Siapa kaK Janah

4K 27 0
                                    

Norjanah @kakjanah datang ke malaysia bersama keluarga ketika dia berumur 5 tahun kira kira 20 tahun yang lalu dan ketika itu tidak sesukar untuk datang bekerja di ladang .Kini ibu bapa nya telah meninggal dan dia bersama dua ornag lagi adik adik nya yang masih menetap di sini. Berkahwin di usia muda dengan pemuda dari negara tetapi terpaksa bercerai kerna tidak mahu di madu dan bhanya sempat mempunyai eorang anak lelaki. Dia tidak lagi bekerja di ladang dan menjadi pembantu kedai makan milik bapa saudaranya disamping mengusakan tanaman berupa sayuran dan buah buahan di pinggir tanah di tepi hutan bersama dua oarng adik adik nya yang juga bekerja sebagai buruh binaan. 

berbekalkan dengan ilmu dan kemahiran yang diberi oleh arwah ibunya ,Kak jenah mulamenawarkan khidmat secara sambilan terutama kepada ibu ibu yang baru bersalin. Perkhidmatan nya makin maju dan kini dia menumpukan sepenuhnya depada bidang urutan disamping membuat dan menjual perlbagai jamu dan makanan tambahan untuk wanita. 

Walau pun sering menolak pinangan dan bujukan ramai lelaki yang mahu mengahwini nya ,akhirnya di usia lewat 30 an ,dia pasrah untuk berkahwin dengan duda berusia lewat 50an seorang pengusaha ladang yang menjadi kenalan keluarga nya .Aku yang sering makan dan melepak di kedai makan bapa saudara nya mula mengenali nKak Jenah bilamana dia ada di situ dan rajin bersembang . Usia perkahwinan nya tidak lama kerana suami nya meninggalk kerana kemalangan jalan raya dan kak Jenah kembali semula untuk tinggal bersama adik adiknya.namun kini dia makin aktif mengurut dan aku teruja untuk mencuba urutan nya walau pun tahu dia tidak ada menawarkan urutan untuk lelaki. 

Bersambung.....

Jenah  yang jinak merpati ( Completed)Where stories live. Discover now