~Novas perspektiv~
Jag vaknade av höga ljud från köket och kollade på klockan på nattygsbordet, 8:25. Med en tung suck vände jag mig om och somnade om.
"Ja må hon leva, ja må hon leva ut i hundrade år.." Jag log när jag hörde mina föräldrar sjunga och satte mig upp med ett brett leende,
"Grattis gumman." Sa mamma med ett leende.
"Tack." jag besvarade leendet.
Jag log ännu större när jag såg högen med paket som de hade staplat upp på min säng.
"Öppna detta först." Sa pappa medan han gav mig ett rosa kuvert med vita små bubblor på.
Jag öppnade sakta kuvertet och kikade in...
"Woooow! Är det verkligen sant!!?" Skrek jag när jag såg vad det va, 2 biljetter till Paris! "Åh, jag älskar er, tack så mycket!!"
Pappa sneglade på mamma och de båda log nöjt.
"Eftersom att det bara är 2 biljetter så får du tänka noga på vem du vill ta med dig." Mamma tittade försiktigt på mig med lite hopp i blicken.
"Om jag får, så vill jag nog ta med mig Liam.." Liam är min barndomsvän och vi har alltid hållit ihop, stöttat varandra och aldrig bråkat.
Mammas hopp i blicken försvann lite men hon svarade sedan: "Det är klart du får, du bestämmer."
I resten av paketen var det mest sommarkläder och pengar, då jag fyller år på sommarlovet, den 15 juni.
Både mamma och pappa fick en stor kram innan de gick ut från mitt rum för att fixa tårtan. Jag satt nöjt på sängen och kollade på biljetterna till Paris med ett löjligt leende på läpparna, avgång från Kastrup 20 juni klockan 17:45, gate 8.
Jag greps plötsligt av panik, den 20 juni! Det är om 5 dagar!! Jag vet ju inte ens om Liam vill följa med! Liams nummer går som vanligt fort att skriva 073*******, det gick 4 signaler innan jag hörde Liams något hesa morgonröst.
Liam: "Ah, hallå det är Liam.."
Nova: "Heej Liam, väckte jag dig?"
Liam; "Nej, hur kan ett födelsedagsbarn väcka mig? Är det inte meningen att jag ska väcka dig?
Jag skrattade till innan Liam fortsatte:
"Grattis förresten, fått något bra?"
Nova: "Tack. Jaaa, du anar inte. Jo, det finns något jag vill fråga dig om."
Liam: "Aha, jag lyssnar."
Nova: "Jo, jag fick 2 biljetter till Paris den 20 juni och jag undrar om du vill göra mig sällskap på resan? Jag bjuder."
Det var tyst en lång stund innan Liam svarade: "Jag vet inte ens om jag kan ta emot detta. Alltså jag vill, men ah.."
Nova: "Bra, vi hämtar dig den 20:de så var redo. Hejdå!"
YOU ARE READING
Överleva i naturen
RandomDenna berättelsen kommer mest handla om Nova och Liam. De båda är 16 år och de har känt varandra hela deras liv och är bästa vänner. De ska åka på en resa till Paris men resan slutar långt ifrån deras förväntningar och sen handlar allt om överlevnad.