Zaen masih tidur dalam lori itu,tiba-tiba pamandu itu mengejutkan dia "diq dah sampai" dia berkata
Pelahan-lahan zaen bangun,dan keluar dari lori itu,zaen lihat suasana di situ lalu memandang pemandu itu "eh bang ni kat mana,tak ada pun kampung-kampung tu"
"Diq.....lori besar macam gini mana boleh naik atas,adik kene jalan kaki"
"Huh?"
"Dah-dah abang dah nak kene gerak." Lelaki itu tutup pintu itu lalu kebelakangkan lori itu.
"Bang oi bang.....aduii nak buat cam mana ni,dah lah jauh...takkan kene jalan kaki..." Zaen mengurungut,tidak ada pilihan lain dia pun redha dan mengankat beg miliknya dan berjalan.
*****
"Fuh....penat oi......rehat jap" zaen duduk di rumput,dia memandang ke kiri "LAH TAK JAUH MANA AKU JALAN...." Zaen berdiri lalu mengambil batu "kadir kadir... menyusahkan orang lah dia ni..." Zaen duduk lalu membukak begnya "makanan pun tkde ni"
Tiba-tiba ada motor berhenti depanya "ni nak ke mana ni?"
"Kampung gunung"
"Eh saya pun nak ke sana,mari lah saya tumpangkan"
"Eh boleh ke? Terima kasih" zaen senyum,tanpa buang masa dia terus menaik motor itu "dah ready?*
"Dah dah.."
****************
"Pak mat kopi satu bungkus"
"Jap ye kadir,pak mat buat"
Kadir duduk di kerusi menunggu air kopinya
Di belakang meja nya ada pelanggan lain sedang berlepak sambil minum kopi "kau tahu pasal samad?" Pakcik itu bertanya pada kawannya
"Nape dengan dia"
"Dia tu bela saka tu yang susah nak mati masa tu" dia berbisik
"Eh kau...ada ii je eh"
"Tak tipu usin,aku nampak dengan mata aku sendiri dia ada saka"
Kadir pandang belakang "oi orang tua,mulut jaga sikit" dia berkata
"Eh kau biadab,siapa kau ni" orang tua itu bertanya,lalu kawannya bisik "itu cucu si arwahnya samad"
Pakcik itu terdiam lalu dia pun pandang tempat lain "amboi ii tadi bukan main sedap kau cakap pasal atuk aku,ingat dah cukup bagus lah kau hah?"
"Alah....memang betul pun dia bela saka,satu kampung tahu,ni dia dah tkde kat kau lah saka tu"
"Apa kau cakap?" Kadir berdiri dan pergi ke meja mereka "KAU ULANG BALIK APA KAU CAKAP"
pakcik itu berdiri dan keluar dari warung itu "usin aku balik dulunya nak tengok kandang aku" lalu pergi
"Lah lari..." Kadir tergelak lalu dia memandang ke pak usin "pakcik ada pape nak cakap ke?"
"Eh tkde...." Pak usin tersengih ii
Kadir pun membayar kopinya lalu keluar dari warung itu
"Padan muka si jamal,suka berkata buruk,dengan budak pun dah mengigil" pak amat berkata pada pak usin "biar ja si jamal tu,dia memang macam itu"
-_-_-
"Terima kasih ye bang sebab hantarkan"
"Eh tkde pape lah...ni datang sini mahu ke mana? Cucu siapa? Tak pernah nampak pun"
"Eh tkde lah,saya reporter datang sini mahu ke rumah encik kadir"
"Oh reporter,jarang nampak orang luar ke sini"
Zaen tersengih ii pandang abang itu "nama abang chen,nama adik?"
"Oh saya zaensha,tapi panggil zaen je"
"Ni number abang kalau ada pape nk minta tolong call je ye"
"Oh okay" zaen mengambil number itu
"Abang gerak dulu ye"
"Okay,hati ii"
Chen lalu bawak motor miliknya beredar dari situ,zaen masih disitu tersenyum-senyum tiba-tiba kadir muncul di tepi zaen
"Tersenyum-senyum kau siapa"
"Huh..." Zaen pandang kadir "encik kadir,tak sangka senang betul nak jumpa encik kadir" zaen keluarkan dompet miliknya dan mengambil kard "nama saya zaensha dari metro,saya reporter"
"Pastu....apa mengena ngan aku"
"Saya nak interview encik boleh"
"Untuk?"
"Tentang hidup encik"
"Tak nak aku,aku ada benda lain nak buat,kau gi balik bandar sana,jangan sebok sini"
"Tapi encik,saya kene jugak interview encik"
"Ah taknak...kejap" dia pandang ke belakang "aku tahu kau,kau yang masa tu tarik rambut akukan? Reporter biadab tu?"
"Huh? Saya? Eh tak lah...mana ada"
"Kau ingat aku bodo"
"Tapi saya kan dah minta maaf."
"Kau berani eh datang sini tunjuk muka kau depan aku"
Zaen kebelakang sedikit "jangan dekat....saya boleh report encik tau"
"Report lah...."
"Encik kadir,saya cuma nak interview encik je,takkan tk boleh?"
"Aku tkde masa...." Kadir pun pergi dari situ.
"Eh encik kadir...." Zaen pun mengambil beg miliknya dan mengikut kadir
( To be continued )
[ I dont know lah...but I think my malay is more worst than English,i hope you guys can understand it,thank you for reading ]
YOU ARE READING
kampung [ bl ]
Romancecerita tentang zaen seorang reporter yang sangat malang,setiap hari dia di marahi oleh bossnya,satu hari boss dia memberi tawaran untuk naik pangkat tapi dengan syarat dia harus buat sesuatu untuk dia,pada mulanya zaen tidak mahu tetapi disebab kan...