AKU selesai membaca novel yang ke 673. Macam biasa, aku selalu terkena novel sad ending. Apalah malang nasib. Dalam jumlah 673 novel cinta berunsurkan kisah rumah tangga yang aku beli, hampir 80% penamatnya berakhir dengan kesedihan. Apa ni? Tension aku!
Ikutkan hati, nak aje aku stop dengan hobi membaca novel ni, tapi apakan daya... minat melebihi segala-galanya.
Aku belek-belek novel di tangan. Erm... not bad la cerita ni. Cuma aku tak puas hati kat heroin dia je. Apalah lembik sangat? Dah tiga kali suami dia kantoi curang, masih boleh terima lagi lelaki macam tu? Huh... cannot brain!
Novel lain pun tak ada la heroin lembik sampai macam ni. Biasa yang aku baca, kantoi curang sekali je, isteri tak terima dah. Ini tiga kali, kut. Di akhir cerita pula, suami dia meninggal, kena langgar dengan mengkarung. Amende tah! Sadis...
Aku belek cover depan, nak tahu siapa penulis. Selalunya kalau aku beli novel, aku main rembat je. Aku tak kisah sangat siapa yang menulis.
'Mr. Popcorn?'
Haih... penulis lelaki tulis kisah rumah tangga? Lain maciam dia punya keajaiban dunia. Ini mesti sengaja nak 'melembikkan' kaum wanita dalam karya dia. Nama pena pun sesuai sangat la tu. Agaknya dia jenis lelaki yang suka membawang sambil makan popcorn.
Aku letak novel ke tepi. Dah tiba masa aku perlu tidur. Esok kerja. Mata pun dah rasa berat.
Entah bila masa aku terlelap, tiba-tiba ada tangan sedang menjalar kat perut aku dengan satu bisikan, "Abang nak baby. Sya dah ready?"
Terus aku buka mata! Siapa yang raba aku tadi? Laju aku pandang sebelah. Tak ada orang pun.
Aku mengeluh. Mimpi rupanya. Alhamdulillah, mimpi je. Aku ingatkan ada suami kat sebelah.
Huh... janganlah aku kahwin pulak. Aku tak nak kahwin. Risau dengan keadaan sekarang. Bimbang dengan apa yang selalu aku baca dalam novel akan berlaku pada aku nanti.