Ash membangunkan diri dan mulakan hari seperti biasa dan malam itu Ash ternampak seorang perempuan di ikuti oleh seorang lelaki, perempuan itu kelihatan sangat takut dan lihat pada situasinya perempuan itu di kejar. Ash apa lagi, Ash terus mengejar lelaki itu dan menangkap lelaki itu tepat apabila gadis itu memasuki rumahnya, perempuan itu bernasib baik kerana Ash ada masa tu kalau tidak tak tahu apa jadi kepada perempuan tersebut. Lelaki itu terus di hantar ke balai polis dan Ash terus pulang ke rumah untuk melanjutkan kerjanya yang belum selesai. Akmal dengan kerisauan memasuki rumah Ash macam Ash dah nak mati padahal elok je dia minum atas sofa. "kenapa kau dekat balai ?kau buat apa Ash?" Tanya Akmal dengan teresak-esak menyedut nafas yang seperti nak mati itu. Ash memberi pandangan menyampah kepada Akmal dan berkata "kau pahal over sangat ni?kau bod*h ke? Aku tangkap satu mamat ni la dia stalk perempuan mana entah, aku tangkap dia, kau gelabah tak tentu pasal ni kenapa?"Akmal menghembus nafas lega dan memeluk Ash dan berkata "Alhamdulillah, aku tau cousin aku ni baik hati, bidadara di bumi". Ash menolak pelukan Akmal dan berkata "owh, baru mengaku cousin, kau dengan perangai kau tu boleh pegi m*ti" Ash mengambil cawannya dan memberi senyuman tidak ikhlas kepada Akmal. Akmal ketawa dan mengambil telefon pintarnya lalu menghubungi seseorang. " ha.. Assalamualaikum, atok, Akmal kat rumah Ash ni, Akmal tak bagitau dia lagi atok tapi Akmal pastikan dia datang la tok. Ye tok, waalaikumussalam." Ash membaling buah epal kepada Akmal dan Akmal menangkapnya sambil itu Ash bertanya "asal? balik kampung ?aku taknak" Ash berkata dengan muka marah dan serius. Akmal menghela nafasnya dan berkata "kau takut? Kau risau? Atokkan ada. Aku ada, mak aku ada kau jangan risau la." Ash melihat Akmal dengan marah "Kau cakap senang la Mal, aku yang kena hadap. Kau tak ingat ke 3 tahun lepas apa yang diorang buat kat aku? Kutuk aku, kutuk mak aku. Kau tak rasa Mal." Katanya. "tapi.." tak sempat Akmal ingin menghabisi ucapannya Ash menghalau Akmal keluar. Ash tau Akmal hanya mahu membantunya tetapi bukan semudah yang disangka. Ash dah hadap semua benda, dia dah lama sabar dengan kerenah makcik-makciknya itu, orang kampung, adakah ini dikatakan keluarga kalau benci akan keluarga sendiri? Ash dah bertekad untuk tidak balik ke kampung lagi. Ash ternampak seorang perempuan yang mengenakan pakaian berwarna biru dan tudung berwarna hitam. Perempuan itu melihat ke arahnya sambil tersenyum, tiba-tiba mukanya menjadi gelap dan menakutkan, baju perempuan itu berubah menjadi merah darah, giginya menjadi tajam dan berlari ke arah Ash. Ash menjerit ketakutan dan terbangun daripada mimpi buruknya. Dia mengambil cermin matanya dan mengucap beberapa kali, yelah dah takut nampak hantu. Ash membasuh mukanya dan melihat kearah jam yang menunjukkan jam 5 pagi. Ash mengambil wuduk dan sejadah untuk solat tahajjud. Selesai solat tahajud, Ash stalk perempuan yang bernama Farah itu dan tiba-tiba Ash menjumpai Insta personalnya dengan tidak sengaja. Kini Ash sudah mengetahui wajah perempuan itu, walaupun tidak penting tetapi Ash sangat ingin mengetahui siapa perempuan ini. Ash menelefon Mr. Wang rakan pernigaannya untuk membantu dia menganturkan pejumpaan dia dan Farah.
*****************************************************************************
Awal pagi lagi Farah sudah menyiapkan diri dan menunggu seseorang mengambilnya di luar rumah. Adik angkatnya dan kawannya iaitu Aliya menegur Farah. Kaisah pelik melihat kakak angkatnya berdiri di luar rumah dengan pakaian yang cantik "kak, kak tunggu sape? Sape nak ambil akak? Mesti abang Syahrul kan" mengusik kaisah. Farah memberi jelingan yang tajam "yela syahrul, sape lagi akak akan keluar kalau bukan dengan dia, akak keluar ni pun sebab kerja, dah pegi masuk tolong ibu" kata Farah sambil menolak Kaisah. Syahrul yang dari tadi Farah menunggunya sudah sampai dan membuka pintu untuk Farah. Syahrul dengan bersalahnya berkata "Farah, sorry la susahkan, saya dah tak cukup orang so saya perlukan awak untuk tolong saya, awak ok kan ?" Tanya Syahrul dengan risau. Farah menghangguk dan berkata "eh takpalah Syahrul, lagipun awak tolong orang susah, saya dapat pahal, awak pun dapat pahala." Mendengar ucapan Farah tadi Syahrul daripada resah dan risau terus lega dan gembira. Sesudah sampai ke tempat yang dituju mereka pun memulakan kerja mereka, tanpa disedari kerja mereka sudah habis, semua orang bersiap-siap untuk pulang. Farah menyapa Syahrul dan berkata "Syah, saya balik sendiri eh, ada kerja sikit" Syahrul keberatan " takpe biar saya yang bawak awak pegi sana ". Farah menggeleng dan menolak. Syahrul tidak dapat berkata apa-apa dan biarkan Farah pergi.
Farah tiba di satu syarikat yang sangat besar,syarikat ini juga mempunyai seorang klien pelukis yang sangat tekenal di dalamnegara dan luar negara. Pagi semalam, Farah mendapat satu pesanan jemputan yangdi hantar oleh Syarikat ini, tidak tahu tujuan apakah yang mereka fikirkantetapi Farah sangat gembira. Farah menaiki lif dan menuju ke bilik tetamu,melangkah sahaja ke bilik tetamu itu ada seorang lelaki yang seperti sedang menungguseseorang duduk di kerusi, dia bangun dan menoleh ke arah Farah. Mr. Wangmemanggil nama Farah dengan gembiran dan memperkenalkan lelaki kacak yangberambut panjang itu sebagai Ash. Kata Mr. Wang Ash adalah pelukis terkenaltetapi dia tidak tahu mana satu kerana terdapat berpuluh-puluh pelukis terkenalkat Malaysia ni. Ash melihat Farah atas bawah dan menjemput Farah duduk. Mr.Wang keluar untuk melakukan kerjanya, situasi menjadi janggal. Farah meneggakkanbadannya dan berkata "Mr. Wang kata Encik Ash nak jumpa saya , boleh saya tahukenapa ?" Tanya Farah kepada Ash. Ash senyum kecil dan meletakkan keduatanggannya ke atas meja sambil badannya mengarah kedepan sedikit sambilmemandang Farah. "Encik Ash?" kata Farah yang mula merasa aneh. Ash memelukdirinya dan menyandarkan badannya sambil berkata "awak rasa kenapa saya jemputawak datang jumpa saya?" Farah mengetuk meja dan berkata "sebab awak nak bagisaya kerja?" Ash menggeleng dan menarik kerusi Farah ke arahnya lalu merenung Farah.Farah terkejut sambil tangan kirinya memegang kerusi Ash dan tangan kanannyamemegang kerusinya. "Saya nak awak jadi PA saya" kata Ash lalu menolak kerusiFarah. Farah berasa bingung dan berkata "PA?tapi kenapa saya ?". Ash duduk di atas meja dan berkata "sebab aku nak kau.Jadi PA aku." Usik Ash. Farah memberi jelingan "boleh, KALAU... awak bayar sayamahal." Ash dengan pantas berkata "RM30000 gaji jalan". Farah berdiri sambilmengangkat tangan "OK! saya setuju" Farah mendatangi kontrak yang diberikanoleh Mr. Wang dan disinilah bermulanya cerita yang sebenarnya.
YOU ARE READING
JODOH KITA HINGGA AKHIRAT
RomanceMengisahkan tentang Ash seorang pelukis terkenal dan Farah pelukis insta famous. Ash kehilangan ilhamnya untuk melukis dan dia ditakdirkan berjumpa dengan Farah. Dengan lukisan Farah Ash mendapat ilhamnya kembali untuk melukis, tetapi terdapat sesua...