ibu ibu tiriku

6.3K 45 8
                                    

Ketika Awie sampai, mak Eton sedang duduk termenung di beranda rumah.
" Kenapa mak termenung Aje?"
Tegur Awie. Mak Eton memandang Awie, tetapi dengan pandangan yang semacam sahaja.
" Kenapa mak?"
Soal Awie, sambil duduk di kerusi yang berhadapan dengan mak Eton.
" Kamulah."
Mak Eton menjawab.
" Saya?"
Awie dalam keadaan terkejut.
" Mak dah cakap, jangan masuk dalam, jangan masuk dalam, tapi kamu degil."
Jelas mak Eton.

Awie terdiam, sambil dia terus memandang mak Eton.
" Mak mengandung ke?"
Tanya Awie.
" Habis tu?"
Balas mak Eton.
" Habis, ayah dah tahu ke?"
Tanya Awie, dengan wajah yang serius.
' Dah, mak dah bagi tahu dia."
Jawab mak Eton.
" Ayah cakap apa?"
Tanya Awie, yang mula risau.
" Dia cakap, dah rezeki, terima ajalah."
Jawab mak Eton. Awie tersenyum bila mendengar jawapan itu. Kelihatan dia seperti lega.
" Habis yang mak risau sangat kenapa?"
Tanya Awie, sambil memandang mak Eton.
" Ialah, mak tak sedap hati, kalau sampai ayah kamu tahu macam mana?"
Balas mak Eton, yang masih dalam kebimbangan.

" Perkara ini, hanya kita sahaja yang tahu, tak kan mak nak bagitau ayah.  Pandai makan, pandai lah simpan."
Balas Awie pula. Mak Eton tidak berkata apa apa. Mereka masing masing hanya mendiamkan diri. Hingga suasana menjadi sunyi sepi. Dalam dia termenung, Awie teringat, memang mak Eton selalu mengingatkannya,  supaya jangan melepaskan airnya di dalam, ketika setiap kali mereka melakukan persetubuhan. Tetapi Awie tidak menghiraukannya, malah dia semakin  membenamkan dalam dalam ketika hendak memancutkan airnya.

" Yang jadi ni, mesti yang pada malam itu."
Bisik hati Awie. Ketika itu ayah nya telah pergi ke Singapura, bersama dengan kawan kawan perniagaannya, selama dua hari. Dalam tempoh itulah juga, Awie telah mengambil kesempatan untuk meniduri mak Eton dengan sepuas puasnya. Sehingga mak Eton tidak sanggup lagi untuk melakukannya. Tetapi Awie tetap juga terus mendesak.

" Malam ini, giliran ayah tidur sini kan mak?"
Soal Awie pada mak Eton, setelah lama mereka berdiam diri.
" Haa, kenapa kamu tanya?"
Soal balas mak Eton. Awie tidak menjawab, dia hanya tersengih sengih sendiri.
" Adalah tu."
Kata mak Eton.
" Hari ini tak usah, mana tahu, kalau malam nanti ayah kamu tu berhajat, asyik mendapat sisa kamu saja."
Sambung mak Eton lagi, yang seolah olah begitu serius. Awie tidak berkata apa, dia hanya tersenyum sahaja.
" Tak apalah mak, saya balik dulu. Esok saya datang lagi. Kalau malam ini, ayah tak bagi mak, esok saya yang bagi."
Kata Awie sambil berdiri, lalu menuju ke pintu untuk keluar.

Mak Eton ini adalah merupakan isteri kedua ayah, yang kini telah menjadi isteri nombor satu, menggantikan tempat ibu Awie, setelah ibunya itu meninggal dunia. Dengan mak Eton ini, ayah dapat tiga orang anak. Ketiga tiga nya perempuan, yang  pertama namanya, Zaimah. Berumur lima belas tahun. Kedua, namanya Zaniah. Berumur dua belas tahun. Dan yang ketiga, namanya Zalilah, berumur sembilan tahun. Setelah beberapa tahun ibu meninggal, ayahnya pun telah berkahwin lagi.  Dengan mak Niah, yang baru sahaja tiga bulan melahirkan anak sulungnya. Seorang anak lelaki, Khairul namanya. Setelah lebih tujuh tahun berkahwin dengan ayah.

Selepas daripada itu, selang beberapa tahun kemudian, ayahnya telah pun berkahwin lagi.  Dengan mak Miya. Dari perkahwinannya ini, mereka  telah mendapat seorang anak perempuan, yang di beri nama Maisarah. Telah berusia tiga tahun, dan sekarang, mak Miya sedang mengandung lagi. Baru lima bulan, yang merupakan bakal anak keduanya. Serta yang terakhir, bila lebih kurang dua tahun yang lalu, ayahnya telah berkahwin lagi dengan mak Nori, yang kini sedang menunggu masa untuk melahirkan anak sulungnya.

Awie tidak tinggal dengan mana mana ibu tirinya.  Kerana setelah kematian ibunya, dia telah tinggal bersama dengan nenek sebelah ibunya itu. Oleh kerana memang hanya Awie sahaja yang merupakan anak tunggal dari ibunya, maka neneknya tidak merasa  keberatan, serta sanggup untuk menjaga dan memeliharanya. Walaupun tidak pernah tinggal bersama, tetapi hubungan Awie dengan semua ibu ibu tirinya itu, sungguh rapat dan sangat mesra sekali.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Jun 17, 2022 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

ibu ibu tirikuWhere stories live. Discover now