Setiap hari suara itu terus menggangu. Aku tidak tahu kenapa mesti aku yang lalui semua ini. Suara itu seolah-olah ingin menghantui diri ini setiap hari. Arghhhhh..aku penat!
Sejak kehilangan Hilman dari hidup Dinda, suara aneh itu selalu hadir seperti ada sesuatu yang bakal terjadi. Tapi, ada perkara yang menjadi tanda tanya dalam fikiran Dinda. Apa kaitan kehilangan Hilman dengan suara aneh itu?
"Sambut tangan ini..sambut..jangan lepaskan.."
"Dindaaaaa!! Jangan pergi! Tolong aku, Dindaa!"
"Tolong akuu Dinda..tolongg.." makin lama suara itu makin menghilang.
Semakin aku berlari untuk mendapatkan suara itu, semakin gelap jalan dihadapanku. Tiba-tiba..
"Arghhhhhh!!"
Dinda tersedar dari mimpi. Dia menghela nafas lega. Nasib ianya hanya mimpi. Tapi, mimpi itu seolah-olah nyata.
Setiap hari mimpi itu terus berulang seperti ada yang memutarkan scene itu. Dinda menampar lembut pipinya agar dia sedar akan realiti.
Dia bangkit dari katilnya dan menyamput tuala yang disangkut pada rak. Dengan lemah dia melangkah ke kamar mandi. Shower dihidupkan dan dia hanya berdiri dibawah air sambil memejamkan matanya.
"Dinda!! Berapa lama lagi dalam bilik air tu? Sekarang dah pukul berapa ni! Cepat sikit!" Laung Puan Melissa, ibu kepada Dinda.
Dinda yang tadinya seolah-olah khayal dalam dunia lain tersedar dek suara lantang ibunya. Dia terus menekup wajahnya. Perasaannya berkecemuk tiap kali teringat akan mimpinya itu.
Dia segera mengeringkan tubuhnya dan menyarungkan pakaiannya. Saat dia mengorak langkah menuju ke pintu, seolah-olah ada nafas yang menghela kearah pipinya tipisnya.
Tangan Dinda menjadi terketar-ketar dek rasa seram yang menyelubungi dirinya. Adakah ini hanya perasaannya semata-mata?
Tanpa berpaling, Dinda segera keluar dari kamarnya. Tanpa dia sedar, ada mata yang srdang memerhati dalam diam.
...
Puan Melissa yang sedang ralit menyiapkan bekalan untuk Dinda tersentak melihat wajah Dinda yang seperti ketakutan.
"Kenapa? Bunyi tu ganggu kamu lagi ya?" Dia seakan-akan sudah faham akan situasi anaknya.
Dinda hanya menganggukkan kepalanya.
"Sudah, bekal kamu sudah mama masukkan dalam beg. Jangan lupa makan ya." Ucap Puan Melissa sambil mengusap lembut kepala anaknya.
Tiada ibu yang tidak peduli dengan keadaan anak-anaknya. Begitu juga dengan Puan Melissa. Wajahnya tidak pernah mempamerkan reaksi resah, bahkan hanya senyuman yang sentiasa terukir dibibirnya.
Dinda hanya mampu mengukir senyuman kembali. Dia menyambut lembut tangan wanita ayu dihadapannya itu.
"Dinda pergi sekolah dulu tau mama."
Puan Melissa hanya menganggukan kepalanya sambil melambai kearah Dinda.
"Semoga kamu terus kuat anakku." Hanya kata-kata itu yang terus diucapkan dari dulu.
YOU ARE READING
Bisikan Yang Terakhir
Mystery / ThrillerAwalnya derita disambut senyum manis dari pemuda asing mengubah segalanya. Dinda yang dikurniakan kelebihan yang tidak dimiliki manusia biasa disambut penuh kebencian. Dirinya dianggap malang buat insan sekeliling. Namun, kehadiran Hilman mengubah s...