Cik Izan yang menawan*

6.9K 34 2
                                    


CIK NORIZAN @Izan bekas seorang prmugari dan  model berusia lewat 30an ,berkulit putih dan tinggi lampai merupakan pengusaha bidang kecantikan dan mempunyai salun nya sendiri yang dikongsi dgn kakaknya. Seorang ibu tunggal dan mempunyai seorang anak yang dibela oleh bekas suaminya. Izan berhasrat untuk menjadi pensyarah sambilan untuk memberi peluang dia mengembangkan bidang perniagaan dengan melatih ramai pengusaha yang mula mendapat tumpuan dari kalangan muda . Salun nya juga di jadikan tempat latihan praktikal oleh beberapa kolej yang menawarkan kursus berkaitan dan Izan dijadikan sebagai pakar rujuk mereka berdasarkan pengalaman beliau sendiri. 

Di antara 4 orang peserta bakal pensyarah,Izan punya pakej yang hampir lengkap,dia punya product / services , pengalaman yang relevant selaku bekas pramugari dan model, punya penampilan dan personaliti yang cocok dengan bidang nya,cuma dia perlu belajat teknik untuk mengajar dan penyediaan modul serta keyakinan diri yang mana itu lah tugas aku dan Puan Surayah. Secara peribadi pula dialah yang paling menawan dari semua aspek yang di cari oleh lelaki . Namun bagi ku dia pula yang di jangka paling mudah untuk di tawan dan di layan.

Bagaikan sengaja di susun tapi hanya kebetulan ,peserta pertama dan keempat merupakan ibu tunggal dan hanya peserta kedua dan ketiga sahaja  yang masih bertuan. Walau pun sessi 'interactive and intensive' secara one to one mengikut giliran,namun mereka masih boleh berhubung dengan ku mengenai tugas awal yang di beri iaitu penyediaan modul di mana merka akan menyediakan 'raw material'untuk di jadikan resepi dalam menu pengajaran. 

Dalam tempoh masa 3 minggu y ang diberi untuk menyiap kan draft cadangan module,Iffa dan Yati yang paling kerap menghubungi ku sementara Maiza bila benar benar perlu kerana dia memang bekerja dalam subjek tersebut.Tapi Izan paling kurang bertanya atau menghubungi aku dengan alasan dia agak malu dan tak tahu apa yang perlu di tanyakan. Disebalik penampilan yang sofisikated dan outgoing Izan rupanya seorang yang introvert dan pemalu  dan ini agak mengejutkan aku . Nampak gaya tanggapan ku bahawa Izan merupakan calon mudah untuk di tawan akan menjadi sebaliknya. Aku perlu beri lebih perhatian pada nya .

Buat permulaan,aku memberitahu untuk aku datang dan melihat suasana dan proses kegiatan harian di salon nya dengan alasan untuk aku memahami proses yang  berlaku dan memudahkan aku membantunya dalam penyediaan module. Dia akur dan bersedia untuk menerima kehadiran ku di saloon nya.

Pada hari yang di tetapkan Izan agak gembira menerima menyambut kedatangan ku walau pun agak gugup ketika memberi penerangan awal.Seperti yang di janjikan aku hanya membuat pemerhatian dari jauh dan membuat catatan untu aku tanyakan selepas sesi tersebut. Pelanggan nya agak ramai menjelang petang dan aku berpuashati dengan pemerhatian yang ku buat dan ku lihat Izan kekal dengan cara kebiasaan nya bekerja tanpa terganggu dengan kehadiran ku.

Ketika minum petang sebagai acara penutup aku pun mengutarakan beberapa perkara untuk pencerahan oleh izan dan disertai oleh para pembantu nya .Aku maklumkan bahawa dia telah bersedia di segi praktikal dan hanya perlu menulis segala  proses untuk dijadikan module dan memberi semangat kepada nya untuk menjadi pelatih yang awal bersedia. Sebagai tanda terimakasih kepada ku Izan sendiri menawarkan untuk aku membuat facial treatment secara percuma dan dia sendiri yang melakukannya. Dia juga meminta aku membuat pemerhatian samada dia melakukanmengikut proses yang telah dia buat teks modulesnya.  

Dengan di temani seorang pembantu,Izan memulakan procedures rawatan dengan menerangkan secara ringkas.Aku menjadi nervous bila Izan mula mendekatkan mukanya ke arah muka ku. Aroma wangian yang dipakai benar benar menguja dan menggugat ku .Rasanya kalau tiada pembantu mahu sahaja aku mencium dan memeluknya . Aku lihat Izan pun agak kekok dalam melaksanakan kerjanya kerana dia tahu aku sedang membuat 'assesment ' ke atas nya juga. 

Dia kerap menanyakan samada aku Ok atau tidak dan asyik menoleh kepada pembantu bagai meminta pengesahan akan apa yang di lakukan sedangkan dia cukup berpengalaman.Aku masih cuba menahan perasaan sambil menikmati pemandangan dan penghiduan Izan yang mungkin sukar untuk  mendapat khidmat sedemikian daripada tuan empunya diri diwaktu yang lain nanti.      

Ghairah pensyarah ( Complete)Where stories live. Discover now