Chapter 1: Kahwin?!

314 25 5
                                    

Pagi itu, di rumah Taeyeon. Taeyeon berjalan ke ruang tamu untuk menonton televisyen. Memandangkan hari itu dia tidak mempunyai kelas, tidak perlulah dia menghadap muka mamat sengal a.k.a Byun Baekhyun itu.

Puan Yeri (Omma Taeyeon): *duduk sebelah Taeyeon* Taeyeon, Omma ada something nak beritahu kamu ni.

Taeyeon: Something? Apa dia, Omma? Cam serious je bunyinya. Ke Omma nak kahwin?

Puan Yeri: Ish, kamu ni! Kesitu pulak...*tepuk bahu Taeyeon perlahan*

Taeyeon: Hehehe... Sorry, Sorry. Jadi apa yang Omma nak beritahu
dekat Taeyeon?

Puan Yeri: Sebenarnya Omma nak kamu kahwin dengan anak kawan Omma, Puan Hana.

Taeyeon terkejut dengan apa yang diberitahu Ommanya itu. Dia terus memandang muka Puan Yeri.

Taeyeon: Kahwin?! Omma buat lawak apa ni?

Puan Yeri: Omma tak buat lawak la. Betul, Omma nak kamu kahwin...

Taeyeon: Taknak lah! Taeyeon belum habis belajar lagi la. Takkan tetiba nak kahwin kot. Taeyeon ni muda lagi tau.

Puan Yeri: Muda kamu cakap? Hey, umur kamu tu dah nak masuk 23 dah tau! Muda apanya...

Taeyeon: Apa-apa lah! Tapi Taeyeon tetap taknak kahwin.  *silang Tangan*

Puan Yeri: Setuju lah Taeyeon. Lagipun, Arwah Appa kamu yang nak kamu kahwin dengan Anak Puan Hana ni. Arwah Appa kamu dulu kawan baik suami Puan Hana. Setuju ye Taeyeon?

Taeyeon: (kalau aku kahwin dengan anak Puan Hana ni, mesti mamat sengal tu takkan kacau aku lagi kan? Bagus jugak...)  Ok, Taeyeon setuju Omma.

Puan Yeri: Betul?! Bolehlah Omma bawak kamu jumpa dia hari ni. Tapi, kamu jangan batalkan pulak lepas jumpa dia.

Taeyeon: Kenapa pulak? Dia tu tak handsome ke? Kalau macam tu, Taeyeon taknak lah.

Puan Yeri: Dia tu handsome tau!

Taeyeon: Mana Omma tau? Omma pernah jumpa dia? Apa nama dia?

Puan Yeri: Puan Hana ada tunjuk gambar dekat Omma. Tapi Omma lupa nak tanya nama dia. Dah, Omma nak kamu pergi siap. Kejap lagi kita jumpa Puan Hana dengan anak dia. Siap cantik-cantik tau.

Taeyeon: Sekarang ker?

Puan Yeri: Takdelah sayang ku, tahun depan pun boleh. Sekarang la! Dah, pergi cepat! *tolak Taeyeon naik atas*

Taeyeon mengeluh dan naik ke atas. Dia masuk ke dalam biliknya. Dia mencari baju yang sesuai dipakai. Setelah itu, dia terus bersiap. Selesai bersiap, dia turun ke bawah. Dia menunggu Ommanya bersiap dengan melayan handphone miliknya. Dia menelefon sahabat baiknya, Jessica.

//On Call//

Jessica: Hello Taeyeon, asal kau call aku?

Taeyeon: Aku nak beritahu kau sesuatu ni. Tapi kau jangan terkejut tau.

Jessica: Yelah... Aku tak terkejut. Apa dia?

Taeyeon: Omma aku suruh aku kahwin dengan Anak kawan dia, Puan Hana.

Jessica: What?! Seriously?! So kau setuju ker?

Taeyeon: Aku mula-mula tak setuju tapi tetiba aku terfikir pulak. Kalau aku kahwin dengan anak Puan Hana tu, mesti si Baekhyun tu tak kacau aku lagi kan? Aku kan dah jadi wife orang.

Jessica: A'ah! Betul jugak cakap kau tu. Nanti aman la hidup kau. Tapi, kalau dah kahwin lagi susah. Nak pergi mana-mana mesti kena mintak izin.

Taeyeon: Alah, itu nanti la aku fikir!

Tiba-tiba kedengaran suara Puan Yeri.

Puan Yeri: Taeyeon, Omma dah siap dah. Jom kita pergi...

Taeyeon: Kejap Omma. Jess, nanti aku call kau balik tau. Omma aku dah panggil dah.

Jessica: Ok. Tapi nanti kau hantar gambar dia kat aku tau. Jangan lupa eh...

Taeyeon: Ye, aku hantar. Aku tak lupa. Bye!

Jessica: Bye!

//End Call//

Taeyeon memasukkan handphonennya ke dalam beg dan berlari keluar. Dia mengunci pintu dan masuk ke dalam kereta. Dia yang akan memandu.

Taeyeon: Jadi kita nak gi mana? *tutup pintu*

Puan Yeri: Kita akan jumpa dengan dorang dekat Hotel, Royal Hotel. Tau kan? *pandang Taeyeon*

Taeyeon: Ooo... Royal Hotel. Taeyeon tahu.

Taeyeon menghidupkan enjin. Kemudian, Taeyeon bergerak ke Hotel yang disebut Puan Yeri.

♡BERSAMBUNG♥

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Mar 21, 2015 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Love Me, Please...Where stories live. Discover now