DARI masuk kerja sampailah sekarang, tak habis-habis aku fikir pasal kak long. Kesian dia, ditakdirkan bercerai dalam usia muda. Baru umur 33 tahun, kira muda lagi tu.
Diceraikan pula atas alasan yang langsung tak masuk akal. Patut ke Abang Izham ceraikan dia hanya disebabkan sabun mandi? Haih... cannot brain betul!
"Sya, kenapa menung lama sangat ni? Kau fikir apa?" Zia senggol lengan aku.
Terus aku toleh ke arah Zia. "Kau rasa... patut ke seorang suami ceraikan isteri dia hanya berpunca dari sabun mandi?"
Dahi Zia berkerut seribu. Mesti dia hairan gila dengan soalan aku. Mahunya dia tak hairan? Macam dah tak ada alasan lain pula kenapa seorang suami tergamak menjatuhkan talak kepada isterinya.
Tak lama lepas tu, Zia gelak. "Kali ni kau baca novel mana pulak?"
Aku mencebik. "Novel apanya? Ini sebuah kenyataan, tahu tak?"
"Tak percayalah aku. Mana ada kes macam tu? Takkanlah sebab sabun mandi orang boleh bercerai-berai? Itulah kau, banyak sangat baca novel. Yang entah apa-apa je kau baca. Penulis pun satu hal, nak buat cerita tu biarlah logik sikit." Zia membebel.
"Lailahaillallah... aku cakap betul ni, Zia. Ini bukan kisah dalam novel. Ini pasal kak long aku!" Bengang aku dengan Zia. Mentang-mentanglah aku suka baca novel, tak semestinya apa yang keluar daripada mulut aku semuanya pasal novel? Agak-agaklah... eee... dia ni kang, ada jugak aku tendang masuk tong sampah.
"Betul ke?" Zia dah mula bersungguh-sungguh nak dengar cerita aku.
"Betul la!"
Zie menggeleng. Masih tak percayalah tu. Kalau aku tanya orang lain sekalipun, mesti dia orang tak percaya jugak.
"Takkanlah? Kau biar betul, Sya."
"Betul... aku nak tipu kau buat apa?"
"Teruknya..."
"Tahu tak apa."
"Pasal sabun mandi?"
"Ye!"
"Mental ke bekas abang ipar kau tu?"
"Ish, tak adalah mental. Dia okeylah."
"Kalau bukan mental, mesti kena sihir."
Aku tolak pipi Zia. "Yang bukan-bukan je kau ni..."
"Manalah tahu, kut terkena sihir. Yelah, macam pelik je. Pasal sabun mandi sanggup cerai bini. Bila aku kata dia mental, kau kata dia okey. Bila aku cakap dia terkena sihir, kau marah aku. Dah tu, apa?"
"Ah, biar jelah. Malas aku nak fikir lagi. Buat semak otak aku je."
"Hah, kalau macam tu... tak payah menung-menung. Baik buat kerja. Kau dah WhatsApp ke Mak Cik Toya? Jangan lupa bagi tarikh janji temu kat dia. Kalau tak, bising lagi mak cik tu macam dua minggu lepas."
"Dah bagi tadi, sebelum aku menung. Yang tu lagi sorang, buat kepala aku serabut."
Zia tersengih. Dia macam faham apa maksud aku. "Biasalah orang tua."
"Biasa apanya? Mak aku sendiri pun tak pernah tanya bila aku nak kahwin. Dia yang cuma orang luar, sibuk nak membawang pasal aku. Suka hati akulah bila nak kahwin ke, tak nak kahwin langsung ke..."
"Ish, kau ni... takkan tak nak kahwin? Umur sama dengan aku, sepatutnya kau dah ada anak sorang macam aku, tau."
"Itu kau, bukan aku. Hidup kita ni, Allah dah tetapkan rezeki dan jodoh masing-masing. Kau lain, aku lain."
"Itu semua orang tahu tapi takkanlah kau tak nak usaha langsung cari jodoh?"
"Hurm... tak payahlah. Fobia aku nak kahwin. Kau tengoklah apa nasib kak long aku. Pasal sabun mandi je pun. Bodoh, kan?"
"Apa yang bodoh tu?"
"Oi, mak kau! Terkejut aku!" Terus aku usap dada. Tak semena-mena saja ada suara lelaki di tepi telinga aku. Perlahan-lahan aku menoleh. Err... Doktor Imran.
"Eh, doktor... tak ada apalah." Aku terus paling muka semula ke arah Zia. Tersengih-sengih Zia pandang aku. Ini mesti dia sengaja tak beritahu aku, Doktor Imran muncul tiba-tiba.
"Saya dengar tadi, rancak awak sembang dengan Zia pasal jodoh. Awak dah nak kahwin ke?"
"Kahwin? Eh, tak ada. Siapa yang nak kahwin? Tak naklah saya. Kak long saya baru kena cerai semalam. Risaulah saya dengan perkahwinan. Baik tak payah kahwin." Menonong aje aku cakap macam tu depan Doktor Imran.
Doktor Imran senyum sambil pandang aku lama. Dia letakkan sebelah tangan atas meja kaunter. Kenapa dengan dia pagi ni? Lain macam perangai.
"Awak cakap macam tu sebab awak belum jumpa lagi dengan lelaki yang awak suka. Nanti bila dah jumpa, awak yang tak sabar nak ajak lelaki tu kahwin."
"Ye ke?" Memandai je dia ni.
Doktor Imran angguk sekali. Dia masih tersenyum-senyum. Sesekali aku pandang Zia. Dia pun senyum-senyum macam Doktor Imran. Macam ada pakatan sulit pulak dua orang ni.
"Saya masuk dulu." Doktor Imran beredar. Aku pandang dia sekejap sebelum aku fokus pada Zia semula.
Zia masih tersenyum-senyum. Apa hal entah!
Tiba-tiba Mak Cik Toya muncul dengan payung di tangan. "Habis basah baju aku. Hujan lebat kat luar sana tu!" Mak Cik Toya menunjuk ke arah luar.
Aku dan Zia sama-sama panjangkan leher, meninjau ke luar klinik. Kenapa pulak orang tua ni datang pagi-pagi? Tarikh janji temu dia lambat lagi.
"Er, kenapa mak cik datang hari ni? Mak cik ada terima WhatsApp saya tak?"
"Ada aku terima."
"Habis tu, kenapa mak cik datang tiba-tiba? Kan, saya dah bagi tarikh?"
"Aku datang ni nak jumpa kamu, Sya."
"Ada hal apa, mak cik?"
Mak Cik Toya keluarkan telefon bimbit. Dia tunjuk gambar seorang lelaki. Aku dan Zia sama-sama menjenguk ke arah skrin telefon Mak Cik Toya. Lepas tu, kami saling memandang.
Orang tua ni dah nyanyuk ke? Datang semata-mata nak tunjuk gambar lelaki aje? Haih... pelik-pelik perangai manusia. Yang sorang ceraikan bini sebab sabun mandi, yang sorang ni pulak datang klinik pagi-pagi buta sebab nak tunjuk gambar lelaki.
"Ini anak aku. Hensem tak?"
Hei, apa ni? Mak Cik Toya datang klinik semata-mata nak tanya itu aje ke?
Aku dan Zia sama-sama tercengang. Tunggu masa nak berbuih je mulut kami.
"Aku tanya ni, hensem tak? Kalau hensem, aku nak meminang kamu, Sya."
"Apa??" Aku terkejut gila. Tunggu masa nak rebah je. Pitam aku seminggu.
"Alah, kamu tak payahlah nak terkejut sangat. Kalau kamu setuju, esok jugak aku pergi meminang kamu."
"Hei! Jangan buat gila!" Aku hampir-hampir nak buka langkah silat depan Mak Cik Toya. Apa benda dia ni? Mereng tak tentu hala!
"Bila masa saya cakap nak kahwin depan mak cik? Tak ada pun."
"Memanglah tak ada, tapi aku cuma nak tolong kamu je. Hah, macam mana? Hensem tak anak aku ni?"
"Tak hensem. Hodoh macam Shrek!" Aku menjawab selamba. Biarlah dikatakan biadab.
Zia ketawa besar. Aku jeling Zia. Bengang. Sesuka hati je Mak Cik Toya nak jodohkan aku dengan anak dia.