TERBONGKAR

23 2 2
                                    

Hiarghhhhh!!!!Ting Ting Ting...

Bunyi perlawanan saling bersahutan dari pelbagai arah.keadan yg suram pada malam itu mula bertukar menjadi dingin dan ganas secara sekelip mata akibat penangan kuasa dan aura yang bersahutan diantara Tengku Hudhair dan Tengku Zafran.

Setelah beberapa jam berlatih akhirnya Tengku Zafran sudah mula kelihatan letih..tetapi tidak dia pamerkan..dia mula berundur setapak kebelakang lalu berkata

"Sudah Hudhair...aku ingin berehat..aku sudah begitu penat untuk meneruskan latihan ini lagi."

"Ayuh marilah,esok lepas subuh kita berlatih lagi."kata Tengku Hudhair.

Mereka mula berhenti berlatih lalu menyimpan keris ke dalam sarung..
Lalu mereka beriringan berjalan menuju ke tangga papan rumah yg masih kukuh itu ..
Saat mereka mulai duduk suasana perlahan Lahan berubah menjadi biasa kembali..bunyi cengkerik dan unggas saling bersahutan mengisi kesunyian pada malam itu.

"Zafran,aku melihat kau semakin lemah tenaga sejak berlatih bersamaku beberapa jam sewaktu berlatih tadi..apa yg buat kau jadi begitu?
Sebelum ii ni aku lihat kau baik ii saja..malah tenaga kau slalu luarbiasa.masih tetap bersemangat walaupun sudah habis berentap.malah kau inginkan lagi latihan itu dipanjangkan utk kau
Mantapkan lagi tenaga dan aura yg kau miliki...ada perkara yg kau sembunyikan dari diri aku ke?"

Tanya Tengku Hudhair yang menatap wajah tampan yang dimiliki oleh Tengku Zafran yang sedang minum air  dalam keadaan mengah itu.
Dia telah bersahabat dengan Tengku Zafran lebih daripada 4 tahun sejak lelaki itu lari dari keluarganya kerana dipaksa dijodohkan bersama seorang wanita yang dia tidak kenali sifat dan cara kehidupannya...
Gadis itu terlalu misteri!!!
Dan kini lelaki itu tidak mahu pulang ii kerana lebih selesa tinggal bersama Tengku Hudhair dan ingin belajar lebih banyak ilmu tentang dunia persilatan dan benda ghaib..
Kini tinggallah Tengku Zafran dirumah Tengku Hudhair yang hanya ada satu perkampungan yang terletak jauh di dalam hutan belukar..

"Takde apa ii lah.. aku baik baik je.sudahlah aku mahu tidur dahulu didalam."ujar Tengku Zafran

Dia mula berganjak meninggalkan ruangan itu dan menapak menuju ke biliknya tanpa berpaling ke belakang.
Hanya Tengku Hudhair yang masih melihatnya dari arah belakang dengan wajah yang pelik akan sikap Tengku Zafran itu..

"slalunya dia tak begitu..mesti ade sesuatu telah terjadi ni"desis hati Tengku Hudhair.

Tanpa berlengah lagi dia terus bangkit dari tempat duduk dan turut mahu menuju ke biliknya yg hanya selang 3 dari bilik Tengku Zafran.
Sebelum dia masuk ke biliknya sempat dia menepuk bahu Tengku Zafran yg baru memegang tombol pintu bilik..

"Jangan pernah pendam ia sendirian jika kau dalam keserabutan.aku tau kau seorang yang susah bercerita tentang hal kau dekat aku...
Takpelah...aku faham kau perlukan ketenangan..pergilah dulu solat sunat 2 rakaat... ceritakan segalanya pada Ilahi dan mintak petunjuk dari-Nya.
Nanti kalau kau dh ready nak cerita dekat aku...aku akan siap mendengarnya dan usaha bantu jika kau perlukan pertolongan dari aku."ucap Tengku Hudhair dan terus menapak kembali menuju kearah biliknya.

Tengku Zafran hanya terkesma dan menatap pintu bilik empunya Tengku Hudhair yang telah tertutup rapat dengan pandangan kosong.

Di dalam bilik

Seusai Tengku Zafran selesai menunaikan solat 2 rakaat dia merehatkan tubuhnya diatas katil. Dia berfikir..
"Bagaimana hudz bole perasaan aku lemah masa berlatih tadi?ketara sangat ke?tak pernah lagi dalam hidup aku ade org yg dapat meneka masalah yang aku slalu sembunyikan.
Lagi-lagi Abi dan umie.macam mana dia bole tahu eh si hudz ni?"

Dia merenung atap bilik itu dalam dalam hingga dia terimbau kembali kisah diingatannya siang tadi.

DIA DUNIA AKU ⚔️✨Where stories live. Discover now