Voordat je dit gaat lezen, moet je even weten dat dit niet gaat over wié God is, maar over welke god dé God kan zijn.
Als je dit aan een Christen vraagt zal het antwoord altijd luiden "de God van Abraham, Isaak en Jacob." Maar in dit deel ga ik in op de kwaliteiten van de God en zal ik die naast andere goden leggen.Kwaliteit 1: Liefde, God is een en al liefde, wie je ook bent, wat je ook doet, hij heeft je gemaakt, en zal voor eeuwig van je houden.
Kwaliteit 2: genade, God heeft eindeloos veel genade, waardoor wij nog kunnen leven, zonder de grootste prijs te betalen.
Kwaliteit 3: licht, God is licht, hij verdrijft de duisternis ermee, ook wil hij jou helpen, de duisternis uit jou verdrijven. Dat klinkt allemaal heel eng, maar eigenlijk betekend het gewoon dat hij wil dat jij bij hem hoort!
Kwaliteit 4: eeuwig, God is eeuwig, wat voor het menselijke brein niet te bevatten is, maar in kwestie betekent dat niets minder dan dat hij er altijd al was, en altijd zal zijn.
Een paar kwaliteiten genoemd te hebben, stroom ik gelijk door naar de andere goden, bijvoorbeeld Allah.
Allah is de god van de Moslims.
Maar is Allah liefde? Nou, als je naar bijvoorbeeld de Jihad, de heilige strijd, of eigenlijk alleen de naam al kijkt, krijg je al een ander beeld.
Maar is Allah dan een god van genade? Heeft Allah zijn allerliefste zoon geofferd? Volgens mij niet, toch?
Is Allah dan een god vol van licht? Nou, hij wil we dat er mensen worden bekeerd, maar wie niet luisteren wil moet maar voelen is het motto heb ik het idee.
Is Allah dan eeuwig? Geen idee, misschien moet je dat eens aan een Moslim vragen, want ik weet alleen dat hij zich ergens in 600 na Chr. heeft openbaart aan Mohammed. Was hij er daarvoor ook al? Wie het weet mag het zeggen!Voor meer kwaliteiten en eigenschappen van God zie: http://www.gotquestions.org/Nederlands/eigenschappen-van-God.html
Voor meer eigenschappen van Allah zie: http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Allah
Voor nadere info over de islam zie: http://rasoulallah.net/index.php/nl/articles/article/19610