Anime untuk budak-budak?

18 0 0
                                    

Whoa whoa! Tolong jangan serang saya lagi wahai peminat anime lepas baca tajuk kat atas tu. Dengar dulu apa yang saya nak cerita ni...

Otaku be like: Okey...*duduk bersila & dengar dengan teliti*

Bagus-bagus. Ehem! Kepada manusia-manusia yang tak tengok anime kat luar sana, saya nak tanya sikit. Betul ke anime tu untuk budak-budak? Hanya sebab stail lukisan dia, terus dilabelkan untuk budak-budak? Anda yakin 100% yang semua anime tu untuk budak-budak?

Kalau betullah apa yang korang cakap, okey. Biar saya tunjukkan beberapa anime yang SESUAI sangat ditonton oleh budak-budak. Nak bagi tengok sampai diorang trauma pun boleh. Itupun kalau berani lah...

1. Attack On Titan

Gilalah, cara Titan dalam anime ni bunuh orang macam bunuh nyamuk je weh! Sekali 'pap!' terus mati

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Gilalah, cara Titan dalam anime ni bunuh orang macam bunuh nyamuk je weh! Sekali 'pap!' terus mati. Sekali 'pap!' terus hilang nyawa. Dahlah rate 16 tahun keatas. Lepastu banyak scene bunuh pula tu!

Pernah sekali saya buka anime ni kat Netflix, kebetulan ada adik saya yang masih lagi tadika. Lepas saya terbagi diorang tengok scene yang tak sepatutnya, terus diorang tak bagi saya tengok anime ni lagi. Pahal? Sebab takut.

Tu baru anime. Cuba kalau korang tengok dia punya manga pula? Dia langsung tak censor bahagian berdarah, cacat, putus jari, putus kepala apa semua tu.

2. School Days

Ni satu lagi

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Ni satu lagi. Mula-mula saya layan anime ni pasal saya ingatkan dia cuma anime pasal kisah cinta yang biasa, yang comel-comel gitu..Tapi bila saya layan full sampai ke ending, saya silap. 100 peratus. Anime ni bukan sebarang anime romance. Tapi ada banyak adegan bunuh, saling menikam dan berdarah.

Dan yang paling parah, sebab diorang saling membunuh adalah kerana seorang lelaki! Faham tak? Hanya kerana lelaki, sanggup membunuh!

3. Food Wars

 Food Wars

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Okey. Yang ni jauh lagi parah daripada anime membunuh. Sebab apa? Anime ni memang cerita masak-masak, tapi! Ada banyak scene yang 'ehem'! Ehem tu apa? Secara mudah dan sopannya, anime Food Wars ni ada banyak adegan telanjang. Jadi...faham-faham jelah apa yang jadi. QwQ

P/S: Saya serba salah nak cari GIF untuk anime ni yang takde scene tu. TAT

4. Another

Kalau korang ada Netflix, korang boleh baca kan rate dia berapa tahun ke atas, kan? Untuk pengetahuan korang yang (mungkin) tak tahu, anime ni rate dia ialah 18 tahun ke atas

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Kalau korang ada Netflix, korang boleh baca kan rate dia berapa tahun ke atas, kan? Untuk pengetahuan korang yang (mungkin) tak tahu, anime ni rate dia ialah 18 tahun ke atas.

Saya ulang sekali lagi, 18 TAHUN KE ATAS.

Sebab apa? Anime ni bukan ada scene yang 'ehem' tu! Tapi sebab dia banyak scene membunuh yang bagi saya memang seram gila. Dengan berdarahnya, memang saya meremang teruslah.

Kalau korang rasa anime ni tak seram, boleh cuba bagi adik korang yang kecik lagi tengok. Manalah tahu hasilnya boleh buat diorang trauma dengan payung ke...

Saya dapat list tu jelah. Sebabnya saya tak berani nak letak GIF untuk anime lain. Nanti mulalah kena block dengan Wattpad nih..TAT

Berikut ialah anime lain yang sangat tidak sesuai untuk ditonton oleh budak-budak. Anime-anime ni ada banyak unsur 'ehem' dan juga unsur keganasan yang melampau.

1. High School DxD

2. Yarichin B!tch Club

3. Mirai Nikki

4. Blood C

5. Assassination Classroom

6. Tokyo Ghoul

7. Demon Slayer

8. Akame Ga Kill

9. My Hero Academia

10. Boku no Pico (saya rasa semua orang tau kot anime dari neraka ni...QwQ)

Dan banyak lagi sebenarnya. Manurut fakta yang saya tahu, anime bukan macam kartun. Kartun zaman sekarang pun kalau ikutkan dah ada unsur dewasa.

Anime ada banyak genre. Ada genre romance, action, angst, comedy, harem dan banyak lagi. Tapi kebanyakannnya mesti ada adegan telanjang ataupun membunuh yang memang budak2 tak boleh tengok.

Kalau korang tanya harem tu apa, err..yang tu saya tak boleh nak jelaskan sebab kekeluan lidah. QwQ

Fakta tambahan. Menurut ayah saya, orang-orang di Jepun tidak malu apabila telanjang. Sebab tu kalau korang tengok adegan mandi di onsen, iaitu kolam air panas Jepun kat anime, diorang sama ada lelaki atau perempuan selamba je telanjang tak pakai apa-apa.

Kesimpulannya, bukan semua anime sesuai untuk budak-budak. Memang ada anime yang boleh ditonton bersama keluarga atau budak kecil. Tapi sebahagian anime memang tak boleh ditonton oleh kanak-kanak.

Kalau korang still lagi berdegil dan tetap cakap anime untuk budak-budak, saya sarankan korang tengok Elfien Lied, Attack on Titan dan HighSchool DxD dengan adik korang yang still kecik tu. Lepas tu barulah korang faham. Nak bagi diorang trauma pun boleh.

Jadi, dah faham kepada semua bocah-bocah yang tak tengok anime kat luar sana? Kalau tak faham sila ambil kelas pemulihan yer. Manalah tahu kalau korang ni asal negara lain ke, sebab korang tak faham Bahasa Melayu. U_U

Shio-chan's RandomnessWhere stories live. Discover now