[Czerwiec 1935 rok.]
PAMIĘTNIK
(z 1931 rok.)
"Urodziłam się w Hindenburgu. Od zawsze tutaj mieszkam. Wychowuję się razem z moimi dwoma starszymi braćmi, bez ojca. Umarł kilka dni po moich narodzinach.. A jeśli już o moich narodzinach mowa to urodziłam się 18 sierpnia 1920 roku w moim domu na Alsenstraße 7 w mieszkaniu numer 4. Zresztą do teraz tam żyję. Jeśli chodzi o moich braci, to jeden nazywa się Tadeusz i ma 15 lat, a drugi to jest trzynastoletni Mikuś. Natomiast moja mamusia nazywa się Barbara. Zawsze powiadała, że tata jest bohaterem i umarł w boju. Bardzo podoba mi się jego imię, a brzmi ono Jerzy. Widać, że razem z babcią Kasią i dziadkiem Stasiem mamy podobny gust. Mieszkam również z babcią Jadzią. Mieszkała kiedyś z dziadkiem Henrykiem, ale dwa lata temu umarł.. Prawie bym zapomniała, nazywam się Lusia Kaliniok i chodzę do szóstej klasy. Może potem coś jeszcze napiszę, bo teraz idę z Felixem, Mikołajem i Anią na dwór."
PAMIĘTNIK
"Witaj ponownie. Nie wspomniałam wcześniej kim jest Felix i Anna.. Felix to mój kolega. Jest w połowie Polakiem, a w połowie Niemcem. Jego nazwisko brzmi Wagner. Ładne, prawda? Mieszka on w tej samej kamienicy co ja, tylko że w mieszkaniu numer 3 na przeciwko mojego mieszkania. Niestety jego rodzice umarli i mieszka tam teraz sam ze swoją babcią.. Ale już może nie będę mówić o smutnym rzeczach. Felix chodzi razem z moim bratem Mikołajem do tej samej klasy. Natomiast Ania to moja najlepsza przyjaciółka. Również jak ja i Felix mieszka w tej samej kamienicy. Mieszka piętro pod nami, w mieszkaniu numer 2. Chodzę z nią do klasy."
LUCYNA
(śmiejąc się)
Teraz to w sumie się trochę zmieniło.
[Nagle do pokoju weszła matka dziewczyny]
PANI BARBARA
(przyprowadzając chłopaka)
Kochanie, Felix przyszedł.
FELIX
Cześć Lusiu!
LUCYNA
Witaj Felku.
PANI BARBARA
(wychodząc z pokoju)
No to ja was zostawiam.
FELIX
Co trzymasz w ręce? Nie mów, że...
LUCYNA
(przerywając)
Tak, to ten słynny stary pamiętnik.
CZYTASZ
Smak radości
Historical FictionŚląsk od zawsze był krainą polską, tylko przechodzącą z rąk do rąk. Różnice pomiędzy polskimi a niemieckimi Ślązakami były zarazem wielkie jak i małe. Jednak miłość wszystko wybaczy. Lucyna wywodząca się z bardzo polskiej, patriotycznej rodziny or...