Kak Rumin

2.8K 20 1
                                    

Walau pun telah mencecah usia 45 tahun,kak Ruminah @ Rumin masih kelihatan angun lebih lebih lagi bila dia mengenakan uniform customer service nya kebaya batik warna kuning denga bunga coklat .Rambut nya di buat siput menampakkan lagi warna kulit nya yang cerah kuning langsat .Dia baru kira kira enam bulan bekerja di situ setelah bercerai dengan suaminya. Aku hanya mengenali nya dari jauh sebab dia lama tinggal di merata tempat mengikut suaminya seorang tentera. selepas bercerai dan anak anak nya sermai tiga orang telah bekerluarga,dia hanya anak bungsu nya yang baru berkahwin tinggal bersamanya. bekas suaminya telah berkahwin lain dan tinggal di daerah sebelah.

Mengikut cerita rakan rakan ku ,Ka Rumin dulu bekerja di Lounge sebuah hotel besar di bandar itu namun terpaksa berhenti kerana suaminya  cemburu dan membawa kepad perceraian. Aku faham kerana persepsi masyarakat yang memandang serong kepada wanita yang bekerja seperti itu.  Aku pun cuba menyelidik dan mencari peluang serta menguji pasaran samada Kak Rumin boleh ku dekati dan seterusnya menawan  nya. 

Selepas waktu kerja ,aku akan ikut kawan ku melepak di coffee house tempat kak Rumin bekerja dan satu hari tu aku bertemu dengan nya yang sedang bertugas di kaunter.Olehkerana tidak ramai ypelanggan ,maka aku pun bersembang dengan Kak Rumin. " Panggil je kak Min' katanya bila aku asyik memanggil ny adengan kak Rumin." Kat sini orang panggil nama tu,pendek dan senang" katanya yang sentiasa nampak anggun dan berketampilan kemas dan menarik sesuai dengan jawatan nya sebagai Pegawai Perhubungan Pelannggan. Dengan pengalaman yang ada mudah dia mengendalikan tugas di situ. Rakan rakan ku sering mencabar ku untuk menggoda kak Min bilamana mereka tahu keluarga aku dan Kak Min adalah  sekampung. Aku pun memang tertarik dan teruja ,cuma beza usia yang membuat aku agak segan dan teragak agak untuk mereapatinya.

Setiap kali aku singgah di situ dan bertembung dengan nya ,puas lah aku mengajak dia untuk minum bersama di coffee house tapi dia menolak dgn alasan dia dalam waktulouse  bertugas. Aku pun buat lagak kecewa dan  berkata' Apa nak buat ,otrang tak sudi kan'.lantas dia menjawab" Alahai merajuk pulak adik akak ni,....kesian nya. Kalau sungguh nak belanja Akak ,kita pergi kat tempat lain lah".Jawapan yang di luar jangkaan dan sgera aku jawab." Boleh sahaja,Akak nak kat mana" soalku. " Belanja akak kat Rainbow ke,boleh?" jawab nya merujuk ke Karaoke Lounge yang agak ekslusif di bandar tu." Ok,jer,bila tu? " jawab ku .' Hari Jumaat ni lepas kerja, Sabtu ni akak off jadi boleh balik lewat sikit" jawabnya tersenyum ." OK set" jawab ku penuh kegrirangan. Sepanjang perjalanan balik puas aku memikir,tak sangka Kak Rumin@Min ni masih berminat untuk berkaraoke atau dia sahaja memilih tempat itu yang agak privacy.

Pagi Jumaat tu aku mendapat mesej dari Kak Min nak tumpang pergi kerje kerana dia tak mahu bawa kereta dan memandu di waktu malam selepas  berkaraoke nanti. aku pun dengan sukahati nya bersetuju dan mula berfikir untuk  merancang langkah seterus nya. Sempat  aku balas mesej dia dgn ayat 'jangan lupa bawa baju spare ,mungkin overnite '.

Sepanjang perjalanan ke tempat kerja ,aku tidak berani menanyakan samada dia ada bawa baju extra dan dia pun tidak menanyakan juga.Kami hanya berbual mengenai pengalaman berkaraoke dan juga tempat itu. barulah aku tahu kak Min rupanya kerap ke sana semasa bertugas di hotel lama dia be4rsama rakan atau suami. Waktu rehat tengahari aku pun terus membuat tempahan bilik di pusat karaoke tersebut yang sering di kunjungi ramai terutama hujung minggu. Petang itu sebaik habis waktu bekerja aku bergegas meninggalkan pejabat sebelum rakan rakan sekerja datang mengacau . Sebaik tiba di perkarangan hotel ku lihat Kak Min telah siap menunggu dan menukar pakaina kerja nya dengan memakai blouse bewarna putih berbunga biru . Kami pergi mengisi perut dahulu sebelum berkaraoke. Aku lihat kak Min begitu ceria dan mesra bagai pasangan yang lama bercouple. Mungkin dia lebih berpengalaman dan menaggap aku kenalan sekampung yang membuat dia begitu. Ini membuat aku bertambah yakin untuk meneruskan rancangan ku nanti.

Tepat jam 7 petang kami terus masuk ke Bilik Karaoke dan masih belum ramai pengunjung yang datang atas cadsangan Kak Min agar tidak berytembung dengan pengunjung yang mungkin mengenali nya. Seperti biasa aku menempah bilik yang hujung agar tiada gangguan dan crew yang biasa dan kenal dengan ku cukup mengerti permintaan ku dan gembira dengan tips awal yang ku beri.

Janda Buruan Desa (COMPLETED)Where stories live. Discover now