Keesokan harinya.." ehh awalnya kau bangun Ana." Sapa Nissa.
" Aku lepas subuh tadi dah bangun kau je yang tido balik,kau tau tak elok tido balik lepas subuh rezeki susah masuk tau."Panjang ceramah Lyana pada Nissa.Nissa hanya mencembek mukanya sambil mencedok nasi goreng ke dalam pinggangnya.
" yela ustazah,hurmm sedapnya Ana,kalau cam ni la apa kata kau jadi bibik aku jala tak payah kerja kt tempat lain.Amacam."Terang Nissa pada Ana
"Hei kau ada nampak muka aku ni macam bibik kau haa?"Marah Ana pada kawanya.
Ketawa besar Nissa dibuatnya.
" Ana jom petang ni beli barang dapur, aku tengok dapur kau takde barang apa pon"Ajak Lyana.
Namun Nissa hanya mengangguk sahaja."Sa, kita beli barang dapur ni kongsi duit ke macam mana, bukan apa kalau nak share duit kau kena tunggu aku dapat kerja dulula lepastu baru aku bayar balik, boleh ke" Tanya Lyana dengan nada yang segan.
"Pakai duit umi laa sayang ku, pasal share tu kau tak payah fikir laa, setakat makan pakai kau aku boleh tanggung la asalkan kau masak sedap-sedap untuk aku hari-hari tau" Celoteh Nissa sambil menyuap nasi goreng ke dalam mulunya.Selepas selesai membeli barang rumah, Lyana dan Nissa singgah sebentar di sebuah kedai buku.
"Ana, singgah sini kejap. Aku mak cari buku rujukan." Ajak Nissa.
Tiada sebarang jawapan dari Ana hanya sebuah anggukan sahaja."Lepas ni kau nak pergi mana lagi?" Soal Ana.
"Emmm... tak de dah kot aku ingat kita balik terus la because tommorow aku ada kelas." Jawab Nissa.
"Bagus. Aku ingat makan malam ni aku nak masak." Terang Ana pada Nissa.
Pantang dengar kata sahabatnya nak masak terus laju memeluk kawannya.
"Yeayy, jimay duit.hahahah." Gelak Nissa.Mereka berdua menghidangkan lauk yang dimasak Lyana di atas meja.
"Hurmm sedapnya bau, sebiji macam masakan mak la Ana." Puji Nissa kepada Ana tentang masakannya yang sebiji seperti arwah mak Ana.
Namun pujiannya itu tidak ada sebarang jawapan pun sebaliknya hanya keluhan sedih sahaja.
"Haa, Ana aku takde niat pon nak..." pujuk Nissa dengan serba salahnya.
"Takde apa la aku je emo sikit." Laju Ana mencelah.
"Hurmm, esok aku nak keluar cari kerja." Ana memberitahu Nissa tentang aktivitinya pada esok hari untuk mencari kerja.
"Kau nak pergi sorang?"tanya Nissa dengan nada yang risau.
"Then kau nak temankan aku ke?" Tanya Ana dengan sedikit senyum sindir.
"Mana boleh la gila, aku ad kelas la." Laju Nissa menjawab.
Tiada sebarang jawapan sebaliknya hanya tawa mereka berdua.
YOU ARE READING
Antara dendam dan cinta.
RomanceLyana seorang gadis kampung yang berhijrah ke Kuala Lumpur selepas kematian ibu bapanya. Tujuan Lyana pergi ke KL adalah untuk membalas dendam bagi pihak ibu bapanya. sewaktu sibuk mencari kunci kereta dalam begnya Lyana terlanggar sesorang jejak...