"Mak...Mak kat mana?" terdengar suara Dini menantuku memanggil.
"Ada kat belakang!" sahutku sambil mencuci baju.
"Mak, kenapa bawah tudung saji tu tak ad lauk langsung? Dini lapar la!" tanya Dini tegas.
Aku menoleh dan melihat Dini sudah berada tepat dihadapan pintu di mana aku mencuci baju.
"Mak tak masak lagi, memangla tak ada lauk. Baju semalam banyak sangat, jadi mak cuci la dulu. Rimas tengok baju bertimbun." jawabku.
"Tapi sekarang ni dah pukul 10 mak, mak tau kan kalah waktu-waktu macam ni Dini nak makan. Baju tu boleh je tinggal dulu, nanti pun boleh basuh. Mak pergi la masak dulu, dah lapar sangat nii!" perintah Dini.
"Sabar la Dini, mak tak tahan la tengok baju ni." dah la tak tolong, lepas tu macam ii arahan pulak yang dapat.
"Ah! Dini tak kira, Dini nak mak masak jugak, pukul 11 nanti pastikan semua lauk dah ada atas meja, lagi satu, jangan lama sangat masak, lapar tau tak!"
Dini beranjak dari tempatnya berdiri, meninggalkan aku dengan pakaian yg bertumpuk. Ikut siapa la perangai Dini ni, tak faham aku. Tak apa la, baik basuh je semua, dah siap kang boleh terus jemur. Matahari pun tegak lagi ni.
💜💜💜
"Dini..lauk dah siap hidang, meh la makan." pintu bilik Dini ku ketuk.
Pintu terbuka dan terpampanglah wajah Dini yang kusam dengan rambutnya yang tak terurus itu. Ni mesti tadi sempat tidur, kalau tak rambut mesti bukan macam tu.
"Dah siap masak ke?" tanya Dini. Eh pekak ke, aku dah cakap tadi, kalau tak masak buat apa panggil, bukan boleh tolong apa pun.
"Sudah, mak dah letak semua lauk atas meja, sayur pun ada sekali." jawabku.
"Okey, nak mandi." Dini menutup pintu biliknya. Dasar ini anak main tutup terus, ucap la terima kasih ke, thank you ke, ini tak. Ingat aku ni bibik. Huh!
Aku hanya mampu menahan sabar dengan karenah menantuku yang satu ini. Tak ada sopan santunnya dengan orang tua.
💜💜💜
Aku Esah mertua Dini. Orang sini semua panggil aku Mak Esah. Usiaku tahun ini telah mencapai 60-an dan aku adalah seorang janda. Jangan ingat aku tak laku, ada je duda sebelah ajak kahwin tapi agak-agak la, dah lanjut kot, tak kan nak kahwin lagi, menunggu masa nak ke rumah baru je.