Puan Suraiya berusia awal 40an,seorang ibu tunggal beranak dua yang masih belajar di IPT amat gigih beruasaha sebagai ushawan di bidang pendidikan berdasarkan pengalaman nya menjadi pensyarah .Selepas bercerai kerana tidak mahu di madu,dia menumpukan pada bidang perundingan dan latihan . Dia menubuhkan syarikat yang menyediakan tenaga pengajar untuk menjadi pensyarah sambilan dalam beberapa progrem pengajian untuk awam dan juga beberap buah kolej.Dia berjaya memujuk rakan lamanya Ridzuan @Wan yang masih bertugas sebagai Pengurus di firma perkhidmatan sebagai rakan kongsi dan menjadi pembimbing kepada bakal bakal pensyarah dalam aspek penyediaan modul dan juga kaedah pengajaran.
Ridzuan @Wanberusia lewat 30an telah berkahwin dengan seorang pensyarah dan mempunyai seorang anak dan isterinya juga adalah bekas anak murid Puan Suraiya.
" I tak mampu nak bayar your prefesional fee at market rate,tapi I appreciate your willingness and sacrifice to help this company. So as part of the motivation ,I will put all the ladies new lecturers to be under your guidance or mentor". Itulah cadangan Puan Suraiya bila mereka membuat penugasan untuk 'melatih dan membimbing bakal bakal pensyarah seramai 8 orang selain Wan dan Puan Su yang menjadi pensyarah kanan.
Syarikat ini selain menjadi pejabat urusan juga menyediakan secara sewaan kemudahan lain seperti mock up class untuk tujuan latihan dan juga beberapa bilik penginapan untuk para pensyarah yang memerlukan tempat tinggal ketika membuat persediaan modul dan juga latihan dengan lebih selesa dan menjimatkan masa. Bagi sesetengah kursus yang di buat secara adhoc sessi kelas akan di adakan di facilities yang sama .
Sebagai satu business yang baru,Puan Su dn aku terpaksa bekerja keras kami untuk mempastikan ia dapat di mula dan dilaksanakan sebaik mungkin. Puan Su fokus kepada pemasaran dan pencarian tenaga pengajar,aku pula menumpukan pada pembinaan tenaga pengajar dan module mereka dan kami bersama melaksana pengoperasian perniagaan sebagai perintis industry dengan modal yang terhad. Setiap hujung minggu kami berkampung di pejabat dan ada kalanya terpaksa bermalam di situ.
Aku lihat Puan Su begitu 'terbuka dan selesa' dengan cara dia berpakaian dan berinteraksi dengan ku. Ada masa nya aku terasa bagai dia sengaja mahu 'menjamu' ku dengan keseksian di segi pemakaianaya dan juga gerak laku ketika kami bekerja . Mungkin itu cara memberi ku motivasi untuk ku bekerja bersungguhh sungguh atau dia mahu mencari dan mengisi ' kegersangan ' selepas bercerai. Pada zahirnya dia memang seorang yang kuat semangat dan amat berdikari namun dalam dirinya dia masih seorang wanita yang normal,Itu lah rumusan yang dapat ku buat dan boleh membuka sebarang hasrat.
" U ni malam malam pakai mcm ni,bahaya tau,tak takut ke" usik ku satu hari bila melihat dia datang dengan t shirt nipis warna putih berbunga kecil dan midi yang ketat.
" Nak takut apa, bukan ada sesiapa pun kat sini, U jer yg ada, U lah kot yang takut dengan I" jawab Puan Su selamba.
" memang lah,I pun manusia biasa, bila bila boleh jadi gila" jawab ku sambil tergelak kecil.
" hahaha buat lawak lah u, I tahu lah kita tengah stress ni.....U jadi gila I tak takut,cuma tang bila bila tu ,memang bahaya" usik Puan Su lagi.
" Itu lah,malam yang dingin, sendiri kesepian....datang pulak godaan...mahu jadi gila ni" balas ku.
" U jangan macam macam ,kerja tengah banyak ni" ujar Puan Su sambil fokus ke laptop nya.
" hei,mata ni lah dah berat , kopi pulak dah habis" keluh ku sambil berdiri mendekati Puan Su.
" Eh kalau u nak I boleh buat kan lagi" balas Puan Su sambil tersenyum melihat ku yang telah mengosokgosok kan mata .
" Tak payah lah,dah pukul 11.30 mlm ni,nak tidur dah ,kalau kena kopi nanti lagi susah nak tidur" jawabku.
YOU ARE READING
Ghairah pensyarah ( Complete)
RomanceKisah Ridzuan menjadi konsultant latihan yang mengajar bakal bakal pensyarah sambilan bersama syarikat milik Puan Suraiyah. Sebagai Pengurus progrem selain mengajar Ridzuan @ Wan di tugaskan menjadi mentor kepada pensyarah baru yg kebanyakan nya pa...