Jak być eko? A może zacznijmy od tego – dlaczego warto być eko? Polecę z bardzo trywialnym tekstem, że Ziemia jest tylko jedna, jest naszą planetą i powinniśmy o nią dbać. To oczywistość, ale bardzo prawdziwa. W obecnych czasach zaczynamy dostrzegać efekty, jakie niesie za sobą wydobycie i zużywanie surowców – przede wszystkim produkcja plastiku.
Ten okrutny plastik stał się wszechobecny w życiu człowieka dopiero po wojnie. Nie wiadomo, ile się rozkłada (te kilkaset lat, o których mówią wszyscy, to wciąż niepotwierdzona teza – żaden wyprodukowany do tej pory plastik nie miał wystarczająco czasu, aby się rozłożyć). Wiadomo za to, że zaśmieca całą naszą planetę, zabija morskie zwierzęta, a stopniowo także nas – mowa tu o mikroplastiku, który znaleźć możemy wszędzie, a którego nieświadomie przyswajamy coraz więcej – czy to w jedzeniu, czy w wodzie.
W Unii Europejskiej zaledwie 1/4 plastiku może podlegać recyklingowi, co oczywiście nie oznacza, że taką ilość się przetwarza. Wciąż brakuje wyspecjalizowanych w tym zakresie fabryk, a większość plastiku zwyczajnie się spala lub składuje – zwożąc śmieci do krajów mniej rozwiniętych. Szacuje się, że na świecie recyklingowi poddawane jest zaledwie 9% wyrobów z plastiku.
A to dopiero wierzchołek góry lodowej - powodów, dla których powinniśmy bardziej zadbać o naszą planetę, jest o wiele więcej.
Niestety, w wyniku działalności człowieka emisja gazów cieplarnianych wzrasta z roku na rok. To z kolei przekłada się na zmiany klimatyczne, globalne ocieplenie oraz anomalie pogodowe. Nadmierna eksploatacja surowców naturalnych sprawia, że w końcu może ich zabraknąć. Na skutek wycinki puszczy amazońskiej mamy coraz mniej tlenu, wiele gatunków zwierząt traci swój dom, a część z nich niedługo może wyginąć.
Swoimi codziennymi decyzjami mamy wpływ na to, ile wody marnujemy, jakim powietrzem oddychamy oraz w jaki sposób segregujemy śmieci, które mogą zostać później powtórnie wykorzystane. Jak konkretnie dbać o środowisko? Tego dowiecie się w następnych rozdziałach!
CZYTASZ
Jak być eko? ✔
Non-Fiction✎ Jak być eko? A może zacznijmy od tego - dlaczego warto być eko? Polecę z bardzo trywialnym tekstem, że Ziemia jest tylko jedna, jest naszą planetą i powinniśmy o nią dbać. To oczywistość, ale bardzo prawdziwa. W obecnych czasach zaczynamy dostrzeg...