Apa agaknya korang akan buat bila seseorang ingin meluahkan rasa dan pendapat mereka untuk mereka redakan perasaan masing2. Adakah korang hanya mendengar or menasihat? Ataupun korang ni jenis sibuk hal orang lain juga? Tidak kisah ianya hal tentang apa. Cinta? Life dorang? Masalah peribadi or kerja mereka.
Korang rasa korang patut ke buat seseorang tu rasa dipinggirkan, menyendiri dengan masalah yang dorang hadap? Mungkin bagi aku ye. Sebab kau siapa nak aku dengar masalah kau? Kau pernah nak dengar masalah aku?
Yes, itulah masalah kita semua, tak boleh ke kita dengar apa yang nak diluahkan seseorang tu. Mungkin dengan cara meluahkan mereka akan lebih reda, akan lebih semangat untuk hidup.
Tapi tak best jugak, asyik dorang je nak kita dengar masalah dorang. Dorang sendiri tak pernah kisah pasal kita.
Ni aku tak boleh komen apa2 sebabnya itu atas kita sendiri. Ada yang mudah simpati, ada yang keras hati, ada yang juga selfish langsung tak peduli orang lain. Yang dia hanya peduli hati dia sorang je.
Come on gaiss, hati ni terlalu rapuh. Kita kena jaga elok2. Kalau korang rasa ada orang yang perlukan korang untuk mendengar. Just listen!!
And you, jangan simpan sorang2 bagi ruang or percayakan someone untuk korang luahkan sesuatu.
Semakin dalam korang simpan perasaan tu semakin susah korang nak happy. Maybe ada orang pandai giler sembunyikan rasa hati mereka. Tapi itu akan buka luka yang sangat mendalam bila korang tak dapat atasinya.
Aku tahu sekarang ramai yang tertekan. Lagi2 soal kewangan. Ada yang diberhentikan kerja sebab pandemic sekarang. Ada yang malu nak luahkan sebab hal ni. Tapi korang jangan simpan sorang2 nanti korang lagi stress.
Tang mendengar, aku harap korang jadilah pendengar yang baik. Akh harap korang jangan bandingkan life korang dengan dia. Kita sepatutnya sama2 bantu untuk survive dalam era sekarang.
Aku harap sangat korang yang membaca ni tak akan putus asa. Sebab kehidupan korang akan bermakna kalau korang sendiri hargainya.
#kitajagakita
YOU ARE READING
AKU
Short StoryAku hanya mendengar, melihat sekeliling, ingin meluahkan tetapi tidak tahu bagaimana.