"I HAVE something to tell you Kay.I harap you bersedia.I know its hard for you." Nancy menghela nafas berat.Seberat rasa hatinya hendak meneruskan kata-kata.Namun dia tiada pilihan selain berterus terang tentang keadaan kesihatan pesakitnya yang juga sahabat baiknya.
"Okey.Just tell me Nan..i am okey.." jawab Kayla yang kelihatan tenang saja di situ.
Baginya sudah tidak ada berita yang lebih buruk selain menerima berita tentang penyakit yang tidak pernah di sangka-sangka terjadi padanya dua tahun yang lalu.Penyakit yang telah memusnahkan semua kebahagian hidupnya serta menjadi punca dia menjauhkan diri dari suaminya selama ini.Penyakit durjana itu telah menghancurkan semua angan-angannya.
"Now tell me...lately you kerap di serang sakit kepala right?Be honest Key.."
Kayla terdiam.Benar kata Nancy.Memang sejak akhir-akhir ini dia kerap di serang sakit kepala yang agak teruk.Tapi sebagai doktor, sakit itu tidak sedikit pun mematahkan semangatnya untuk terus merawat pesakit.Dia tahu sakit kepala itu merupakan simptom yang membawa maksud penyakit itu sudah mula menyerangnya perlahan-lahan.
"Yaa sometime.But i its okey I dah biasa pun.Donts worry i can handle it."
" Yes i know you can handle it.Tapi this is not good to you Key.Itu bukan sakit kepala biasa.I know you understand what i mean Key."
" Yea, i know but seriusly i am okey.."
" Omg Kayla.Sepanjang i jadi doktor, youlah satu-satunya pesakit i yang paling degil!! "
" But i am okey Nan.."
"Key..seperkara lagi i need to tell you.Its time to sent medical report you pada atasan.And That mean report ni akan buat lesen kerja you di gantung semantara.You dah tak boleh berkerja." ujar Nancy. Berat sebenarnya keputusan yang perlu dia lakukan ini tapi demi kesihatan Kayla dan keselamatan pesakit yang di rawat Kayla dia terpaksa.
"What do you mean i tak boleh kerja?Macamana dengan tanggungjawab i?Pesakit i." Kayla terpeman.Terkejut sampai rasa nak menjerit di situ.
"Key,this is about you!Kesihatan you!dan paling penting tanggungjawab you sebagai doktor!I minta maaf Key tapi dah tiba masa untuk pihak atasan tahu tentang tahap kesihatan you."
"No!Please dont do that Nan.Maksud i bukan dalam masa terdekat ni.Ya, i tahu i sakit tapi i masih boleh berkerja.I am okey.." Kayla tahu masa ini akan tiba tapi dia tidak sangka secepat ini.Dia belum bersedia untuk itu.
"You dah tak boleh Key.You tahu kan bila-bila masa saja you boleh jatuh pengsan.If you nak berkhidmat semula you kena dengar cakap i. Let me help you Key.Pergi jalani rawatan kemo tu secepat mungkin.You dah tak ada masa nak tangguh-tangguh." sehingga ke hari ini Nancy masih berusaha memujuk sahabatnya itu.Sebagai doktor, dia tidak dapat buat apa-apa rawatan jika pesakit itu sendiri tidak mahu menerimanya.Tanpa persetujuan pesakit mustahil rawatan akan dapat di jalankan.
Dari awal rawatan,pembedahan tidak dapat di lakukan kerana terlalu berisiko untuk Kayla.Atas sebab itu Nancy memutuskan untuk merawat Kayla melalui kaedah rawatan kemoterapi.Kayla tidak menjanjikan kesembuhan tepat tapi sekurang-kurang pesakit masih punya peluang untuk sembuh dan memanjangkan tempoh usia mereka.
"Please Key...dengar cakap saya..." sekali lagi Nancy merayu.
"I know..but i..i " suara Kayla tersekat-sekat.Fikiran agak berserabut dan perasaan bercampur baur.Marah,kecewa,sedih semuanya bersatu.
Berberapa minit mendiamkan diri,dia akhirnya menghela nafas panjang dan kemudian di hembus perlahan-lahan.Dia cuba berlagak tenang agar tidak terlalu beremosi di hadapan Nancy.Dia tidak mahu Nancy melihat sisi lemahnya.Paling penting dia tidak harus menangis di situ.
YOU ARE READING
Takdir Terindah
RomanceAadam Danish dan Kayla Dahlia pasangan suami isteri yang berkhawin atas dasar cinta.Orang selalu kata Aadam Danish lelaki bertuah kerana berkhawin dengan wanita cantik dan berkerjaya seperti Kayla Dahlia sedangkan dia hanya lelaki biasa-biasa saja. ...