1. de kostschool

31 5 6
                                    

Ik zit in de auto naar buiten te staren. Voor de mensen die denken dat ik hier  zin in heb, NEE! Hoe komen mijn ouders erbij.

Mijn broertje zit naast mij te zingen. Ik geef hem een stomp in zijn buik en zegt dat hij zijn mond moet houden. Ik kijk weer naar buiten.

'Bestemming bereikt,' zegt de tomtom. Ik kijk naar het gebouw het ziet er nieuw uit. Een soort kasteel met een grote tuin. Mijn vader gaat de oprit op en parkeert de auto. Ik stap uit. Er staat een vrouw op ons te wachten. Mijn ouders lopen naar haar toe en schudden haar de hand. Ik loop achter mijn ouders aan en schud ook de hand. 'Welkom Sterre', zegt de vrouw, die Linda heet, 'kom binnen,' zegt ze. Ik volg haar naar binnen. We komen in een grote hal, met een grote wenteltrap die heel hoog gaat.verder zitten er veel deuren en een kapstok die vol hangt met jassen. Ik doe mijn jas uit en hang hem aan de kapstok. Linde loopt een kamer binnen. Wij volgen haar. Het is het kantoor van de baas. Het is best groot voor een kantoor. Er staat een groot bureau en er hangt een foto aan de muur van de baas. Die vol zelfvertrouwen in de camera kijkt.

De stoel draait zich om. Ik schrik me dood. Er zit een vrouw op. Dezelfde vrouw als op de foto.

'Welkom Sterre,' zegt ze,' fijn dat je ervoor hebt gekozen om op deze school te komen.' Gekozen!!! Ik heb niks gekozen. Nooit een keuze gehad.

*

Ik kwam uit school het was weer een leuke dag. Ik ging met mijn vriendinnen, dat bestaat uit Kato, Mirthe, Maya en ik, in het tussenuur naar de winkel. We liepen lachend de winkel binnen. We pakten wat te drinken en te eten. Mirthe, Maya en ik gingen alvast afrekenen. Kato liep nog naar het snoepgoed. Mirthe, Maya en ik waren klaar met afreken en wachtten op Kato. We zagen haar aankomen, maar ze had niks in haar handen om af te rekenen. Waarschijnlijk heeft ze niet kunnen vinden wat ze zocht. Dus liep ze langs de kassa. Toen ze voorbij de kassa was toverde een zak snoep te voren. Helemaal het goede moment was het niet, want de caissière zag het. Ze rende naar Kato toe, maar Kato was haar te snel voor en rende naar buiten. Wij renden met haar mee niet denkend wat de gevolgen waren. De caissière schakelde de boa's in die kregen ons te pakken. We moesten naar het kantoor en onze ouders werden gebeld.

Mijn vader was woedend. Ik probeerde hem uit te leggen dat ik niks heb gestolen, maar hij wilde niet naar me luisteren en stuurde me naar mijn kamer. Ik had geen zin om naar mijn kamer te gaan dus bleef ik op de trap zitten.

Er kwam een brief door de brievenbus. Ik liep er op af en pakte de brief. Ik maakte hem open en las iets over een school. Het zal vast reclame zijn ofzo. Dus ik gooide de brief weer terug op de mat en ging toch maar naar mijn kamer.

Tijdens het avondeten was mijn vader nog steeds boos op me.

'Er lag trouwens nog een brief op de mat,' zei ik. 'Ja daarover, Sterre,' zei mama,'je vader en ik hebben besloten dat je naar een andere school gaat.' 'Wat!,' riep ik, 'je kan me toch niet zomaar naar een andere school sturen!'

'Het spijt me, maar dit is niet de eerste keer dat je zoiets uithaald.'

'Mam, ik zei toch dat ik niks heb gestolen!'

Voordat mijn moeder kon reageren rende ik de trap op naar m'n kamer.

*

'Linda zal je naar je kamer leiden, je ouders en broertje mogen hier blijven.' zegt de vrouw. Linda knikt naar me en ik loop met mijn koffer achter haar aan.

'Wat willen jullie drinken,' hoor ik de vrouw nog net vragen aan mijn ouders.

We lopen de trap op en komen in een grote gang terecht.

'Je slaapt met zijn 2en op 1 kamer,' zegt Linda. We lopen door de gang tot dat we bij deur nummer twaalf zijn, de laatste deur van de gang. Linda stopt en ze doet de deur open. Er is nog een meisje binnen.

'Valerie, zeg hallo tegen je kamergenoot.'

Valerie staat op en loopt naar me toe. We schudden de hand.

'Sterre,' zegt ik.

'Welkom, voel je thuis,' zegt Valerie,'daar staat je bed en je kast waar je je kleren kan opbergen.'

'Nou meiden, ik denk dat jullie het wel gaan redden, ik roep je zometeen wel weer om je ouders uit te zwaaien.' En toen liep ze de kamer uit.

Ik liep naar mijn helft van de kamer en begon mijn koffer uit te pakken.

Valerie en ik hadden een goed gesprek.

'Sterre, je ouders gaan vertrekken,' roept Linda vanaf beneden.

'Ik kom,' roep ik terug.

Valerie loopt ook mee.

'Hallo, ik ben Sterre haar kamergenoot,' zegt Valerie.

Mijn moeder zegt: 'leuk je te zien!'

Ik loop naar mijn ouders toe en geef ze een knuffel.

'Ik hoop dat je het naar je zin krijgt,' fluistert papa in mijn oor. Ik zeg niks terug. Mijn broertje geef ik een boks, ze lopen naar de deur en lopen de oprit op. Als ze in de auto zijn gestapt en ik ze heb uitgezwaaid, loop ik weer naar binnen.

'Het is etenstijd,' zegt Valerie, 'kom maar mee.'

Ik loop met Valerie mee. We komen in een grote zaal met één lange tafel. Er zitten al wat kinderen aan die tafel. Valerie en ik gaan erbij zitten. We wachten tot iedereen er is.

Valerie zegt:' Nu komt er 'het woord van de dag', dan gaat de leiding dingen vertellen die vandaag zijn gebeurt enzovoort. Daarna pak je je bord en loop je naar de bar, daar krijg je eten op geschept.'

Ik volg waar Valerie's vinger naartoe wijst en zie inderdaad een bar.

'In het weekend hebben we ongezond eten en doordeweeks gezond,' Vertelt ze.

Zo te zien staat er nu pizza op het menu. Hmmmmm, lekker.

'Goedenavond iedereen', zegt de leiding,' fijn dat jullie er weer zijn vandaag staan er pizza's op het menu!' Er klinkt een luid gejoel vanuit de zaal. 'maar eerst 'het woord van de dag', zoals sommige van jullie misschien al gemerkt hebben, is er vandaag een nieuwe leerling bijgekomen. Ga maar staan Sterre.'

Ik word een beetje rood en sta van mijn plek op. Er wordt geaplaudisseerd, ik zwaai een beetje ongemakkelijk en ga weer zitten.

'Verder hebben jullie goed gewerkt vandaag, dat betekent een ijsje als toetje!'

Heel de zaal joelde weer. Ik keek Valerie vragend aan. Ze vertelde dat elke les de leraar aan het einde van de les een cijfer geeft over hoe de leerlingen hadden gewerkt en als alle leraren 7 of hoger geven krijgen we een lekker toetje. Apart dacht ik, maar misschien ook wel goed.

'Pak jullie borden en sluit aan in de rij, eetsmakelijk allemaal!'

Valerie en ik pakken onze borden en sluiten aan in de rij. Er is veel keuze, ik kies voor de hawaii. Ik ga weer terug op mijn plaats zitten en begin te eten.

Wanner ik weer terug op mijn kamer ben kleed ik me om in mijn pyjama en ga mijn tanden poetsen. Elke kamer heeft een eigen badkamer. Valerie komt naast mij staan en gaat ook tandenpoetsen.

Als we in bed liggen vraagt Valerie aan mij hoe ik het vind tot nu toe.

'Niet erg en natuurlijk gezellig dat ik bij jou op de kamer lig,' antwoord ik terug.

'Trouwens morgen moeten we optijd uit bed.'

'wat is optijd,' vraag ik.

'kwart voor zeven.'

'hm, dat is inderdaad optijd.'

'We hebben dan een halfuurtje de tijd om ons klaar te maken, om kwart over zeven moeten we in de eetzaal zitten om te ontbijten.'

'Ow, oke dan ga ik maar snel slapen anders ben ik morgen moe.'

'Ja, dat is goed.' En ze knipt de lampen uit.

Dit is het eerste deel van mijn verhaal, ik hoop dat jullie het leuk vinden!!! Vergeet geen sterretje en een reactie achter te laten!!

Sterre en de zwarte magieWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu