggen onrein te doen op Baudets vleugel."
Rutte's ogen sperden open, geschrokken. "Het is de beveiliging nog niet gelukt ze van elkaar af te krij-" snel rende Rutte naar buiten.
..........
Met een klap gooide Rutte de grote deur open, zijn ogen vielen direct op het schandaal dat zich bijna midden in de kamer afspeelde: de halve kamer was verzameld rondom Thierry's vleugel, en op de vleugel lagen Baudet en Wilders vurig te zoenen, Wilders zoals verwacht bovenop.
De gehele kamer was verdeeld in verschillende reacties, sommigen, zoals de gehele fractie van de SGP, zaten te kijken vol afschuw, het liefst zo ver mogelijk van alle onrust vandaan. Anderen probeerde het tweetal uit elkaar te halen, zoals de beveiliging en veel leden van VVD, FvD en de PVV. De laatste groep, waaronder Klaver en Jetten, was al juichende puur aan het genieten van de dagelijkse dosis drama.
Arib had het overduidelijk al opgegeven en keek met teleurgestelde ogen toe.
Twintig seconden nadat Rutte de deur had open gegooid werden Wilders en Baudet uit elkaar gehaald door de beveiliging, beide overduidelijk buiten adem.
Geert Wilders maakte direct oogcontact met zijn vorige partner, hij droeg een blik die sprak van wraak. Met de achterkant van zijn hand veegde hij zijn lippen af.
Rutte kon alleen maar met een gekwetste blik en halfopen mond reageren.
"Uhm," de Kamervoorzitter leek lichtelijk getraumatiseerd. "De vergaderingen zijn een kwartier uitgesteld zodat iedereen hiervan kan bijkomen." Iedereen zuchtte opgelucht. "Daarna verwacht ik alle fractievoorzitters en kabinetsleden in vergaderruimte 3."
JE LEEST
Wilde Rutte: A Gay Fantasy
RomanceDebatteren in de Tweede Kamer komt met politieke tensie, maar wat als dit zich verder evolueert? Enter Mark Rutte, al voor de derde keer verkozen tot Minister-President van Nederland, kortom: de man waar elke vrouw naar verlangt. Maar Mark wil geen...