Skam és una sèrie noruega que tracta temes diversos i de gran importància com el feminisme, la islamofòbia, violència i identitat sexual. A més representa la realitat i problemes de l'adolescència d'una manera molt realista. Te pots sentir identificat perfectament. A més de que en Skam de frança en la quinta temporada es parla de la diversitat funcional auditiva.
La tercera és la meua favorita i se centra sobretot en la d'homosexualitat i salut mental. El protagonista, Isak, coneix a un xic anomenat Even i comença a tindre dubtes sobre la seua sexualitat.
Hi ha una escena al principi de la sèrie en la qual cerca per internet tests per a saber si és gai i li dona 20%. És evident que un qüestionari d'internet no és la font més fiable però sí la via més fàcil quan volem obtindre respostes immediates sobre un tema que no aconseguim o no volem comprendre. Isak podria haver-se guiat pel resultat del test i tractar d'ignorar el que sentia cap a Even. Per desgràcia la teua sexualitat no és una cosa que pugues triar i reprimir els teus sentiments en lloc d'intentar entendre'ls i acceptar-los només et farà mal. Encara que sóc conscient que la primera opció pot semblar més senzilla perquè acceptar que ixes de l'heteronormativitat comporta viure amb una sèrie d'inconvenients amb els quals ningú voldria viure. És obvi que el procés d'autodescobriment i acceptació és diferent en cada persona i que hi ha gent que ho té molt clar des del principi. El meu va ser molt simple tinc que dir-ho, simplement en tercer d'ESO en vaig fer amiga d'una xica i vaig començar a sospitar de que li agradaba per alguns comportaments i comentaris fins que em vaig adonar que ella m'agradaba a mí, ninguna vam dir res. Un matí estava esmorzant amb les meues amigues i vaig comentar la situació sin cap tipus de problema. Está clar que els meus pares no tenen ni idea de que sóc bisexual, el meu pare és homofobe i la meua mare encara que els tolera estic segura que amb mi la tolerancia desapareixerà.Alguna cosa que és molt comú en les dones del col·lectiu, i que al meu també m'ocorre és qüestionar-nos si som bisexuals o simplement lesbianes afectades per l'heterosexualitat obligatòria. Moltes lesbianes forcen, a vegades sense ser conscients, una atracció cap als homes que realment no senten. Això es deu a una lesbofobia interioritzada per culpa de la societat heteronormativa. Des que som xicotetes se'ns ensenya que tot el que fem ha d'anar enfocat a agradar i complaure a l'home. Arriba un moment en el qual et replanteges si realment t'agraden els homes o l'única cosa que vols és agradar-los perquè has viscut sempre volent obtindre aprovació masculina a causa de l'educació que hem rebut o en el meu cas pot ser per la violència parental exercida sobre mi, ja que no és casualitat de que sols m'agraden els homes grans fisicament. Admetre que t'agraden les dones no és tan difícil com negar per complet la teua atracció cap als homes. Costa acceptar-ho perquè queda descartada per complet l'opció de portar una vida "normal" com una parella heterosexual. Aquest terme no s'esmenta en la sèrie ja que Isak és un xic i no hi ha ningú que patisca les seues conseqüències en primera persona però encara així pense que és un tema amb gran importància. La sèrie també representa les preocupacions de Isak en adonar-se que és gai, com per exemple la por a no ser acceptat per la seua família. El temor a ser vist d'una altra manera per la gent que t'envolta quan tu continues sent el mateix és una cosa molt comuna. Encara que Skam reflecteix més la batalla interna de Isak mentre que el seu entorn social ho entén completament i no el veu en cap moment com una cosa negativa.Una altra preocupació que té és si serà o no correspost per Even perquè moltes vegades assumim l'heterosexualitat de les persones. Resulta que a Even també li agrada ell i inicien una relació.
En aquest moment de la sèrie es comença a parlar de l'altre tema en el qual se centra la temporada: les malalties mentals. La seua relació anava bé però Even comença a allunyar-se sense que Isak sapiga el motiu. Després de parlar i aconseguir superar aqueix sot sembla que les coses tornen a anar bé entre ells fins que la seua relació es torna a veure amenaçada per alguns comportaments de Even. Més tard revelen que Even té un trastorn bipolar que provoca canvis d'ànim extrems coneguts com a episodis maníacs on la persona que pateix la malaltia se sent eufòric, aparentment animat i irritable i episodis depressius on se sent trist i desesperançat. Aquests canvis d'ànim provoquen evidentment canvis en el comportament. En la sèrie representen molt bé els episodis que pateix Even. A ell li espanta que la seua malaltia poguera afectar a Isak i el motiu que s'allunyara al principi va ser la por de fer-li mal. La sèrie tracta el tema amb normalitat i no com una cosa negativa, que escandalitze a Isak o que impedeix que puguen estar junts. Tampoc fan que tota la personalitat de Even gire entorn del seu trastorn. Mantindre una relació amb algú amb aquesta malaltia pot ser complicat però no deixaràs anar a la persona que vols només per aqueix motiu. El que sí que pense és que seria correcte deixar-ho en el cas que estar amb algú amb aqueix tipus o qualsevol altre problema faça que sentes que la situació et consume o et supera perquè per molt que t'agrade la persona l'amor no és sempre suficient..
YOU ARE READING
El que ningú diu a les xarxes
Truyện NgắnNingú té el valor de parlar del que pensa, de les seues emocions o qualsevol cosa que expose el seu vertader jo. Jo no estic fora d'aquestes persones, em dona pànic pensar que algú pot descobrir el que pense en realitat, encara així hi ha a vegades...