BAB 4

383 25 1
                                    

Dua belas tahun kemudian,

S

UARA Zikran kuat bergema satu rumah memanggil ibunya apabila baju yang dia cari tidak ketemu di mana-mana.

"Mummy! Mana Yan punya baju warna biru tu?"

"Carilah dalam almari tu betul-betul Yan, semalam mummy dah letak dekat situ." Entah dari mana suara Sofea datang, membalas laungan Zikran.

"Tak ada pun!" Zikran jerit semula bila baju yang dicarinya tidak kelihatan di pandangan.

Dia dah duduk depan almari dengan kaki yang terkangkang luas.

Muka dah cemberut hebat.

Almari tak usah ditegur, bersepah seperti tongkang pecah!

"Mummy! Sinilah kejap!" Zikran jerit lagi memanggil Sofea.

Sofea mengeluh perlahan, terhenti tangan dia melipat baju-baju suaminya di atas riba.

Berdenyut kepala dia dari tadi dengar Zikran mencari barang guna mulut bukan mata! Dia nak mengemas pun jadi tak senang duduk.

"Yi, pergilah kejap tengok Yan tu. Entah apa dia cari tak jumpa-jumpa daripada tadi. Peninglah mummy dengar dia menjerit tak sudah-sudah. Biar mummy siap packing baju daddy ni dulu, kejap lagi mummy datang."

Pinta Sofea lembut dekat anak bongsunya yang sedang berbaring di atas katil di dalam kamar tidur mereka, bimbang kalau dia yang pergi dekat Zikran nanti, ada yang kena dengan penyangkut baju kejap lagi.

Zikri gelak kecil lalu bangun tanpa perlu disuruh banyak kali.

Jangan kata mummy, dengan Zikri sekali rasa nak pukul abangnya yang seorang itu.

Perangai macam budak kecil!

"Mummy, cepatlah sini tolong cari baju Yan!"

Zikri julingkan matanya ke atas apabila dia nampak Zikran yang sedang membentak-bentak di atas lantai.

"Stop it Yan, buruk." Zikri tegur selamba sambil masuk ke dalam bilik bersepah Zikran. Dia bercekak pinggang melihat perangai tidak matang abangnya itu.

"Mummy mana?"

"Sabarlah, mummy tengah kemas baju daddy. Kejap lagi mummy datanglah sini carikan baju kau pula!" Zikri dah duduk bersidai di birai katil, tapi matanya masih lekat dekat Zikran.

"Yi, tolong carikan baju aku. Lambatlah nak tunggu mummy." Zikran dah berpusing menghadap Zikri dengan muka comel dia tu.

"Baju apa yang kau bersungguh sangat nak tu?"

"Baju biru, baju jersi yang moyang bagi masa birthday aku dulu. Aku nak pakai baju tu balik rumah moyang."

"Ya Allah Yan, banyak lagi kan baju lain? Pakailah dulu. Just wear anything, tak boleh ke?"

Zikran tepuk lantai. "Mana boleh! Aku dah rancang dah nak pakai baju tu dari minggu lepas lagi! Baju tu ada, tadi aku nampak tapi tak tahu mana perginya sekarang. Masa nak guna inilah dia hilang pula!"

Zikri menyeringai. Lemaslah dia dengan perangai tak semenggah Zikran ni. Dah tahu nak pakai, tapi tak cari awal-awal.

Kejap lagi nak bertolak, sekaranglah baru nak cari.

TWINKLE-TWINKLE LITTLE STAR (E-BOOK)Where stories live. Discover now