Doğal Olmayan Afetler

6 1 0
                                    

                                                                     DOĞAL OLMAYAN AFETLER
Bugün etwinng projesi kapsamında yaptığımız AFAD ziyareti ve Orman İşletme Müdürlüğünde yapılan bilgilendirme ve bu konu hakkında görüşlerimi belirteceğim. Öncelikle burada çalışan herkese teşekkürlerimi sunuyor ve bazı kötü olaylar sonucu şehit olmuş bütün çalışanları saygıyla anıyorum.
AFAD nedir ve ne iş yapar? AFAD afet ve acil durum yönetimidir. Önceki adı Sivil Savunma Müdürlüğüdür. İlk başta amacı savaş dönemi sivil halkın korunmasıdır. Sonrasında ise afet ve acil durumlarda çok fazla yardımda bulunmuştur.
Ülkemizde doğal afetlere karşı ilk politikalar 1939 Erzincan depremi sonrasında alınmıştır. Türkiye’de afet yönetimi ve koordinasyonu alanında dönüm noktası birçok kişinin yaşamını yitirdiği 17 Ağustos 1999 Marmara Depremi’dir. Bu afet sonrasında afetlerle ilgili çalışma yapan bütün kurumları 2009 yılında AFAD adı altında toplanılmıştır.
Afet ve acil durum arasındaki fark nedir? Afet büyük olaydır bir bölgede olduğunda herkesin haberi olur ve çok fazla kişi etkilenir. Deprem, sel, yangın örnek verilebilir. Acil durum ise küçük olaylardır çok fazla kişinin haberi olmaz buna ise trafik kazası örnek verilebilir.
Deprem nedir? yer kabuğunda beklenmedik bir anda ortaya çıkan enerji sonucunda meydana gelen yeryüzünün sarsılması olayıdır. Bunu tencerede pişen çorba ile daha iyi anlayabiliriz. İlk başta çorba ısınır belli bir sıcaklığa ulaştıktan sonra kaynamaya başlar. Deprem de buna benzer şekilde meydana gelir.
Deprem anında ne yapılmalıdır? Deprem sizlere kaçma şansı sunmaz bu yüzden sakin bir şekilde kalıp eşyanın bol olduğu otuma odası, salon, yatak odası gibi yerlerde yaşam üçgeni yapmalısınız.
Deprem için nasıl önlemler alınabilir? 1999 Marmara Depreminde daha net bir şekilde binanın sağlam olması deprem için alınabilecek önlemlerin en başında yer aldığı görüldü. Ev yapı malzemelerinin kalitesinin iyi olması, zemine uygun malzeme kullanımı alınması gereken önlemlerden bazılarıdır.
Peki yapılan evler hakkında ne yapabiliriz? Bunun için yapı denetime başvurup evin sağlamlığının kontrol edilmesi gerekiliyor. Birçok insan evinin dayanıksız olup evinin yıkılmasından korktuğu için bu testi yapmıyor. Aslında az önce bahsettiğim önlemler alınıp ona uygun evler yapıldığında bu korkunun ne kadar yersiz olduğu anlaşılıyor. Diğer ülkelerde yapılan gelişmeleri de takip edip depremden en az hasarla kurtulabiliriz.
Yangın nasıl çıkar? Yangın oksijen, ısı, yanacak madde olduğunda çıkar. Her malzeme aslında yanar sadece belli bir sıcaklığa ulaşması gerekir. Bir oda da yangın çıktığında önce yangın var diye bağır. Yangın küçükse söndür eğer büyükse oradan kaç. Peki kapıyı kapatmalı mısın? Eğer içeride kimse yoksa kapatmalısın oksijen %14 altına düştüğünde kendiliğinden sönüyor. Arkadan gelecek biri varsa kapıyı açık tutmalısın.
Orman Müdürlüğün iki temel görevi vardır. Bunlar nelerdir? Orman varlığını sürdürebilir hale getirme ve mevcut ormanları korumaktır. Orman varlığını tehdit altına alan doğa olayı yangındır. Yangın davranışı en kestirilemeyen doğa olayıdır. Bu yangınlar %10 doğa kaynaklı %90 insan kaynaklıdır. Eski haline dönmesi uzun yıllar alıyor. Ortalama 40 yıl civarıdır.
Dünya ilk kez ne zaman kirlenmeye başladı biliyor musunuz? İnsan denen memeli canlı, bu topraklarda ilk kez nefes alıp vermeye başladığı zaman. Anlatılanlara baktığımızda çoğu insan kaynaklı oluyor. Bu dünya da biz yaşıyoruz ve biz zarar veriyoruz. Daha iyi bir dünya için yarını ve bugünü kurtarmak için doğal afetlere karşı önlem alıp çevreyi  korumalıyız. Bugünü ve yarını kurtaralım.
 
                                                   Sultan Çilikiz

Yayımlanan bölümlerin sonuna geldiniz.

⏰ Son güncelleme: May 05, 2022 ⏰

Yeni bölümlerden haberdar olmak için bu hikayeyi Kütüphanenize ekleyin!

DOĞAL OLMAYAN AFETLER Hikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin