Det bästa sättet att uppgradera originalljus är att byta till xenon. Detta ger utan tvekan den bästa effekten och den mest exakta ljusbilden.
Bäst bilbelysning med xenon
Det bästa sättet att uppgradera originalstrålkastare är att byta till xenon. Detta ger utan tvekan den bästa effekten och den mest korrekta bilden.
I bilstrålkastare är xenon definitivt att föredra framför LED. Detta har att göra med hur halogenlampan koncentrerar ljuset till reflektorn. Detta är väldigt svårt att efterlikna med en LED-lampa, men xenonlampan gör ett otroligt bra jobb här. Av vår erfarenhet råder det ingen tvekan om att det är xenon du ska välja för att uppgradera din bils strålkastare och få den bästa bilbelysningen! Men detta set får du 3-4 gånger mer ljus och ett fantastiskt resultat!
Xenonkitet som ger dig fantastisk bilbelysning hittar du här:
Vilken typ av xenonlampa?
Du väljer den typ av lampa som liknar den ursprungliga halogenlampan i din bil. Om du är osäker på vad det är du har från början hjälper vi dig att ta reda på det. Skicka oss gärna registreringsnumret på din bil så tar vi reda på det. De flesta bilar behöver inget extra för montering, men vissa bilar har en speciell bas med adapter för att fästa glödlampan. Vi har sockeladaptrar avsedda för xenonlampor som passar de bilar som behöver det.
Du hittar dem här:
Om du är osäker på vilken du ska välja kan du ta en bild på hur glödlampan sitter fast på din bil, så kan vi se vad det är du behöver.
Bilbelysning – 4300 eller 6000 kelvin?
6000 kelvin ger ett härligt kallvitt ljus som påminner mycket om LED. Vill du ha ett lite varmare ljus, välj 4300 kelvin.
Det är ingen skillnad i den verkliga ljuseffekten mellan dessa två färgnyanser. Den största skillnaden ligger i hur vi uppfattar ljuset, och det är faktiskt ganska individuellt. 6000k är som sagt det som påminner mest om det ljus vi får från LED-lampor eller LED-extraljus. Och kommer då att fungera bäst om du har andra LED-produkter på din bil.
4300k är ett varmare ljus och kommer därför ge lite mer kontrast i ljuset om i många fall kommer att fungera bättre på mörka höstvägar med dimma, och när det är snö och snöväder. Vi har också feedback om att de som har ett något avtagande mörkerseende uppfattar 4300:an som ett lite snällare ljus för ögat.
Du hittar vår Kelvinguide her.
35 eller 55 Watt?
För halvljus rekommenderar vi i första hand 35w xenon. Detta eftersom 55w kan vara lite i den mest kraftfulla gjorda för halvljus med hänsyn till bländning av mötande trafik. För helljus är det ingen idé att spara på krutet, så här rekommenderar vi såklart 55w.
När det kommer till värmea är detta inget du behöver oroa dig för när det kommer till xenon. 55w xenonlampan genererar mindre värme än en 55w halogen då en del av värmealstringen för xenon också sker i själva ballasten. Det är alltså ingen fara att reflektorn i din halogenlampa skadas. Endast ljuseffekten ökas.
Montering av xenonkit?
Kitet är mycket lätt att montera. Detta är något de flesta kan göra hemma i garaget. Här kan du se en video som förklarar installationen och hur du kan få bättre bilbelysning:
https://www.lumendaylight.se/blog-om-ljus/bilbelysning-fa-det-basta-ljuset-med-xenon/
YOU ARE READING
Bilbelysning - Få det bästa ljuset med xenon
ActionDet bästa sättet att uppgradera originalljus är att byta till xenon. Detta ger utan tvekan den bästa effekten och den mest exakta ljusbilden.