Nasıl Dua Etmeliyiz?

14 0 0
                                    

1.En Güzel Dua Namaz İle Yapılır!

Fuzale İbni Ubeyd (r.a) dan rivayet edildiğine göre, bir keresinde Rasulullah Efendimiz (s.a.v) mescide otururken bir adam gelerek namaz kıldı. Daha sonra şöyle dua etti  ''Ey Allahım! Beni bağışla ve bana merhamet et''

Bu duanın üzerine Peygamber efendimiz (s.a.v) o kişiye : '' Ey Namaz kılan kişi! Acele ettin! Namazını kıldıktan sonra oturduğunda öncelikle Allahü Teala'ya yakışan bir şekilde hamd et. Sonra bana salat edip sonrada duanı et'' buyurdu.

Daha sonra ise başka bir kişi namazını kılıp oturarak Allahü Teala hazretlerine şükür etti, Efendimiz (s.a.v) de salat etti ve bunun üzerine Rasulullah Efendimiz O kişiye şöyle buyurdu. "Şimdi iste istediğin sana verilecek". (Tirmizi Deavat 65. No: 3476)

2. Dua Edeple Yapılmalıdır!

Dua şüphesiz ince bir hassasiyet istemektedir. Yukarıda nakletmiş olduğumuz hadisi şerif bir sahabe vasıtasıyla bizlere çok güzel bir ders vermektedir.

Öncelikle dualarımızı ince bir hassasiyet, samimiyet ve edeple yapmalıyız. Yüce Mevla'mıza onun ne kadar büyük olduğunu ve her şeyi yalnız ondan istediğimizi ifade etmeliyiz. Bu nedenle Fatiha suresinde şu ayeti kerime yer almaktadır.

"(Allahım!) Yalnız sana ibadet ederiz ve yalnız senden yardım dileriz".

(Fatiha suresi- 5)


3. Dua Ederken Aceleci Olmamalıyız!

Efendimizin tavsiyeleri üzerine duada acele etmemeliyiz. Nasıl dua edilir konusunda şöyle bir yol izlemekte fada vardır. Yüce Mevla'mızdan bir isteğimiz olduğu taktirde vaktimiz var ise iki rekat namaz kılmalıyız ve Yüce Mevla'mıza hamdü senalar etmeliyiz.

Örneğin, "Yarabbi sen bütün noksan sıfatlardan münezzehsin, sen Rahman ve Rahimsin". Yani yüce Mevla'mızın hoşuna gidecek övgüler sunmalıyız. Bu övgülerin içimizden gelmesi çok önemlidir. Sonra ise Peygamber Efendimize salatu selam etmeliyiz.

Örneğin "Allahümme selli ala seyyidina Muhammedin ve ala ali Muhammed". Sonra duamızı en içten bir şekilde alemlerin Rabbi olan yüce Mevla'mıza sunmalıyız.

4. Sünnete Göre Dua Nasıl Edilir?

Duanın nasıl yapılacağı konusunda şu hadis i şerif bizlere çok güzel bir yol çizmektedir.

Fadale ibni Ubeyd (r.a) anlatıyor. "Resulullah dua eden bir adamın dua sırasında efendimize (s.a.v) okumadığını görmüştü. Hemen. "Bu kimse acele etti." buyurdu. Sonra adamı çağırarak: "Biriniz dua ederken, Allah'u Tealaya hamd u sena ederek başlasın, sonra Hz. Peygambere salat okusun, sonrada dilediğini istesin " buyurdu.

(Tirmizi Daavat 66. Ebu Davut Salat 358(1481)


Bu hadisi şerif hem duanın olması gereken şeklinden bir parça tarif buyurmakta, hemde duanın kabulü noktasında bir tarif buyurmaktadır.

Öncelikle duaya abdestli olarak başlanmalıdır. Sonra duaya başlamadan önce yüce Mevla'mıza hamd ve şükür ile yönelmelidir. Daha sonra ise Ya Rahman , Ya Rahim , Ya Kerim gibi güzel isimlerle münacatta bulunulmalıdır.

5. Dua Ederken Salavat Getirmeli ve Vakitlere Dikkat Edilmelidir

Duanın başında ve sonunda sevgili Peygamber Efendimize selatü selam getirilmelidir. Dua esnasında kıbleye yönelmeli, eller ise semaya kaldırılmalıdır. Bunlardan sonra duaya önce mümin kardeşlerimize dua ederek başlanmalıdır. Duayı yaparken vakitlere de dikkat edilmelidir.

Örneğin seher vakti veya teveccüh namazı vakti tercih edilmelidir. Dua ederken istekte bulunurken sadece kendi isteğimizi değil kendi isteğimiz doğrultusunda yüce Mevla'mızın rızasını da gözetmeliyiz. Şüphesiz böyle yapılan dualar hem sünnete daha uygun, hemde yüce Mevla'mız katında daha değerli olacaktır.

Duası Kabul Olan Kişiler

Ebu Hureyye anlatıyor. Efendimiz şöyle buyurdu: (Allah'ın kabul ettiği) üç müstecap dua vardır, bunların kabule şayan oldukları hususunda hiç bir şüphe yoktur.
1. Mazlumun duası
2. Misafirin duası.
3. Babanın evladı için yapmış olduğu dua.
Kaynak: Tirmizi,birr 7: Ebu Davut ,sakat 364(1536)


Bu hadisi şeriften şunu da anlaya biliriz ki mazlum bir halde dua etmeliyiz. Misafir iken ev sahiplerine dua etmeliyiz. Evlatlarımıza hayır dualarda bulunmalıyız.

6. Gizli Yapılan Duaların Fazileti Büyüktür

Gizli yapılan amellerde riya korkusu yoktur. Bu nedenle duaların gizli yapılması da güzeldir. Tabi ki eğer bir cemaat içindeysek toplu dualara da iştirak etmelidir ki bunda da büyük rahmet vardır. Bir Müslümanın ezberlemiş olduğu bir duayı okumasındansa el açarak içinden geldiği gibi dua etmesi de daha faziletli olacaktır.

Fakat kişi ezberden bildiği duaları da okuyabilir veya bu tür dualar ezberleyerek duada bulunabilir. Burada ki en önemli nokta dua eden kişinin nasıl kendini samimi ve rahat hissettiğidir. Yüce Mevla'mız hayır dualarımızı kabul eylesin.

7. Dua Ederken Samimi ve Israrcı Olmalıyız

Dualarımızın önemi, kabulü ve şekli noktasında önemli faktörlerden birisi de istenen şeyde ısrarlı, yani tam niyetli ve azimli olmaktır. Herhangi bir konuda bir iki defa dua ettikten sonra arkasını bırakarak umutsuzluğa düşmek son derece yanlıştır.

Dua ettiğimiz konuda ısrarlı olmalıyız. İstediğimiz şeyin olabildiğince ebedi hayatımıza yönelik ve yararlı, hayırlı şeyler olmasına dikkat edilmeliyiz. Çünkü yapmış olduğumuz yanlış isteklerle yani dualarla kendi kendimizi büyük ölçüde yaralamış olabiliriz.

DUA GÜLLERİHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin