Lidé si často myslí, že introverti nemají rádi lidi nebo se jich dokonce bojí. Omyl. Introvert potřebuje společnost, jen možná o něco méně než extrovertní osoba. Nedokáže čerpat energii z toho, že je ve společnosti jiných lidí, naopak ho to o ni spíše připravuje a nejlépe ji zase načerpá zpět tak, že je sám se sebou a například si čte, píše nebo jde na procházku. Dobíjíme baterky tím, že jsme daleko od všech s oblíbenou knihou. I přesto, že introverti bývají rádi o samotě, potřebují kolem sebe lidi, nikdo přeci nechce být sám, někteří z nás prostě jen občas chtějí být o samotě.
Introvertní lidé se také rychleji unaví. Proto, když se na hodinu zavřeme v kanceláři, obývacím pokoji anebo si jdeme zaběhat do lesa místo do fitcentra, jsme poté schopni lépe vnímat, naslouchat a řešit, než kdybychom byli mezi více lidmi. Musíme se učit jak zacházet se svou energií a být tak schopni vstřebávat informace a reagovat například na otázky. I tak se introverti raději ptají, než odpovídají a často, když se jich zeptáte na jejich názor, nemají co říct. Prostě potřebujeme čas, abychom informaci vstřebali, analyzovali a vyhodnotili a i tak se mnozí bojí vyjádřit názor v důsledku například nízkého sebevědomí. Někteří se bojí či stydí mluvit před více lidmi, jsou velmi sebekritičtí a celkově mají problém s verbální komunikací. Většina introvertů se ale umí vyjadřovat neverbálně a proto upřednostňují e-mail nebo SMS zprávy namísto rozhovorů.
I když introverti nevynikají ve slovním projevu, jsou velmi dobrými posluchači, vnímají věci do hloubky a jsou empatičtí, což většina extrovertů ocení. Podle psychologa Carla Gustava Junga (1875-1961) je introvert senzitivní, klidný, tichý a uvážlivý člověk, který se příliš nezapojuje do světa sociálních vztahů a neustále se podrobuje sebeanalýze a kritice, jen málokdy však kritizují ostatní a mají dar chápat lidi s jejich slabostmi a schopnost odpouštět chyby.
A i když to introverti v dnešní době mají těžší než extroverti, na rozdíl od extrovertů umějí být introverti sami se sebou, aniž by se nudili, vidí věci v souvislostech a častěji přicházejí s originálním řešením, ačkoliv na to potřebují více času.